سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
دیدار معاون آموزش حوزه خراسان

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فقه نظام، جامعیت نسبت به مسائل میدانی را لازم دانست و خاطرنشان کرد: برای این منظور باید با نهادهای حاکمیتی ارتباط برقرار کرد و بر اساس واقعیت ها، نیازها و معضلات روز وارد میدان شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام علوی (آزیز)، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در سفر به قم با حجت الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسمی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه علمیه مشکات دیدار و از این دو مرکز علمی بازدید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسمی، در این بازدید ضمن ارائه برنامه ها، راهبردها و اقدامات پژوهشگاه فقه نظام گفت: این پژوهشگاه دغدغه تربیت نیرو در عرصه فقه اجتماعی را دارد و محصلین این مجموعه کسانی هستند که به فقاهت و مرتبط با مسائل روز مسلط  می باشند.
ضرورت همراهی جامعیت فقهی با مسائل میدانی

وی در ادامه ضمن تأکید بر ضرورت جامعیت فقهی، جامعیت نسبت به مسائل میدانی را لازم دانست و خاطرنشان کرد: برای این منظور باید با نهادهای حاکمیتی ارتباط برقرار کرد و بر اساس واقعیت ها، نیازها و معضلات به روز وارد میدان شد؛ در این صورت است که فعالیت و تلاش مثمر ثمر و ارزشمند می گردد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به لزوم پر رنگ کردن کار فقهی در بین طلاب و انتقاد از فقدان گفتمان سازی میان آنان اظهار کرد: علت بسیاری از بی انگیزگی ها در این عرصه، فقدان همین گفتمان است و می توان با برگزاری دوره های مختلف فقهی در مسائل روز، این گفتمان را ایجاد و تقویت کرد.

اهداف مدرسه مشکات

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسمی در ادامه، گزارشی از برنامه ها و فعالیت های مدرسه علمیه مشکات در راستای تحقق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تحول در نظام حوزه‌های علمیه ارائه داد و گفت: تربیت محققان و فضلای مهذّب و کارآمد در حد اجتهاد به منظور تولید و توسعه علم دینی به ویژه در حوزه علوم انسانی اسلامی جهت نظریه‌پردازی و نظام‌سازی، ارتقای فرهنگ دینی جامعه از طریق پرورش مبلغان مؤثر و کارآمد در عرصه تبلیغ‌های نوین، تربیت مدیران فاضل و متعهد در جهت رفع نیازهای حوزه و نظام، الگوسازی برای طراحی و اجرای برنامه‌های تحولی در حوزه‌های علمیه، اهم اهداف حوزه علمیه مشکات می باشد.

حجت الاسلام علوی(آزیز)، معاون آموزش حوزه علمیه خراسان در ابتدای این دیدار پس از بیان مطالبی در مورد اقدامات و برنامه های تحولی حوزه علمیه خراسان، خاطرنشان کرد: این حوزه دغدغه پاسخگویی به مسائل روز نظام اسلامی را دارد و راه اندازی هیئت های اندیشه ورز در همین راستا می باشد؛ در این زمینه برخی از دروس خارج حوزه علمیه خراسان به مسائل روز ورود پیدا کرده اند که بحمدالله تاکنون نتایج خوب و ارزنده ای در بر داشته است.

در این دیدار حجت الاسلام نوروزی، مسئول قرارگاه فقاهت و مجتهدپروری حوزه علمیه خراسان نیز با بیان برنامه این حوزه در عرصه دروس خارج، از برپایی ۱۰ کرسی درس خارج فقه مضاف در حوزه علمیه خراسان خبر داد و بر تعامل با مراکز و مؤسسات فقهی قم جهت برگزاری دوره ها و کارگاه های علمی مشترک با حضور اساتید قم و مشهد تأکید کرد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha