جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ملکیان

حجت الاسلام ملکیان از تولید نرم افزار علم مفاهیم شناسی در قرآن توسط مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان خبر داد.

حجت الاسلام رسول ملکیان اصفهانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اصفهان، از تولید نرم افزار تلفن همراه علم مفاهیم شناسی در قرآن با امکانات کامل مثل جستجو و چاپ تا قبل از ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وی بیان کرد: این نرم افزار شامل ۱۱۵ جلد کتاب در قالب حدود ۸۰ هزارصفحه است که جلد اول آن به عنوان مقدمه در ۳۰۰ صفحه، علم مفاهیم شناسی را توضیح داده است و بقیه مجلدات هم محتوای این علم بوده و به عنوان منبع تحقیق محسوب می شود.

این استاد توضیح داد: علم مفاهیم شناسی در قرآن از علوم نوپا در حوزه ادبیات عرب و علوم و معارف و تفسیر قرآن است.

وی افزود: تفسیر مفهومی قرآن به این شکل سابقه ندارد، زیرا روش خاص تحقیق در کلمات و پژوهش لغات می باشد؛ علم مفهوم شناسی بررسی و تحقیق برروی کلمات و ارتباط نزدیک و میانی و دور با دیگر کلمات است.

حجت الاسلام ملکیان اصفهانی تصریح کرد: در واقع تفسیر معنائی یک کلمه در ارتباط با معنای کلمات دیگر بصورت واحد و منسجم معنا می یابد، درک این مطلب  نیاز به کتابهایی دارد که آن را خوب توضیح و تفسیر داده باشد و همچنین نیاز به مهارت و هوش سرشاری دارد؛ امکانات رایانه ای در این عصر کمک شایانی به ارتباط کلمات با همدیگر می کند.

وی افزود: رشته مفاهیم شناسی در غرب که مهد آن است نیز پیشرفت لازم را نداشته و کتابهای تدوین یافته در این زمینه بسیار محدود می باشد؛ این علم را در گرایش رشته های مختلف ادبیات می توان یافت.

استاد حوزه عنوان کرد: علم مفاهیم شناسی مثل ادبیات و منطق  می باشد، یعنی ابزار فهم و تفسیر متن است؛ اگر تا دیروز مفسر متن  نیاز به کتاب لغت داشت، امروز مفسر قبل از تفسیر متون مهم و کلاسیک و بخصوص فرابشری مثل کتاب وحیانی قرآن نیاز به کتاب مفاهیم شناسی دارد.

وی توضیح داد: در علم مفهوم شناسی باید توجه کرد وقتی یک کلمه را بررسی می کنیم باید تمام شبکه ارتباطی آن را بصورت واحد مد نظر داشته باشیم، باید در سراسر قرآن به آن با ذهن واحد ارتباط برقرار کنیم، بصورتی که تفسیر مفهومی کلمه در سراسر قرآن بوی توحید را بدهد.

حجت الاسلام ملکیان گفت: ما  علم مفهوم شناسی را در قرآن مفاهیم شناسی نام گذاری کردیم، به خاطر اینکه هر کلمه ای در درون و بیرون خود، دارای مفهوم های متفاوتی است و وقتی این موارد با هم و درارتباط با کلمات دیگر سنجش گردد، معانی متکثری را تولید می کنند.

وی ادامه داد: علم مفهوم شناسی را باید در گرایش های رشته علوم ادبیات و علم اصول و منطق جستجو کرد و به دست آورد، لکن پایگاه اصلی مفهوم شناسی در علوم ادبیات است،  

این محقق حوزوی اذعان کرد: نرم افزار تلفن همراه علم مفاهیم شناسی در قرآن محصول نزدیک به چهار دهه تحصیل و تدریس و پژوهش و تجربه است و برای آن حدود ۱۵ سال وقت صرف شده است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: علم مفاهیم شناسی در قرآن، در آینده بیشتر مورد شناخت و تحقیق قرار خواهد گرفت؛ این کتاب منبع عظیم برای هزاران پایان نامه لیسانس و فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه  و سطح دو، سه وچهار در حوزه علمیه و تحقیقات و تفسیر قرآن می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیدفرامرزامامی IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۹
    1 0
    بسیار عالی مثل همیشه ممنونم