جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی

حوزه/ حجت الاسلام حسناتی نجف آبادی گفت: برنامه ریزی های ما همه با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بوده و اعتقاد ما این است که حوزه انقلابی تشکیل نمی شود مگر اینکه به وسیله طلاب انقلابی باشد.

حجت الاسلام عبدالرضا حسناتی نجف آبادی، مدیر مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۲ قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه برنامه های این مدرسه علمیه در سال جدید تحصیلی را تشریح کرده که در ادامه می خوانید:

مدرسه علمیه شهید صدوقی ۲ در چه سالی تأسیس شد و سیر کلی تحولات آن به چه صورت بوده است؟

بسم الله الرحمن الرحیم، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه عرض کنم که مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۲ قبل از اینکه در مجتمع آموزشی شهید صدوقی رحمة الله علیه باشد با عنوان مدرسه امام صادق علیه السلام، در سال ۶۲ و در خارج از این مجتمع تأسیس شده است.

در سال ۷۵ این مدرسه که مدیریت وقت آن بر عهده حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد معاون فعلی آموزش حوزه های علمیه بوده به مجتمع آموزشی شهید صدوقی منتقل شده و در واحد ۲ این مجتمع مستقر گشته است.

مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۲، تاکنون موفق به تربیت افراد فاضلی شده است که در رده های مختلف حوزه مشغول به خدمت رسانی هستند؛ منشأ این برکات را می توان اخلاص شهید شهید صدوقی و زحماتی که بزرگان و عزیزان کشیده اند دانست.

با توجه به اینکه شما از سال ۹۸ مدیریت این مدرسه علمیه را عهده دار شده اید تعداد طلبه مشغول به تحصیل در آن قبل از مدیریت شما و در حال حاضر چند نفر و از چه گروه سنی و تحصیلی بوده است؟

تعداد طلاب این مدرسه در سال ۹۸ که مختص به داوطلبان فارغ التحصیل از دانشگاه ها بود به بیش از ۱۵۰ نفر می رسید.

بنای ما از سال ۹۸ به بعد بنا به دلایلی جذب طلاب با تحصیلات دیپلم بود و بر همین اساس در حال حاضر مجموعاً ۳۱۵ طلبه دیپلمی و دانشگاهی در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

آیا همه معاونت های مندرج در ساختار مدارس علمیه در این مدرسه فعال می باشند؟

معاونت های آموزش، پژوهش و تهذیب و تبلیغ در این مدرسه فعال هستند؛ هرچند که در سال گذشته به منظور ریل گذاری هایی در زمینه تبلیغ، معاونت مجزایی با همین عنوان داشتیم که امسال با توجه به اینکه این ریل گذاری ها انجام گرفته است با معاونت تهذیب ادغام شد.

در مدرسه شهید صدوقی ۲ آیا فرصت انتخاب استاد و زمان برگزاری کلاس های درسی برای طلاب فراهم است؟

در این مدرسه بین ۵۰ تا ۶۰ استاد مشغول به تدریس هستند و تنوع برای طلاب در انتخاب استاد به نسبت بالاست و سعی ما بر این است که تعداد طلاب کلاس ها را پایین طراحی کنیم تا تمرکز اساتید در ارتباط گیری با آنها و به طور کلی کیفیت آموزش بالا رود.

سعی ما بر این است که تا حد امکان با طلاب همراهی داشته باشیم؛ در سال گذشته که با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با تعداد معدود حاضرین اقدام به برگزاری کلاس های حضوری در کنار کلاس های مجازی و آن هم بر اساس انتخاب خود طلاب نمودیم؛ برخی از کلاس ها را به انتخاب خود طلاب در ساعات عصر نیز برگزار کردیم.

از بدو دوره مدیریت شما در این مدرسه علمیه آیا تغییراتی نیز حاصل شده است؟

در مورد تغییراتی که در این مدرسه اعمال نموده ایم بنا به فرمایش مقام معظم رهبری قائل به حوزه انقلابی هستیم که ایشان فرمودند "حوزه انقلابی تشکیل نمی شود مگر اینکه افراد آن حوزه انقلابی باشند".

اعتقاد ما این است که حوزه انقلابی تشکیل نمی شود مگر به وسیله طلاب انقلابی و طلبه انقلابی به معنای طلبه باسواد، مهذب و بابصیرت است؛ تغییراتی که در این مدرسه ایجاد کرده ایم حول این سه محور بوده اند.

 تحصیل ۳۱۵ طلبه در مدرسه  صدوقی دو/ پذیرش طلاب جدیدالورود به خود مدارس محوّل شود

 از جهات سخت افزاری و نرم افزاری چه تغییراتی را در مدرسه ایجاد کرده اید؟

از جهت سخت افزاری اقداماتی را داشته ایم که برخی از آن ها شامل این موارد می باشند:

· توسعه نمازخانه مدرسه

· توسعه کتابخانه مدرسه

· ثبت کتب مدرسه در سامانه «فراکاوش»

· افزایش تعداد مدرس ها

· اضافه نمودن سالن ورزشی

· تغییر ظاهر و فضای مدرسه در حد امکان

· تجهیز سیستم صوتی مدرسه به جهت پخش اصوات مناسبتی، مذهبی و سیاسی به صورت خودکار و مستمر

· تجهیز بخش رخت شویی مدرسه با تأمین دستگاه لباسشویی

· تعبیه اتاق جلسات

در عرصه نرم افزاری نیز اقداماتی داشته ایم که شامل موارد ذیل بوده اند:

 در زمینه تهذیب:

 ایجاد کانال مجازی برای ارتباط با طلاب

 در اختیار طلاب قرار دادن شماره تماس مدیریت و معاونین مدرسه

 برگزاری سلسله جلسات درس اخلاق با دعوت از اساتید مطرح کشوری

 تأمین وام اربعین به جهت یاری طلاب برای حضور در پیاده روی معنوی اربعین

 برگزاری مراسمات مذهبی اعم از عزاداری و مولودی

 تأسیس دارالقرآن «شهید حاج قاسم سلیمانی»

 برگزاری مسابقه «آیه های زندگی» برای خانواده های طلاب

 انس با قرآن و تفسیر شبانه بعد از نماز مغرب و عشاء و با حضور استاد مربوطه

 پخش هر روزه سوره واقعه در سطح مدرسه

 برگزاری کلاس روایت خوانی در حجره ها

در زمینه آموزش و پژوهش:

تشکیل شورای آموزش و پژوهش

 ساماندهی حضور و غیاب در کلاس ها به شکلی که کرامت طلاب نیز خدشه دار نشود.

 گروه بندی طلاب در پایه های اول و دوم با سرگروهی طلاب ممتاز در پایه های بالاتر به جهت رفع اشکالات درسی

 ساماندهی امتحانات هفتگی و شفاهی

 جلسات مشاوره تحصیلی با حضور اساتید در جمع طلاب

 برگزاری کارگاه های مختلف با موضوعاتی همچون روش تحقیق و پژوهش، ذبح، حج، تطبیق العلم، معرفی رشته های تخصصی و چگونگی ورود به آن ها و کارگاه نقش ادبیات عرب در استنباط احکام شرعی

در بُعد بصیرت افزایی:

 برگزاری مراسمات مناسبتی با دعوت از سخنرانان مختلف

سلسله جلسات تاریخی نهضت امام خمینی رحمة الله علیه که توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برگزار شد.

 حضور طلاب مدرسه در عرصه های جهادی همچون رزمایش همدلی و همچنین کمک رسانی در امور بهداشتی و مقابله با کرونا که با حضور طلاب و اساتید مدرسه در بیمارستان ها و غسالخانه ها عملیاتی شد.

 تحصیل ۳۱۵ طلبه در مدرسه  صدوقی دو/ پذیرش طلاب جدیدالورود به خود مدارس محوّل شود

آیا برنامه ویژه ای در راستای کادرسازی برای نظام اسلامی در مدرسه شهید صدوقی ۲ داشته اید؟

در راستای کادرسازی برای نظام اسلامی و آماده کردن طلاب برای حضور در عرصه های تدریس، تحقیق، تألیف و تبلیغ نیز برنامه هایی داشته ایم که شامل ایجاد فضا برای استادیاری طلاب، احیاء نشریه «طلیعه پژوهش» و تشویق طلاب به قلم زدن و مقاله نویسی علمی در این نشریه، برگزاری کارگاه های فن خطابه، تجویدالصلاة، بدو تبلیغ، طراحی شخصیت در عرصه کار با کودک و نوجوان و آموزش زبان اسپانیایی برخی از آن ها بوده است.

همچنین مراسم عمامه گذاری را امسال موفق شدیم برای تعدادی از طلاب مدرسه داشته باشیم که با دستان مبارک حضرت آیت الله علوی گرگانی معمم شدند.

 در برنامه ریزی ها و اقدامات مدیریتی از خود طلاب نیز نظرخواهی می کنید و از نظرات آن ها هم استفاده می برید؟

فعال نمودن شورای طلاب در این مدرسه با حضور نمایندگان طلاب پایه دوم تا ششم برای ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات طلاب به مدیریت و معاونین مدرسه یکی از اقدامات ما در راستای مشورت گیری از طلاب و ایجاد فضای تعامل با آن ها در سال گذشته بود.

 برنامه شما برای آینده این مدرسه علمیه چیست؟

این مسیر با تنوعی که در برنامه های آن وجود دارد ریل گذاری شده است و ما امیدواریم در سال آینده بتوانیم آن را توسعه دهیم؛ در همین راستا طرحی با عنوان «نماز» در نظر داریم که طی آن طلاب به مدارس آموزش و پرورش در اطراف مدرسه علمیه اعزام شده و نسبت به برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر در آن ها اقدام می نمایند؛ این طرح از سوی اداره آموزش و پرورش نیز مورد استقبال واقع شده است.

با توجه به محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کووید ۱۹ نحوه مدیریت و برگزاری کلاس های درسی این مدرسه در طول ماه های گذشته تاکنون به چه نحوی بوده است؟

در نیمسال اول سال تحصیلی جاری کلاس ها به صورت آفلاین برگزار شدند؛ اما همزمان با طلاب تماس حاصل می شد تا به مسائل و مشکلات تحصیلی آن ها و نیز سیر علمی و پیگیری مسائل درسی شان رسیدگی شود.

همچنین از اساتید خواسته شد که هرشب به مدت یک ربع ساعت در شبکه اجتماعی داخلی آنلاین باشند تا به سؤالات علمی طلاب پاسخ دهند.

اما در نیم سال دوم کلاس های طلاب پایه اول را به صورت حضوری و با رعایت فاصله اجتماعی در کلاس های با تعداد نفرات کم برگزار نموده ایم.

سایر کلاس ها را به انتخاب خود طلاب هم به صورت حضوری و هم مجازی در حال برگزاری هستند.

همچنین به جهت تجدید روحیه طلاب به مدت دو هفته تعدادی از آن ها را به مشهد مقدس و اردوگاه «مفتاح» اعزام نمودیم تا ضمن بهره گیری از فضای معنوی حرم ثامن الحجج علیه السلام در کلاس های درسی شرکت داشته باشند.

نظر شما در مورد سیر برنامه های تحولی حوزه های علمیه در دوران مدیریت جدید آن چیست؟

در طول دوران مدیریت جدید حوزه از جهت نرم افزاری پیشرفت های چشمگیری را شاهد هستیم؛ ارتقاء و توسعه پیشخوان مجازی حوزه، طرح آمایش، برنامه پنج ساله و درختواره دانشی حوزه های علمیه از برنامه های بزرگ و مفید در راستای تحول در حوزه هستند و قطعاً آثار و نتایج خوبی را هم به دنبال خواهند داشت.

 آیا برنامه ای برای انتشار، تبیین و اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۲ داشته اید؟

در راستای پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی علاوه بر اینکه برنامه ریزی های ما همه با نگاه به این بیانیه بوده است مسابقه ای را با همین عنوان برگزار نمودیم تا طلاب به مطالعه این بیانیه ترغیب شوند؛ همچنین بروشورهایی در همین راستا تهیه و در میان طلاب مدرسه توزیع شد تا به تبیین این بیانیه مهم پرداخته شده باشد.

در موضوع پذیرش حوزه های علمیه طرح و یا پیشنهاد خاصی در نظر دارید؟

در سال گذشته پذیرش به این صورت بود که مدارس پایگاه می شدند تا خود به جذب طلاب اقدام نمایند و مصاحبه ها را انجام دهند تا تمرکز و دقت در جذب بالا رود؛ این روش، روش مناسب و با بازده خوبی برای جذب طلاب جدید است.

انتظار داریم از سوی مدیریت حوزه و با استفاده از ظرفیت رسانه ملی فراخوان ثبت نام حوزه های علمیه به اطلاع مردم کشور برسد تا همه مردم حتی آن هایی که در مناطق دور افتاده زندگی می کنند از زمان ثبت نام حوزه های علمیه مطلع شوند و اگر کسی علاقه مند به تحصیل در حوزه بود از تاریخ ثبت نام غافل نشود.

 در سال تحصیلی آینده چه تعداد ظرفیت پذیرش در مدرسه شهید صدوقی ۲ وجود دارد؟

مدرسه علمیه شهید صدوقی واحد ۲ آماده پذیرش ۳۰ نفر طلبه جدیدالورود می باشد و برای آموزش، تهذیب و اسکان آنان در قالب دو کلاس ۱۵ نفره برنامه ریزی های لازم را به عمل آورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha