جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله فاضل لنکرانی

حوزه/ باید روایات اعتقادی تنقیح شود و بر روی آنها یک کار قوی اجتهادی صورت گیرد چرا که اگر این اتفاق نیفتد مبتلا به برداشت های نادرست و غلط به مسائل امامت و سایر مباحث کلامی می شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از اعظای موسسه کلامی اعتقادی"کلامنا"ی مشهد که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در قم برگزار شد با اشاره به اهمیت و جایگاه علم کلام و پیش نیاز های آن و با تشکر از دست اندرکاران این موسسه گفت: تاکنون و سابقا اختلافات کلامی تنها در حوزه ها و میان علما و اندیشمندان بود اما حوادث و اتفاقات اخیر دنیا نشان داد که این مسائل فراتر از مسائل علمی و حوزوی قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه هنوز نگاه حوزه به مسئله مهمی همچون" امامت" به خوبی منقح نشده است و سابقا در موضوع امامت اختلاف بین شیعه و سنی بود اما اکنون در داخل شیعه نیز نسبت به این موضوع مهم برداشت ها و تفاوت های مختلفی وجود دارد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطر نشان ساخت: همان گونه که بر روی روایات فقهی کار دقیق اجتهادی شده است لازم است در مورد روایات کلامی نیز کار اجتهادی قوی صورت گیرد و افرادی در این عرصه وارد شوند که فلسفه و اصول آنان قوی باشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: قرارگاه کلام در درجه اول باید در اعتقاد خود حوزویان تاثیرگذار باشد و در درجه بعد در سایه این قوت اعتقادی حوزویان سایر مردم نیز در این عرصه قوی شوند.
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی خاطر نشان ساخت: در مسئله مهم دیگری همچون مهدویت نیز هنوز با وجود تلاش های فراوان موسسات گوناگون روایات مربوط به مهدویت غربال نشده است و وقتی هم کار قوی و علمی خوبی در این عرصه انجام نشود فرق انحرافی تقویت می شوند.

وی با بیان اینکه امامت هنوز یک عنوان کاملا روشن برای عموم جامعه نیست و  ائمه اطهار(ع) تنها مبین احکام شرعی نبودند خاطر نشان ساخت: ائمه ما فقط مبین احکام نیستند بلکه امام یعنی کسی که نه تنها مبین است بلکه تشریع نیز می کند البته با قوه ای که از سوی خدای متعال به آنان عطا شده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: امروزه ۱۲ مسئله اصولی هست که روی مباحث کلامی نیز اثرگذار است و به نظر می آید که مقوله مهمی باشد و باید به خوبی به آنها پرداخته شود چرا که وقتی اصول کسی ضعیف بود قطعا مباحث کلامی او نیز ضعیف خواهد بود.

وی در پایان  برکار اجتهادی بر روی روایات کلامی و اعتقادی تاکید کرد و گفت: باید روایات اعتقادی تنقیح شود و بر روی آنها یک کار قوی اجتهادی صورت گیرد چرا که اگر این اتفاق نیفتد مبتلا به برداشت های نادرست و غلط به مسائل امامت و سایر مباحث کلامی می شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha