چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مصاحبه با حجت السلام والمسلمین زمانی

حوزه/ مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه گفت: جایگاه روحانیت در اصلاح حاکمیت بسیار مهم است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد حوزه انقلابی و اینکه حوزه باید انقلابی بماند، اظهار داشت: سخنرانی مقام معظم رهبری در این عرصه یک سخنرانی معمولی نبود، به دلیل این که نکاتی را که ایشان در سخنرانی مطرح کردند مجموعه‌ای از آرزوهای رهبر بزرگوار در طول عمرشان نسبت به حوزه ی انقلابی بوده است.

ببینید:

فیلم | چرا رهبر معظم انقلاب حوزه انقلابی را مطرح کردند؟

مقام معظم رهبری خواستار بیدارگری حوزه های علمیه هستند

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه افزود: ایشان بیدارگری جامعه حوزوی را خواستار بوده‌اند، بنابراین این سخنرانی مجموعه‌ای از مطالباتی بود که رهبر انقلاب در ذهن مبارکشان بوده و همه را جمع کرده بودند و از این فرصتی که پیش آمده بود در جمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه های علمیه در آن جلسه مطرح کنند.

وی تصریح کرد: رهبری انقلاب چون بر قله این انقلاب ایستاده اند، نگاه بلندی هم به دیروز حوزه‌های علمیه و هم نگاه بلندی به فردای انقلاب و حوزه های علمیه دارند، نسبت به گذشته ما شاهد تجربیات تلخی هستیم، حوزه های علمیه و روحانیت بارها خنجر از پشت خورده و زخم هایی بر پیکر دارد که تاریخ حوزه علمیه پر  است از این تلخی ها و رهبری این ها را ارزیابی کرده است.

روحانیت در طول تاریخ برای پیروزی نهضت تلاش ها کردند، زندان رفتند و به شهادت رسیدند

حجت الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: تاکنون انقلاب‌های متعددی توسط روحانیت و علما در طول تاریخ انجام شده است، تلاش کردند، بارها زندان رفتند، شهید شدند، تا نهضت به پیروزی رسید، اما در مراحل گوناگون آسیب خورد و نهضت از بین رفت، اینها تجربیات تلخ گذشته ما است، و این تجربه تلخ دوباره نباید تکرار شود.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: آخرین تجربه تلخ ملت ایران ما و روحانیت ما نهضت مشروطه بود، نهضت مشروطه نهضت اسلامی بود ما باید از این نهضت  قدردانی کنیم و گرامی بداریم، چون مراجع، پرچم انقلاب را به دست گرفته اند.

مراجع و علمای زیادی پای نهضت ایستادند و شهید شدند

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در طول تاریخ حوزه های علمیه پای کار آمدند مبارزه کردند زخمی شدند و شهید دادند مراجعی مانند آیت الله بهبهانی، آیت الله طباطبایی، آیت الله صائب خراسانی، شهید شیخ فضل الله نوری و آیت الله ایروانی از جمله مراجع بلندپایه ما بودند که پای این انقلاب ایستادند تا نهضت مشروطه به پیروزی رسید و پیروزی اش، پیروزی قابل تقدیری بود به این دلیل که پیشرفت های زیادی داشتند.

این مبلّغ عرصه بین الملل با اشاره به پیروزی های این مراجع گفت: آنها موفق شدند برای اولین بار مردم سالاری و حاکمیت مردمی را  در نظام سلطنتی تزریق کنند تا آن زمان فقط شاه حکومت می کرد، اینها آمدند قوه ی مقننه را درست کردند و اولین نمایندگان بودند و مجلس شورای ملی را گذاشتند و گام بلندی  در پیکره ی سلطنت ایجاد شد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی افزود: آنها حتی قانون اساسی جدید نوشتند یعنی نظام حکومتی تغییر پیدا کرد و نظام سلطنتی، نظام مشروطه ی سلطنتی شرط شد، سلطنت مشروط به اجرای دین و مشروط به رای مردم شد سلطنتی مشروطه، اضافه کردن مشروعه یعنی شرعی هم باشد از این هم جلوتر رفتند در قانون اساسی نوشتند که باید ۵ نفر مجتهد در داخل مجلس حضور داشته و به عنوان عضو مجلس اینها نمایندگان حوزه ی علمیه و مراجع باید باشند و این کار را عملی کردند.

ورود مراجع و علما به مجلس در زمان مشروطه از افتخارات حوزه علمیه است

وی عنوان کرد:حوزه ی علمیه نجف با کمک قم ۵ نفر مجتهد به مجلس فرستادند و مرحوم آیت الله مدرس و آیت الله ایروانی و سه نفر دیگر از مجتهدین آمدند و وارد مجلس شدند و نشستند یعنی مانند شورای نگهبان امروز که بیرون از  مجلس است اینها داخل مجلس بودند و و نظارت می کردند چیزی بر خلاف دین تصویب نشود این گام، گام بلندی بود در تاریخ هزار ساله پادشاهی ایران و موفق هم بودند.

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه تصریح کرد: یعنی نگذاشتن قانونی ضد اسلامی تصویب شود، قدرت به خرج دادند و مجتهدانی قوی بودند یکی از اینها آقای مدرس بود که به نمایندگی از مردم به مجلس نرفت بلکه نماینده مرجعیت حوزه بود، آنقدر هم قدرت علمی و قدرت ایمانی و رفتاری داشت تا توانست عملاً ریاست مجلس را به عهده بگیرد و این خیلی مهم است.

وی بیان کرد: در دوره‌های بعدی بود که به عنوان منتخب مردم در انتخابات شرکت کرد و کسی که این قدر اقتدار پیدا کند نه تنها همه نمایندگان مطیع و مریدش شدند، آنقدر قدرت به خرج داد که حاکمیت و دولت در برابرش تعظیم کردند، رضا شاه ملعون با آن اقتدارش که تسلیم هیچکس نمی شد، از آقای مدرس می ترسید و در برابرش زانو می زد و این قدرت قدرتی بود که نهضت مشروطیت به پا کرد و خیلی موفق بود اما متاسفانه خنجری به این حاکمیت و حوزه‌های علمیه خورد و نهضت مشروطه سقوط کرد.

بازگشت روحانیت به درس و بحث باعث شکست مشروطه شد

حجت الاسلام والمسلمین زمانی عنوان کرد: علت سقوط این بود روحانیت و حوزه های علمیه برگشتند بر سر درس و بحث اصلی خودشان و فراموش کردند نسبت به رسالتشان و از رصد حکومت و هدایت گری حکومت و اصلاح اشتباه حکومت  و ورود مدیریتی در حکومت غافل شدند، و دولتمردان غرب زده به مرور آمدند مدیریت های حاکمیت را دانه به دانه به دست گرفتند وقتی تعداد اینها زیاد شد طبعا تصمیماتی بر پایه غرب زدگی گرفتند و قوانین انحرافی آغاز شد.

وی تصریح کرد: حاکمیت مشروطه منحرف شد در سال‌های اول انحراف، برخی از علمای بزرگ ما رنجیده شدند و با حکومت قهر کردند و این شایسته نبود، کنار کشیدن کار خوبی بود ولی با ورود در حاکمیت درگیری و نبرد در جریان انحراف، نتیجه چه شد مراجع یکی پس از دیگری کنار کشیدند، از جمله شهید شیخ فضل الله نوری بود که قیام کرد، که چه می کنید؟ ولی وقتی فریاد زد که احساس کرد که کسی اطرافش نیست و دولت استبدادی هم احساس کرد که ایشان یاور ندارد و تنها دارد فریاد می کشد، تصمیم گرفت که ایشان را اعدام کند.

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:  در اینجا دو عامل موثر بوده است، کنار کشیدن روحانیت از عرصه ی حاکمیت و اصلاح حاکمیت اهمیت زیادی داشت، موضوع بعدی ورود دولتمردان غرب زده بود، این دو عامل باعث شد که نهضت مشروطه شکست خورد و به اعدام شیخ فضل الله  قناعت نکردند وغرامت های سخت تری آمد.

وی خاطرنشان کرد: آقای مدرس که به عنوان نماینده مجلس بود به دنبال کنار کشیدن علما و روحانیت، ایشان را هم کنار زدند و وقتی مقاومت کرد، تبعیدش کردند. آیت الله مدرس شخصیتی بسیار بزرگ، مجتهد، فقیه، سیاستمدار، شجاع و مخلص بود و صفات امام خمینی(ره) را به گونه ای  می توان در آیت الله مدرس دید و لذا امام خمینی(ره)، خودش را متاثر از آیت الله مدرس می دانست و به تجلیل از شهید آیت الله مدرس رحمت الله علیه می پرداختند.

آیت الله مدرس، پیشوای دینی و انقلاب ملت ایران در دوران مشروطه بود

حجت الاسلام و المسلمین زمانی عنوان کرد: نام آیت الله مدرس را می توان پیشوای دینی و انقلابی ملت ایران نامید، اما تلخی آن اینجاست که این پیشوای دینی را رضا خان ملعون به منطقه خاف در مرز افغانستان که منطقه ای بی آب و علف بود به مدت ۷سال  تبعید کرد، منطقه‌ای که اهل سنت در آن زندگی می کنند و احترام خاصی نسبت به روحانیت و شیعه ندارند.

سپری کردن دوران تبعید با دو وعده نان خالی در روز

وی اظهار داشت: من یادداشتهای شهید آیت الله مدرس را که با دست خط خودش نوشته بود را خوانده ام، رفتم برای چند روزی که کنار مزار ایشان بودم یادداشت های این روحانی والامقام را من آنجا دیدم، نوشته بود که مدت های مدیدی است که از بازداشت من می گذرد، ۳ نفر مأمور در یک خانه مخروبه بر سر من در این منطقه بی آب و علف گمارده اند یک گروهبان و ۲ سرباز هستند. از نظر وضعیت زندگی، من یک پیراهن و شلوار دارم، می خواهم پیراهنم را بعد از مدتی بشورم، پیراهن ندارم که آن را که می خواهم بشورم یکی دیگر تن کنم، اجازه نمی‌دهند که من بروم لباس تهیه کنم، موهای سر و صورت من بلند شده است ولی اجازه نمی دهند آنها را کوتاه کنم، من مثل یک درویش شده ام.

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه تصریح کرد: ایشان نوشته بود برای خوراک من دولت روزی ۳ قِران(ریال) بودجه تعیین کرده که ۳ وعده نان برای من تهیه کنند اما به دلیل این که این گروهبان تریاکی است روزی یک و نیم قِرانش را می دزدید و برای خودش تریاک تهیه می کند و با یک ونیم قِر ان برای من نان تهیه می کنند، نانی که تهیه می شود به اندازه سه وعده نیست، دو وعده را می تواند تامین کند و لذا من ناچار هستم روزه بگیرم که از این نون خشک بتوانم حیات خود را ادامه دهم.

وی بیان کرد: این وضعیت یک پیشوای دینی و انقلابی ملت ایران است. رضا خان ملعون اجازه نداد اَحدی برای ملاقات ایشان برود، ۷ سال در غربت محض حتی به همسرش هم اجازه ملاقات ندادند تا خانومش مجبور شد طلاق غیابی بگیرد و این پیشوای بزرگ غریب و تنها و بی کس  در سرزمین ایران باشد.

ملت ایران هفت سال پیگیر آیت الله مدرس نشدند و سراغی از او نگرفتند

حجت الاسلام و المسلمین زمانی بیان کرد: ملت ایران در این ۷ سال دَم نزدند که این پیشوای ما کجا است؟ و خیلی جانکاه است و این شیرمرد همه سختی ها را تحمل کرد تا روزی سفیر رضاخان ملعون از تهران به دیدنش آمد، گفت: "من سفیر والاحضرت هستم، رضاخان [ملعون] برای شما سلام رساند، پیام رضاخان [ملعون] این است آقای مدرس دست از این شعارها بر دارد حاکمیت اسلامی و نجات مردم از این شعار ها دست بردارد و علیه حکومت من دم نزند و به تهران بیاید و امام جماعت شود و هر سمت دنیایی که بخواهد در اختیارت قرار می‌دهیم تا راحت زندگی کند، فقط دست به حاکمیت نزند".

وی گفت: اما پاسخ آن شیر مرد به رضا خان ملعون باید در تاریخ با طلا نوشته شود، شهید مدرس گفت: "به رضاخان بگویید  اگر مدرس به تهران برگردد همان مدرس اول است، خیلی این سخن بلند است و می دانست برای این سخن باید بهای سنگینی بپردازد و بهایش را پرداخت و جانش را تقدیم کرد". بنده وقتی این مطالب را دیدم به ذهنم رسید که اگر ما به جای مدرس بودیم این کار را می‌کردیم؟ این سخن دل شیر می‌خواهد ولی ظاهراً این عشق فوق عقلانیت است و آن را هر کسی ندارد و فقط مدرس و مدرس ها دارند. این خلاف عقلانیت ما است، یک دل شیر می خواهد و در آن هنگام رضاخان ملعون از ماموران خواست که مدرس را بکشند ولی مأموران منطقه قبول نکردند و به ناچار به کاشمر تبعیدش کردند.

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: ایشان یک یا دو سال در کاشمر تبعید بود و در نهایت از مرکز ۳ جلاد فرستاد و ماه رمضان وارد منزلش شدند و زهر به ایشان دادند، دیدند که از دنیا نرفت عمامه این مجتهد و آیت الله را بر گردنش بستند، کشیدند تا خفه اش کردند و به شهادت رساندند، همان نیمه شب قبری را در وسط یک مزرعه حفر کردند، پیگیر شهید مدرس را دفن و سپس بر روی آن زراعت ها را گذاشتند تا کسی متوجه قبر ایشان نشود و نفهمند که مدرس کجا مدفون شده است. پیشوای بزرگ این ملت و مرد شجاع و قهرمان این گونه به شهادت رسید و هیچ‌کس از ملت ایران خبردار نشد.

روحانیت با تجربه های تلخی در طول تاریخ مواجه بوده است

وی گفت: این ها همان تجربه های تلخی است که در پیشینه ی تاریخ روحانیت داریم و نهضت مشروطه به طور کامل سقوط کرد و استبداد رضاشاهی بدتر از دوران قاجار شد، به دلیل اینکه قاجار به خلع لباس کل روحانیت کشور دستور نداد ولی رضاخان ملعون دستور به خلع لباس روحانیت کل کشور داد و اکثریت روحانیان کشور خلع لباس شدند و از طرفی قاجار دستور نداد چادرها را از سر زنها بردارند ولی رضا خان ملعون دستور داد و برداشتند.

عدم نظارت روحانیت بر عملکرد دولت و حاکمیت نتیجه اش میوه ای تلخ است

حجت الاسلام و المسلمین زمانی بیان کرد: اگر روحانیت از  نظارت بر عملکرد دولت و حاکمیت غافل شوند نتیجه آن چنان میوه ی  تلخی می دهد که بدتر از قبل خواهد شد، اینها شعار نیست که بدتر از قبل می‌شود، اینها واقعیت‌های تاریخ است که به ما نشان داده است و این یک تجربه تلخ و تجربیات گذشته همین است، ما تجربه نهضت جنگل و نهضت فداییان اسلام و نواب صفوی و تجربه پیشین علویون و نهضت سر به داران را داریم، تجربه شهید اول و ثانی را داریم و همینطور نهضت های دیگر را داریم.

طلاب و روحانیون کتاب های تاریخی و نهضت های صد ساله را بخوانند

وی عنوان کرد: توصیه می کنم دوستان عزیز و طلاب معزز، کتاب نهضت های صد ساله شهید مطهری را مطالعه کنند و کتاب نهضت ها روحانیت را بخوانند و مجموعه این کارهای نوشته شده را بخوانند، تاریخ گذشته چراغ راه آینده است و لذا این تجربیات تلخ را رهبری می دانست و مقام معظم رهبری این گذشته تلخ اقتضا می کرد، رهبری وارد موضوع حوزه انقلابی شود و این را به جد مطرح کنند.

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی هایی که در دهه گذشته در قم برای جمع روحانیون داشتند، تصریح کردند که نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی مولود حوزه علمیه و روحانیت است و حوزه علمیه مادر این نظام و انقلاب اسلامی است. مادر نباید بگذارد که فرزندش مسیر منحرف را برود و باید رصد کند اگر کج می رود دستش را بگیرد، وظیفه مادر این است و این مسئولیت را بر دوش روحانیت و حوزه  علمیه گذاشته اند تا این رصد انجام بگیرد، ما با حاکمیت، حکومت و  باعث و بانی عنادی ابدا  نباید داشته باشیم ما این سه قوه را مولود نظام و روحانیت و دین می دانیم.

وظیفه روحانیت، محبت، شفقت، هدایت و مساعدت است

وی افزود: لذا وظیفه ما محبت و شفقت، هدایت، مساعدت است. باید کمک کنیم اگر یک طلبه و روحانی از عملکرد یک دولتمرد  ناراحت می شود و فریاد سر می دهد، این فریاد از سر عداوت نیست از سر محبت و اصلاح است. مثل فریاد مادر بر سر فرزند است که می بیند بچه دست به سیگار می زند و فریاد می زند و ممکن است احیانا روی دستش هم بزند و ممکن است پدر هم یک سیلی به صورت فرزند بزند این سیلی از سر محبت و هدایت است، باید فرزند برگردد و دست پدر را ببوسد، بنابراین اگر دولتمردی مواجه شد با عتاب یک مرجع، روحانیت و حوزه نباید دلخور شود باید از عتاب کننده تشکر کند و دست این عتاب کننده را ببوسد که دارد مراقبت می‌کند و  به مسیر اسلام هدایتش می کند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: بنابراین این ریشه کار بود این که رهبر بزرگوار با توجه به این ضرورت نمی‌خواست روحانیت غافل از انقلاب بشود به درس و بحث برگردد و این غفلت موجب تکرار تجربیات  تلخ تاریخی بشود. البته این نگرانی مقام معظم رهبری ویژه خود ایشان نیست بلکه قبل از ایشان معلم، امام و مربی ایشان، امام خمینی (ره) بارها این هشدار را مطرح کرده اند، هشدارهایی که تعبیرات سختی در کلام امام دیده می شود.

مبادا با کوتاهی باعث شویم اسلام سیلی بخورد

وی افزود: جملات امام(ره) که به روحانیت توصیه می کنند حضور در حاکمیت و انقلاب و حمایت از این نظام را داشته باشید، اگر فراموش کنید از این حاکمیت و دست بردارید ممکن است اسلام سیلی بخورد،   این جمله خیلی سخت است و قابل تحمل نیست، خدا نیاورد آن روزی را که روحانیت فراموش کند این انقلاب را و این انقلاب آسیب ببیند و اسلام به خاطر غفلت ماها آسیب ببیند، امیدوارم که هیچ طلبه ای  پیدا نشود که درد این انقلاب را نفهمد و به این وضعیت خنثی و بی تفاوت نسبت به این انقلاب باشد.

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه تصریح کرد: رهبری  فرموده اند که حوزه ها باید انقلابی بمانند معنی اش این بود که در این چهل ساله روحانیت پای انقلاب ایستاد و خوبم ایستاد، هم در جریان اصل انقلاب وارد میدان شد، هم در دفاع مقدس بیشترین سهم را نسبت به جمعیت اش در دفاع مقدس نزدیک ده برابر، ده درصد شهدای جامعه شهید داده است، پای کار ایستاد، در جریان مدافعین حرم وارد میدان شد، ما الان ده ها روحانی شهید از بین مدافعین حرم داریم.

وی عنوان کرد: روحانیت در حاکمیت محکم ایستادند و جانشان را تقدیم کردند که از اولین شهدا شهید مطهری بودند که به خاطر اینکه پای حاکمیت ایستاد در شورای انقلاب فرهنگی ریاست شورای انقلاب را بر عهده گرفت، اولین گلوله در مغزش صدا کرد و جانش را گذاشت، از شهید مطهری گرفته تا شهید بهشتی و ۷۲تن از یارانش تا شهید مفتح و شهید باهنر و شهدای محراب اینها جرمشان این بود که پای انقلاب اسلامی ایستاده بودند، اگر پای انقلاب نمی ایستادند و دفاع از این انقلاب نمی کردند کسی اینها را ترور نمی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهارداشت: ما عالمانی داشتیم از نظر علمی هم وزن شهدای روحانی اوایل انقلاب ولی چون وارد انقلاب نشدند به اینها کار نداشتند، جرم آیت الله صدوقی، آیت الله دستغیب و دیگر شهدای محراب این بود که پای انقلاب ایستاده بودند، اگر شهید هاشمی نژاد به شهادت رسید، جرمش این بود. سلسله شهدا قطع نشده است و همچنان این سلسله ادامه دارد بنابراین روحانیت پای کار ایستاد در جریان مبارزه و شجاعت و شهادت و در تمام عرصه ها وارد شدند در نهادهای مختلف در حال خدمت رسانی هستند کاش فرصتی می بود که گزارشی از خدمات روحانیت در عرصه های سخت این نظام داده می شد. که من نمونه های زیادی در جامعه دیده ام.

جامعه و روحانیت باید کارویژه های روحانیت را بدانند

وی ادامه داد: اگر چه یک مقدار خروج از بحث حوزه انقلابی می شود، اما باید اشاره کنم به فداکاری ها و رشادت های روحانیت در سنگر های مختلف خدمت و ایثار. در یک بررسی که در مرکز مدیریت انجام شده است، ۱۴۰ عرصه از عرصه های حضور روحانیت که باید حضور پیدا کنند و حضور پیدا کردند را احصا کرده ایم و به عنوان کار ویژه های خدمات روحانیت تدوین شده است.

مدیر دفتر اجتماعی و سیاسی حوزه های علمیه بیان کرد: آیت الله بوشهری در این زمینه خیلی کار کرده اند و در دوران مدیریتشان پیگیری کرده اند تا این کار ویژه ها تحویل داده شود، وقتی آیت الله اعرافی هم آمدند این پروژه را تکمیل کردند و مصوّب شد. یکی از کارویژه های روحانیت، حضور در قوه قضائیه برای اینکه قضاوت و اختلافات مردم را بر اساس دین، دیانت و عدالت حل کنند. تعدادی از طلاب ما پس از گذراندن دروس مربوطه و آزمون های اختصاصی در قوه قضاییه وارد شدند و مشغول کار هستند، هیچ وقت هم گزارشی از این طلاب ارائه نشده است که اینها چقدر خدمت کرده‌اند که در مناطق محروم در حال خدمت رسانی هستند.

وی تصریح کرد: اینها باید در تاریخ ثبت شود، چند سال قبل سفری را داشتم به چابهار، جلسه ای در خدمت برداران اهل سنت داشتیم و سپس به منظور تودیع و معارفه دادستان شهرستان مرا هم دعوت کردند تا به فرمانداری چابهار برویم. تشریفات انجام شد و نوبت دادستان شد که باید تودیع می شد گفتند ده دقیقه سخنرانی کنید و گزارشی داد گفت زمانی که من وارد اینجا شدم و کارهایی که انجام دادم، توضیح مختصری داد که همیشه با وضو بوده است و نکاتی بسیار ظریف و ارزشمند اخلاقی ارائه کرد و حتی از ابتدایی ترین حقوق خود برای خرید و امکانات زندگی با توجه به شرایط اجتناب کرده و بیشترین مراعات را داشته است. با حرف های این دادستان ۴۵ ساله که سنی هم نداشت، من پیش خود گفتم که ایشان انسان نیست بلکه فرشته است.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی اظهار کرد: بعد از جلسه و اتمام مراسم رفتم از ایشان پرسیدم که کجا تربیت شده اید؟ گفت که من یک طلبه هستم تربیت شده  حوزه علمیه قم، معمم بودم درس قضاوت را خواندم و به اینجا آمدم، گفتم چرا لباس روحانیت را در آوردی گفت ترسیدم اگر دچار خطایی بشوم به پای دین تمام شود! این فقط یک چشمه از فضای حوزه و روحانیت است و ما از این نمونه ها کم نداریم افراد خاموش و گمنام فراوان داریم.

وی خاطرنشان کرد: در تمام ۱۴۰ عرصه، اینها خدماتی است که نه تنها حوزویان بلکه جامعه نیز خبر ندارند، اینها باید گفته شود، گزارشات باید جمع شوند. در این چهل سال پای انقلاب ایستاده‌ایم و رهبری بر این واقف هستند. حوزه انقلابی بمانند چرا؟ چون این خط نظام و انقلاب حاکمیت باید استمرار داشته باشند و حوزه و حوزویان غافل نشوند و البته می شود انقلابی ترشد اگر طیفی از روحانیت ما انقلابی ست و طیفی از روحانیت هنوز پای انقلاب نیامده اند لازم است پای انقلاب بیایند باید انقلابی تر بشود و انقلابی تر شدن حوزه اقداماتی انجام شود.

گفت وگو : اکبر پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha