پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ اقامه آخرین نماز جمعه بجنورد در سال 99

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با تأکید بر الگوبرداری از منش مقام معظم رهبری در تواصی نسبت به مردم و دولتمردان، گفت: مجموعه‌های جوان و رسانه‌ای باید در مطالبه گری، آداب تواصی و بایسته‌های امربه‌معروف و نهی از منکر را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری،  امروز در خطبه‌های نماز جمعه بجنورد که در محل مصلای امام خمینی (ره) این شهر برگزار شد، به تبیین فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد تواصی به حق و صبر پرداخت.

وی ادامه داد: نباید قصد ما از تواصی و مطالبه گری این باشد که خود را نشان دهیم و حزب یا طرف مقابل را تحقیر کرده و از صحنه خارج کنیم، زیرا اگر قصد قربت نداشته باشیم امربه‌معروف و نهی از منکر ما تأثیر نخواهد داشت؛ به همین دلیل به‌طورکلی در تواصی چه نسبت به همسر و فرزند و همکار ما باشد و چه نسبت به حزب مقابل باشد باید این مسائل را رعایت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری تصریح کرد: همچنین باید زمان و موقعیت توصیه کردن را هم به‌خوبی بشناسیم، زیرا گاهی اوقات اگر در موقعیتی نامناسب توصیه‌ای بکنیم جواب عکس خواهد داشت، ازاین‌رو باید بدانیم کجا و چه زمان، با چه زبان و با چه رسانه‌ای توصیه را بیان کنیم.

 در مطالبه گری آداب تواصی رعایت شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه وقتی می‌خواهیم کسی یا مجموعه و نهادی را توصیه یا امربه‌معروف و نهی از منکر کنیم فقط بدی‌های طرف مقابل را نبینیم و مطرح نکنیم، بلکه خوبی‌های او را هم ببینیم و بیان کنیم، زیرا اگر ابتدا نقاط مثبت طرف را مطرح کرده و سپس اشکالات و ضعف‌های احتمالی او را طرح کنیم تواصی ما تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی افزود: البته توصیه‌ها و امربه‌معروف و نهی از منکر گاهی اوقات نیاز به تکرار دارد و با یک بار بیان کردن کارساز نمی‌شود.

خطیب نماز جمعه بجنورد اظهار کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر گاهی مربوط به عامه مردم بوده و گاهی مربوط به مسئولین و حاکمیت است، نصیحت و توصیه به حاکمیت هم مهم است و روایت داریم که بالاترین عبادت کلمه حقی است که نسبت به یک مسئول حاکمیت گفته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با تأکید بر الگوبرداری از منش مقام معظم رهبری در تواصی نسبت به مردم و دولتمردان، تصریح کرد: مجموعه‌های جوان و رسانه‌ای هم باید در مطالبه گری، ویژگی‌هایی که مطرح شد را رعایت کنند.

وی ادامه داد: اگر این مجموعه‌ها مطالبه گری کرده و نسبت به حاکمیت توصیه‌ای داشته باشند توصیه آن‌ها قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد؛ اما باید توأم با تحلیل، رصد و پیگیری باشد؛ به‌گونه‌ای که بدانند هر مجموعه چه مشکلاتی دارد و اگر در جایی قانون رعایت نمی‌شود یا به بیت‌المال توجه کافی نمی‌شود، تواصی و امربه‌معروف و نهی از منکر داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه رسانه‌ها و مجموعه‌های مطالبه گر باید مسئولان را به عدالت اقتصادی و پرداختن به حواشی شهرها توصیه کنند، گفت: مسئول نباید منتظر بماند که دیگری شِکوه کند بلکه باید خود بررسی کرده و جای نیاز را بداند و همان جا اقدام کند؛ البته دیگران هم می‌توانند با رعایت انصاف موارد را به او توصیه کنند.

سنت‌های نیک نوروزی احیا و رسوم غلط ترک شود

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک عید نوروز، بر احیا و تقویت سنت‌های نیک نوروزی و اجتناب از سنت‌های غلط و ناپسند ایام پایانی سال تأکید کرد.

وی با بیان اینکه متأسفانه امسال در شب چهارشنبه آخر سال حدود هزار و ۹۰۰ نفر در کشور آسیب دیدند که بیش از ۵۰۰ نفر از این افراد از ناحیه چشم آسیب دیده‌اند، خطاب به مردم افزود: همت کنید سنت‌های غلط از بین رفته و سنت‌های نیک عید نوروز مانند صله‌رحم، خانه‌تکانی و دور ریختن کینه و کدورت‌ها احیا شود و مهم‌تر از همه خانه دل خود را تکانی داده و از بدی‌ها و هواهای نفسی و عیوب پاک کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در خاتمه تصریح کرد: البته امسال به دلیل شیوع کرونا باید صله‌رحم را از طریق خبرگیری و تماس تلفنی انجام دهیم.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha