پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست تعالی خانواده در مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین

حوزه/ روان‌شناس و کارشناس خانواده گفت: در جوامع امروز خانواده الماسی است که متاسفانه روز به روز ارزشش در جوامع پایین‌تر می‌شود و هدف افرادی که خانواده را تضعیف می‌کنند این است که خودشان به حکمرانی و سالاری برسند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ریحانه رمضانی در دومین نشست علمی که با موضوع نقش والدین در تربیت فرزندان در گذار از خانواده سنتی به مدرنیته و به همت مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم به‌صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: مدرنیته یعنی آگاهی یافتن و آگاهی به‌روز و همان‌طور که یکسری انتقادها به سبک سنتی وجود دارد و درگذشته هم بوده ماهم امروز روز می‌توانیم به یک سری از سبک‌های رفتاری انتقاد کنیم که از جمله این‌ها خودخواهی و خودمحوری است.
وی ادامه داد: خودمحوری برای سنین کودکی اول و دوم است و اگر این جابه‌جاشده و به سن نوجوانی برسد به طور نامطلوب در نوجوانی هم طبیعی است اما اگر ادامه دار بشود دیگر ما زیر بار ازدواج و شکل رسمی شدن نمی‌رویم و متاسفانه اسم خانواده را دیگر نمی‌توان روی آن گذاشت.
 رمضانی با بیان این هر چیزی که ارزش بیشتری دارد، در معرض آسیب است، ابراز داشت: در جوامع امروز خانواده، الماسی است که متاسفانه روز به روز ارزشش در جوامع پایین‌تر می‌شود و هدف افرادی که خانواده را تضعیف می‌کنند این است که خودشان به حکمرانی و سالاری برسند با تضعیف خانواده نتیجه جامعه مدرنیته بدون آگاهی رسیدن به پوچی و افسردگی است و معنای زندگی را نمی‌فهمند.
وی در ادامه ابراز داشت: بحث همسان بودن بحث‌های تربیتی والدین هم خیلی مهم است یکی از آسیب‌های سبک مدرنیته که باعث می‌شود نوجوان به انسجام هویتی نرسد و آسیب‌رسان است.
روان‌شناس و کارشناس خانواده ابراز داشت: ما یکسری کهن الگوها داریم جدا از زندگی‌های فردی وقتی می‌گوییم شب یلدا تداعی کننده بلندترین شب سال است و برای هرکسی شب یلدا یعنی دورهمی‌ها و جشن‌ها یا وقتی می‌گوییم عید نوروز برای همه افراد تداعی کننده خاطرات خوش است ما یکسری کهن الگوها در سبک‌های فرزند پروری داریم که یکی از این‌ها پدرسالاری است.
وی به مدرنیته اشاره کرد و گفت: از ویژگی‌های مثبت مدرنیته افزایش آگاهی است که در گذشته نبود، کهن الگوی بسیار نادرست در جامعه رجوع نکردن به کارشناس و مشاور است ما در مورد بیماری‌های جسمی اگر یک عطسه کنیم خیلی زود بررسی می‌کنیم اما در مورد مسائل روان‌شناختی سهل انگاری زیاده ریزه‌کاری‌های تربیت بسیار مهم است.
رمضانی ادامه داد: ایراد دیگر این است که در خانواده مدرنیته مشورت با بزرگ‌ترها کم‌تر است که همین موضوع باعث شده که طلاق افزایش یابد چون خود مختارانه شده و افراد به‌صورت ظاهر حریم شخصی دارند در صورتی که کاذب است و ما جایی که لازم است حریم شخصی را و به بچه‌ها یاد بدهیم آموزش نمی‌دهیم و جایی که لازم است از ما مشورت بگیرند، نمی‌گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha