چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
انسان 250 ساله

"انسان ۲۵۰ ساله"، کتابی است بس گرانسنگ و خواندنی با محوریت تبیین استراتژی ائمه اطهار(ع) در امر مبارزه سیاسی که محتوای آن از بیانات و رهنمودها و نوشته های رهبر معظم انقلاب انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، "انسان ۲۵۰ ساله" به همت انتشارات موسسه جهادی مرکز صهبا منتشر شده و دربردارنده بیانات و نیز نوشته های مقام معظم رهبری در خصوص زندگی سیاسی امامان شیعه است.

رویکرد محوری این کتاب، مبتنی بر چند جمله و عبارت مهم از سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۶۵ش است با این کلیدواژه اصلی که" زندگی امامان شیعه علیرغم تفاوت ظاهری در مجموع یک حرکت مستمر و طولانی است که ۲۵۰ سال ادامه پیدا می‌کند. " در واقع عنوان کتاب نیز از همین فراز مهم اخذ شده است.

"انسان ۲۵۰ ساله"، در هفده فصل در پی تبیین یکپارچه و منسجم این گزاره در بیانات و نوشته های رهبر فرزانه انقلاب است مبنی بر که امامان شیعه از لحظه ارتحال پیامبر اعظم(ص) تا سال ۲۶۰ هجری قمری، به دنبال تشکیل حکومت اسلامی با اتکا به مبارزه سیاسی و بدون ورود به مبارزه مسلحانه بودند؛ از این حیث باید گفت که محتویات این کتاب، از میان سخنان معظم له در بازه زمانی اردیبهشت ۱۳۵۹ تا اسفند ۱۳۸۹ انتخاب شده است.

بر اساس آنچه در مقدمه کتاب بدان تصریح شده، محتویات کتاب مشتمل بر پنج رویکرد اصلی است؛

۱-ائمه معصومین(ع) واحدند و شخصیت و رویکرد و هدف و جهت واحد دارند. بر این اساس، اختلاف در تاکتیک‌ها و اختیارهای موضعی، به تناسب مقتضیات و مصالح متغیر زمانه است.

۲-زندگی مستمر ائمه اطهار(ع)، با جهت‌گیری سیاسی همراه است.

۳- ائمه(ع) در یک مبارزه حاد سیاسی بودند و فقط مبارزه علمی و اعتقادی و کلامی نداشتند.

۴-آنان به دنبال مبارزه مسلحانه نبودند. کسانی که مبارزه مسلحانه می‌کردند را به طور مطلق تخطئه نمی‌کردند، اما خود هم وارد آن نمی‌شدند.

۵- ائمه اطهار(ع) از لحظه ارتحال رسول الله(ص) تا سال ۲۶۰، درصدد تشکیل حکومت اسلامی در جامعه بودند و لذا همه کارهای ایشان، غیر از کارهای معنوی و روحی، در راستای تشکیل حکومت اسلامی بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha