جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله سیستانی

حوزه/ یکی از اعضای دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی انتساب خبری به معظم له مبنی بر تعیین آغاز ماه رمضان در سال جاری را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه یکی از اعضای دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی انتساب خبری به معظم له مبنی بر تعیین آغاز ماه رمضان در سال جاری را تکذیب کرد.

این عضو دفتر حضرت آیت‌الله سیستانی به خبرگزاری حوزه گفت: با توجه به مبنای معظم له که رویت با چشم غیر مسلح را شرط می دانند اصولا اعلام ثبوت هلال قبل از شب اول ماه معنی ندارد.

گفتنی است برخی خبرگزاری ها با استناد به جزوه ای که دفتر حضرت آیت الله سیستانی هر سال منتشر می کند اینگونه برداشت کردند که معظم له روز آغاز و پایان ماه مبارک رمضان را تعیین کرده اند.

این جزوه که هر سال منتشر میشود به پیش بینی درباره امکان رویت یا عدم رویت هلال ماه می پردازد.

در مورد آغاز ماه رمضان پس از بررسی امکان رویت در غروب روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده، در این جزوه آمده است: آغاز ماههای قمری از نظر شرعی،‌ مبتنی بر اثبات رویت هلال است.

در نتیجه دفتر معظم له روز آغاز ماه های قمری را اعلام یا تعیین نکرده است. اگرچه در مورد ماه رمضان امسال باتوجه به وضعیت هلال و همچنین "محاسبات قطعی نجومی" می توان گفت طبق مبنای آیت الله سیستانی (رویت با چشم غیرمسلح + اختلاف آفاق) به احتمال بسیار قوی، آغاز ماه در روز چهارشنبه خواهد بود. چون شب قبل امکان رویت هلال مطلقا در عراق و حتی قاره آسیا وجود ندارد.

آیت‌الله سیستانی روز اول ماه رمضان را تعیین نکرده‌اند +سند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . DE ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    0 0
    نتیجه اش که همون شد ... ولی توضیحش لازمه
    • شیعی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      1 0
      نخیر نتیجه همان نشد چون تا ماه با چشم غیر مسلح دیده نشود(طبق نظر تعدادی از مراجع) شرعا نمیشود گفت اول ماه است.
  • طلبه IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
    1 0
    نخیر نتیجه همان نشد چون تا ماه با چشم غیر مسلح دیده نشود( طبق نظر ایشان) شرعا نمیشود گفت اول است.
  • US ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    1 0
    جهت اطلاع: مسأله ۲۱۳۰. از رساله جامع آیت الله سیستانی: "اوّل ماه با پیشگویی منجّمین ثابت نمی‌شود، مگر اینكه از گفته آنان برای فرد یقین یا اطمینان به دیده شدن ماه با چشم غیر مسلّح (چشم معمولی) در همان شهر یا شهرهایی كه با آن شهر اتّحاد افق دارند حاصل شود. بنابر این چنانچه منجمّین و کارشناسان مورد اعتماد، که از گفته آنان اطمینان پیدا می‌شود، ازخصوصیّات ماه در تاریخ معیّنی - حتّی از ماه‌ها یا سال‌ها قبل - اطّلاع دهند و خصوصیّات ذکر شده طوری باشد که فرد، اطمینان پیدا کند که ماه در منطقه او با چشم معمولی قابل رؤیت می‌باشد، این اطمینان، اوّل ماه را برای وی، ثابت می‌کند." بنابراین نیازی به رویت نیست ...
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      احسنت
  • طلبه IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    بله در صورتی که اطمینان حاصل شود که هیچ اشکالی ندارد و لکن این هذا الاطمینان؟ وقتی برای شخص آقای سیستانی اطمینان حاصل نشود، دیگر... بله در صورتی که فتوا و نظر شخص در مورد نظر منجم فرق کند، مطلب دیگری است ولی اگر شخص نظر منجم را به تنهایی و بدون اطمینان حجت نداند، تا اطمینان حاصل نشود اعتباری ندارد.
  • غلام سخی AF ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    من در افغانستان زندگی میکنم اهل سنت روز یکشنبه را روز اول ماه رمضان گفته اند ما کی روزه را شروع کنیم
  • علي IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
    0 0
    يكي خلاصه بگه فردا ( شنبه ١٣ فروردين) روز اول رمضان است يا نه