جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 951992
۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۱
شیخ حسن صلاح الدین

حوزه/ کتاب«نور الاذهان در تفسیر قرآن» از جمله آثار شیخ محمد صلاح الدین است که هشت جلد دارد و به زبان اردو نوشته شده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سکندر علی بهشتی پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه در یاد داشتی به معرفی تفسیر «نور الاذهان فی تفسیر قرآن» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسن صلاح الدین عالم برجسته پاکستانی پرداخت.

وی در معرفی این عالم بزرگوار گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسن صلاح الدین، ​​مفسر قرآن و عالم برجسته پاکستانی در منطقه تانجوس، حومه شهر اسکرود در شمال پاکستان به دنیا آمد و تحصیلات اولیه خود را در همان جا فرا گرفت. 

وی با اشاره به سفر های این مفسر قرآن افزود: شیخ صلاح الدین برای تحصیل عالی به نجف اشرف سفر کرد و در آنجا ۱۱ سال در تحصیل معارف اسلامی مشغول بود و از اساتید برجسته آن زمان کسب فیض کرد. پس از آن به دلیل مشکلاتی به قم سفر کرد و یک سال در قم سکونت داشت. پس از ۱۲ سال به پاکستان بازگشت و مدتی در روستای خود، به تبلیغ و نشر معارف اسلامی پرداخت سپس پس از دو سال تدریس در جامعه اهل بیت اسلام آباد پاکستان به شارجه رفت.

وی به وظایف این عالم وارسته در شارجه اشاره کرد و گفت: امام جمعه و جماعت، بیان احکام شرعی و تربیت دانش آموزان از جمله وظایف وی در شارجه بود.

وی افزود: وی بار دیگر به پاکستان بازگشت و همچنان در کراچی به تدریس، تبلیغ و تالیف مشغول است.

حجت الاسلام سکندر علی خدمات این مفسر قرآن در پاکستان را چنین شرح کرد: وی دو حوزه علمیه به نام «جامعه علوم اسلامی» برای برادران و «معهد الزهرا» برای خواهران تأسیس کرد که در آن به سبک جدید، تربیت فکری و مذهبی طلاب انجام می شود.

وی اظهار داشت: کتاب هایی مانند «شهید اسلام»، «نهضت اسلامی» و «ولایت فقیه» از جمله آثار دیگر این عالم بزرگوار است.

شیخ سکندر بهشتی در معرفی تفسیر نور الاذهان فی تفسیر القرآن گفت: تفسیر «نوراذهان در تفسیر قرآن» از جمله آثار برجسته شیخ محمد صلاح الدین است که هشت جلد دارد و این اثر حاصل سالها مطالعه، تفکر و تدبر وی است. این تفسیری تحلیلی و به زبان اردو است. در این تفسیر به جای ترجمه ای جداگانه از ترجمه آیت الله شیخ محسن نجفی (از علمای معروف پاکستان) استفاده شده است.

حجت الاسلام سکندر بهشتی ویژگی های این تفسیر را چینین تبیین کرد: اولا تفسیر آیات به کمک آیات دیگر تفسیر شده است از این لحاظ این تفسیر، تفسیر قرآن به قرآن است. همچنین روایات را به سبک تفسیر المیزان به طور جداگانه آورده است. از آنجا که مخاطب این تفسیر عموم مردم است، برای همه مفید است. 

وی با اشاره به انگیزه شیخ صلاح الدین از نوشتن این تفسیر اظهار داشت: خود مفسر درباره مخاطبان این تفسیر در مقدمه تفسیر می نویسد: دسته ای از جوانان تحصیل کرده وجود دارند که آرزوی آشنایی با قرآن را دارند اما فهم قرآن و درک مطالب آن برای آنان بسیار دشوار است و همچنین افرادی هستند که دسترسی کامل به دستور زبان عربی و اصطلاحات علمی را ندارند. لذا این تفسیر نوشته شده است تا عموم مردم از معارف قرآن بهره مند شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha