سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم با بیان اینکه در مورد رمز ارزها تحقیقات متعددی انجام شده است، گفت: حقیقت مسئله این است که در مورد رمز ارزها همچنان ابهامات جدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در بیست و دومین جلسه درس خارج «فقه بورس» با بیان اینکه در مورد رمز ارزها تحقیقات متعددی انجام شده است، گفت: حقیقت مسئله این است که در مورد رمز ارزها همچنان ابهامات جدی وجود دارد.

وی افزود: اینکه آیا این رمز ارزها مال تلقی می شود یا مال تلقی نمی شود؟ حال که صحبت از مالیت رمز ارزها است آیا پایه‌ای دارد؟ اساسی دارد؟ نکند این رمز ارزها مثل بیت کوین که خیلی هم مشتری پیدا کرده است و قیمتش هم به شدت بالا رفته و اخیراً هم شنیدیم که برخی شرکتهای بین المللی نیز خریدار بیت کوین شدند آیا اعتباری دارد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز داشت: نگرانی که وجود دارد اینکه اینها یک مرتبه رمز ارزها را جمع نکنند و ثروت مردم را هدر ندهند و یا نابود نکنند! چون هیچ گونه ضمانت حقوقی‌ در آن وجود ندارد یعنی هیچ دولتی، هیچ بانکی و یا بانک مرکزی ای، پشتوانه این رمز ارزها  نیست و این ابهامات موجب شده که ما از نظر فقهی به مشروعیت این اوراق نرسیم.

حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: البته ممکن است خرید و فروش رمز ارزها فی الواقع نامشروع نباشد چون "مال" آن چیزی است که عقلاء آن را مال می‌دانند و عرف عقلاء مال می‌دانند الآن هم عده زیادی از عقلای عالم به بیت کوین روی آوردند و ما هم منکرش نیستیم اما هنوز برای ما ابعاد دیگری از مسئله روشن نیست از این جهت به نظر قطعی در مورد آن نرسیده ایم و از طرفی آنچه می‌خواهد در بورس به کار گرفته شود باید از طریق کمیته فقهی عبور کند پس مطمئن باشید تا زمانی که کمیته فقهی بورس، مشروعیت رمز ارزها را تأیید نکند وارد بازار سرمایه نخواهد شد. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
    0 0
    با سلام ودرود بر امام جمعه ی عزیز و محترم مشهد مقدس و تشکر از آن بزرگوار ، عرض میکنم : آفرینت گویم ای مرد عقیل __گرچه بر یاران بود حرفم ثقیل __چون همیشه گفت باید حرف حق __می زنم بر خود نهیب ای کله شق __تا به کی در جهل مانی چون حمر __میکنی ضایع تمام این عمر __هان غرور و این تعصب را شکن __خود درخت خشک آن از بن بکن __کن خودت تسلیم فرمان خدا __بر گزین راهی ز ابلیسان جدا . التماس دعاء با عرض ادب و احترام ، محمد مهدی اسلامی .