پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ماه رمضان

حوزه/ موسوی، ماه مبارک رمضان را آغاز سال اهل سیر و سلوک دانست و گفت: ماه شعبان آخر سال اهل سیر و سلوک است و انسان در اواخر زمان برنامه‌های خود، در صدد جبران کاستی‌ها برمی‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده طاهره موسوی در سلسه نشست‌های معرفتی که به صورت مجازی از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان برگزار شد، به شرح و تفسیر خطبه پیامبر گرامی اسلام(ص) در آخرین جمعه ماه شعبان پرداخت.

وی ماه مبارک رمضان را آغاز سال اهل سیر و سلوک دانست و ابراز کرد: همانطور که فروردین اولین ماه بهار طبیعت و آغاز سال جدید است، ماه مبارک رمضان نیز اول سال اهل سیر و سلوک می‌باشد، وقتی ماه مبارک رمضان آغاز سال اهل سیر و سلوک است، طبعا ماه شعبان آخر سال آن بزرگواران به شمار می‌رود و انسان در اواخر زمان برنامه های خود، درصدد جبران کاستی‌ها را جبران نماید

 ماه شعبان پایان سال اهل سیر و سلوک است و انسان در اواخر زمان برنامه‌های خود، در صدد جبران کاستی‌ها برمی‌آید.

استاد حوزه اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص) در ماه شعبان برنامه زندگی خود را برای انجام اعمال سلوکی تغییر می دادند.

موسوی با اشاره به عبارت "اللهم بارک لنا فی رجب و شعبان و بلغنا شهر رمضان" تصریح کرد: بلوغ ماه مبارک رمضان به معنای درک این ماه مبارک بوده و بلوغ درکی، غیر از بلوغ به معنای ورود ظاهری به ماه مبارک رمضان و کفایت کردن عمر است.

وی به فرازهایی از مناجات شعبانیه اشاره کرد و توضیح داد: مخاطب نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه شعبانیه "ناس" بوده که معنای این واژه بسیار وسیع‌تر از انسان است و مخاطب پیامبر اسلام(ص) شامل مستمعین است.

استاد دانشگاه با استناد به کلام نبی مکرم اسلام(ص) ماه مبارک رمضان را ماه برکت و رحمت و مغفرت دانست و افزود: مراد از رحمت خدا، انعام محتاجین و حالت انفعالی و رقت قلبی بین انسان‌ها، نیست.

موسوی در تعریف "مغفرت" بیان کرد: مغفرت یعنی اگر وصفی بیاید، تمام آثار نادرست ما را محو کند.

وی در پایان متذکر شد: معرفت و بلوغ به ماه مبارک رمضان مقدمه بوده و کلام نبی مکرم اسلام(ص) حجت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha