چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ در شناسنامه های فرزندان ما علاوه بر سال شمسی، سال قمری هم نوشته می شود؛ اما اگر خانواده ای گفت که سال قمری در شناسنامه نیست، باید بگوییم که ۹ سال قمری حدودا مطابق است با هشت سال و هشت ماه و ۱۸ روز شمسی (با دو سه روز کمتر و بیشتر).

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم  می شود.

    

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول گرامی اسلام فرمودند:

«لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ زَکَاةٌ وَ زَکَاةُ الْأَبْدَانِ الصِّیَامُ/ برای هر چیزی زکاتی است و زکات بدن ها روزه است».

    

سؤال می کنند که آیا سحر واجب است که بیدار شویم؟ که باید پاسخ داد: خیر؛ واجب نیست.

بیدار شدن سحر واجب نیست؛ بلکه مستحب است؛ اگر کسی توان جسمی دارد که بدون سحری روزه بگیرد، هیچ مانعی ندارد و باید از شب که می خوابد، نیت روزه فردا را داشته باشد و لازم نیست که سحر بیدار شویم و نیت روزه را انجام دهیم.

اگر کسی است بدون سحری نمی تواند روزه بگیرد، حتما لازم است سحری بخورد تا توان گرفتن روزه را داشته باشد.

بیدار بودن در هنگام سحر مطابق با آنچه در آیات و روایات آمده، برکت و فضیلت دارد و اگر نمازشب، دعا، قرائت قرآن و مناجات داشته باشد، فضیلت بسیار بالایی خواهد داشت.

به دو نکته اساسی اشاره کنم و آن این است که فرزندان در منزل اعم از دختران و پسران ممکن است اولین سالی باشد که بخواهند روزه بگیرند.

حال سؤال اینجاست که در چه سنی دختران و پسران به تکلیف می رسند؟

بلوغ دختران فقط سنی است؛ یعنی غیر از سن، نشانه دیگری برای بلوغ وجود ندارد و آن هم تمام شدن ۹ سال قمری است و کاری به سال شمسی نداریم.

در شناسنامه های فرزندان ما علاوه بر سال شمسی، سال قمری هم نوشته می شود؛ اما اگر خانواده ای گفت که سال قمری در شناسنامه نیست، باید بگوییم که ۹ سال قمری حدودا مطابق است با هشت سال و هشت ماه و ۱۸ روز (با دو سه روز کمتر و بیشتر).

اگر هشت سال و هشت ماه و ۱۸ روز از تاریخ تولد شناسنامه ای شمسی دختران گذشته باشد، امسال حتما باید روزه بگیرند.

نگوییم که بچه ما نمی تواند روزه بگیرد؛ اصل اولیه واجب بودن روزه است؛ مگر موارد استثنایی.

ما باید مقدماتی را بیندیشیم که بچه های ما روزه را بگیرند؛ مثلا در روز که امسال با تعطیلی مدارس مصادف شده و در منزل هستند و گرما نخواهند خورد و رفت و آمدی ندارند، برنامه ریزی داشته باشیم که بتوانند روزه را بگیرند.

باید مقید باشیم که سحر فرزندان خود را بیدار کرده و سحری بخورند تا بتوانند توان گرفتن روزه را داشته باشند و در طول روز هم به دختر بچه ها کار آنچنانی در منزل ندهیم و استراحت کنند.

اگر والدین مدیریت کنند و تلقین و تشویق کنند، بالای ۹۰ درصد از دختران به سن تکلیف رسیده، توانایی گرفتن روزه را دارند.

اگر دختری نتوانست روزه بگیرد، لا یکلف الله نفسا الا وسعا/ خدا بیشتر از طاقت هر شخص نمی خواهد و به اندازه توان، روزه بگیرد. مثلا یک روز در میان بگیرد و به اندازه روزهایی که نتوانست روزه بگیرد، در طول سال تقسیم کند و مثلا هر ۱۵ روز یکبار روزه بگیرد و حتما می تواند قضا را تا ماه رمضان بعدی انجام دهد و اگر نتوانست قضا کند، کفاره روزی ۷۵۰ گرم مواد غذایی را بپردازد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

     

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha