پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور به این سؤال که «به چه دکترهایی برای روزه خواری می توان اعتماد کرد؟ » پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم علاقمه مندان می شود.

   

بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام فرموده‌اند: إذا صُمتَ فَلیَصُم سَمعُکَ و بَصَرُکَ و شَعرُکَ و جِلدُکَ/ آنگاه که روزه می ‏گیری باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه‏ دار باشند. «یعنی از گناهان پرهیز کند».

در این ماه باید حواسمان جمع باشد که اگر ظاهرمان روزه دار است و از خوردن و آشامیدن پرهیز می کنیم، از گناه هم پرهیز نماییم.

    

اما احکام؛

سؤالات فراوانی می شود نسبت به بیماری های مختلف که آیا ما با این بیماری روزه بگیریم یا نه؟ مثلا دیابت دارم؛ روزه بگیرم یا نگیرم؟

پاسخ به این سؤالات دو طرف دارد.

یک طرف مربوط به متخصصین پزشکی است که باید نظر بدهند؛ سمت دیگر مربوط به احکام شرعی است.

افرادی که بیماری های مرتبط با روزه دارند؛ مثل میگرن، یا مثل ویروس کرونا که افرادی بودند که کرونا داشته و بستری بودند؛ اما الان خوب شدند، باید به همان پزشک مراجعه کنند و از او بخواهند که نظر بدهد؛ البته دکتر باید هم متخصص باشد؛ هم متعهد.

همچنین دکتر عمومی نمی تواند نظر دهد؛ چون تخصصی در زمینه آن بیماری ندارد و نکته دیگر اینکه دکتر بی طرف و بی غرض باشد و فقط نظریه علمی خود را ارائه کند.

پس اگر دکتر متخصص و متعهد گفت که به واسطه فلان بیماری نباید روزه بگیرید، مشکلی نیست و نباید روزه گرفت.

تا اینجای کار، یک طرف مشخص شد.

وقتی دکتر چنین نظریه ای را داد، به سراغ احکام شرعی می رویم و احکام می گوید:

    

۱. اگر مریض از گفته دکتر متخصص و متعهد یا از تجربه خودش اطمینان پیدا کرد که نمی تواند روزه بگیرد و برای او مضر است، نباید روزه بگیرد و می تواند بخورد.

     

۲. مریض به گفته پزشک متخصص یا به تجربه شخصی خود یقین یا اطمینان ۱۰۰ درصد ندارد؛ اما ۶۰ یا ۷۰ درصد گمان و احتمال دارد و اگر این احتمال، احتمال و گمان عقلایی باشد، می تواند روزه را بخورد.

برخی گمان عقلایی ندارند؛ بلکه ترس شخصی دارند که نمی توان به این ترس ها اطمینان کرد و باید روزه بگیرند.

      

درباره کرونا نیز یک نکته عرض کنم:

امسال متأسفانه هجمه بدی در فضای مجازی توسط برخی از افراد علیه روزه داری انجام شده و برخی ناآگاهانه و برخی مغرضانه و برخی شبکه های خارجی نیز آن حمایت و تقویت کردند که در این وضعیت کرونا افراد روزه نگیرند.

خب تلاش هایی در این زمینه انجام شد؛ اما خوشخبتانه شورای پزشکان متخصص و فوق تخصص که از تخصص های مختلف تشکیل شده، همه بالاتفاق و بالاجماع نظر دادند به اینکه افراد سالم روزه بگیرند و کرونا هیچ مشکلی برای افراد سالم ندارد.

بهانه کسانی که می گفتند گلویمان خشک می شود و این میکروب باید با خوردن آب به داخل معده برود و از بین برود نیز تکذیب شده است؛ نهایت این است که با شستشوی دهان در ایام روز، این میکروب را از دهان خارج نماییم؛ بنابراین افراد سالم همانند سال های قبل روزه را می گیرند؛ فقط افرادی که مبتلا شده و بستری بودند و الان در حال مصرف دارو هستند، عذر دارند و روزه خود را نمی گیرند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

     

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha