جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید جعفر موسوی / معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی زاده، با تشریح دستاوردهای معاونت آموزش حوزه علمیه خوزستان، گفت: در سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های بسیاری در واحد آموزش حوزه علمیه استان خوزستان انجام شد و در پایان سال به نتایج مطلوبی رسیدیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی زاده، جانشین و معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان، در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه شهرستان‌های استان خوزستان به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سال گذشته پرداخت و اظهارداشت: در سال ۱۳۹۹ فعالیت‌های بسیاری در واحد آموزش حوزه علمیه استان خوزستان انجام شد و در پایان سال به نتایج مطلوبی رسیدیم.

وی، با بیان اینکه سال گذشته، ۳۰ استاد تمام وقت به جمع اساتید آموزشی حوزه علمیه خوزستان اضافه شد، بیان کرد: از دیگر فعالیت‌های آموزشی انجام شده می‌توان به تغییر فرآیند انتقال و تغییر کد طلاب سفیران هدایت اشاره کرد.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، ادامه داد: رفع این مشکل، اتفاق خوبی بود که مشکل طلاب بسیاری را حل کرد. حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ طلبه مدارس سفیران هدایت مشکل شهریه، ثبت نمرات، انتقال به مدارس بلندمدت و تغییر کد داشتند که هم‌زمان با مبعث رسول اکرم(ص) مشکل آن‌ها حل شد.

جانشین حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به امکان انتخاب و ثبت درس نقد وهابیت برای طلاب خوزستانی از مهرماه ۱۴۰۰، گفت: بنا شد این درس به توصیه آیت‌الله موسوی جزایری یکی از دروس مهم مدارس علمیه استان قرار گیرد که إن‌شاءالله به‌زودی امکان انتخاب آن در سایت نجاح، به عنوان یک واحد درسی فراهم خواهد شد.

وی، گفت: این اتفاق هم در نظام آموزشی قدیم و هم در نظام آموزشی جدید و هم در نظام سفیران هدایت اتفاق خواهد افتاد.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات انجام شده، واسپاری مصاحبه درس خارج به حوزه علمیه خوزستان بود؛ یعنی طلابی که درس خارج را به صورت رسمی شروع می‌کنند، بعد از یک دوره باید امتحان دهند و بعد از طی چهار دوره باید آماده رساله سطح ۴ شوند.

معاون آموزش حوزه علمیه استان، گفت: قبلاً این سیر در قم انجام می‌شد و عمده طلاب کد خود را به قم انتقال می‌دادند و خود نیز به این شهر می‌رفتند. اما با اخذ این مجوز، خوزستان نخستین استانی است که این واسپاری به آن صورت گرفته و به امید خدا امسال اولین امتحان درس خارج، در استان خوزستان با استفاده از اساتید مجرب برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: لینک و فرآیند انجام ثبت‌نام از طریق کانال رسمی حوزه علمیه خوزستان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، بیان کرد: اتفاق خوب بعدی که در سال ۹۹ شکل گرفت؛ واسپاری امتحان استادی سطح یک و دو سفیران هدایت به استان خوزستان بود، برگزاری این امتحان تا پیش‌ازاین در استان قم انجام می‌شد اما با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰ این امتحان را با حضور اساتید استانی برگزار خواهیم کرد.

جانشین حوزه علمیه خوزستان، اظهار کرد: اتفاق بعدی، توسعه کمیته علمی و مدارج علمی حوزه علمیه استان بود. جلسات کمیته علمی هم‌اکنون به صورت فعال در حال برگزاری است. همچنین در سال ۱۴۰۰ رشته شیعه شناسی در حرم علی بن مهزیار اهوازی با مسئولیت اداره اوقاف برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ رشته‌هایی به صورت دوره برگزار شد، مثل رشته مشاوره خانواده که در سال جاری نیز ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین دوره تفسیر قرآن زیر نظر نماینده ولی‌فقیه در خوزستان برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، بیان کرد: امکان صدور مجوز برای اجرای برخی از رشته‌های موجود در ذیل موسسه آموزشی امیرالمؤمنین(ع) برای شهرستان‌ها با توجه به نیاز و ظرفیتی که دارند، وجود دارد.

معاون آموزش حوزه علمیه استان، گفت: تعامل با مجموعه نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم توسط مدیریت حوزه علمیه استان از دیگر فعالیت‌های مفید انجام شده می‌باشد که در مجموع ۵ هزار طلبه خوزستانی در قم مشغول به تحصیل و انجام امورات مختلف می‌باشد.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، بیان کرد: برگزاری امتحان شفاهی پایه ۱۰ از سوی مدیریت حوزه علمیه خوزستان و سازمان‌دهی گروه‌های علمی تربیتی از دیگر اقدامات انجام شده می‌باشد.

وی ادامه داد: افرادی که قصد انجام امتحان استادی دارند به تأیید گروه علمی تربیتی مدارس نیاز دارند. بعد از آن گروه‌های علمی تربیتی مدیریت استان نیز باید آن عزیزان را تأیید نمایند، تا بعد از طی مراحل لازم حکم استادی آن‌ها صادر شود.

جانشین حوزه علمیه حوزه علمیه استان خوزستان، به ذکر چند نمونه از برنامه‌های پیش روی مدیریت حوزه علمیه استان پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ یک پژوهشکده توسط معاونت پژوهش استان تأسیس خواهد شد. همچنین مرکز آموزش‌های کاربردی و مهارتی توسط معاونت تبلیغ راه‌اندازی و توسعه مرکز مشاوره خانواده توسط معاونت تهذیب انجام خواهد شد.

در پایان، حجت‌الاسلام موسوی، بیان کرد: ساماندهی گروه‌های جهادی، برگزاری جشنواره هنر استان توسط معاونت تبلیغ، تربیت نخبگان برای نقد وهابیت، و احیای قدمگاه حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) دیگر برنامه‌های پیش رو است.

انتهای پیام./ خبرنگار: علی پشتدار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha