جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه خواهران عبدالعظیم حسنی

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه این مدرسه علمیه از سال ۱۳۷۹ فعالیت رسمی خود را شروع کرد، گفت: از مجموع ۳۶۱ طلبه مشغول به تحصیل در مدرسه، ۱۸۲ نفـر در سطح دو، ۱۷۰ نفر در سطح سه و ۹ نفر در سطح چهار مشغول به تحصیل می باشند.

خانم زهرا سادات میرمومنی، مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره با تاریخچه تاسیس این مدرسه علمیه، اظهار داشت: مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از سال ۱۳۷۹ با دریافت مجوزهای لازم به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد، و تا کنون با گسترش رشته‌ها در سطوح ۲و۳و۴ مشغول به فعالیت می باشد.

وی افزود: از جمله رشته‌های مورد پذیرش در این حوزه متبرکه گرایش‌های «کلام اسلامی» و «تعلیم و تربیت» در سطح۲ مخصوص ورودی‌های دیپلم و رشته‌های «فقه و اصول»، «تفسیر قرآن کریم»، «تربیت دینی کودک و نوجوان» و «مشاوره با رویکرد اسلامی» در سطح۳، و رشته‌ی «فقه خانواده» در سطح۴ می باشد.

تحصیل ۳۶۱ بانوی طلبه

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد: از مجموع ۳۶۱ طلبه مشغول به تحصیل در مدرسه، ۱۸۲ نفـر در سطح دو، ۱۷۰ نفر در سطح سه و در چهار رشته «فقه و اصول»، «تفسیر و علوم قرآنی»، «مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی» و «تربیت دینی کودک و نوجوان» اشتغال به تحصیل دارند و ۹ نفر در سطح چهار و در رشته «فقه خانواده» مشغول به تحصیل می باشند. همچنین ۱۳ استاد در سطح دو، ۱۷ استاد در سطح سه و ۴ استاد در سطح چهار مشغول تدریس و مشاوره تحصیلی به طلاب می باشند.

خانم میرمومنی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۹ مدیریت مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را بر عهده گرفتم، گفت: اینجانب سطح چهار حوزه را در رشته فقه خانواده گذرانده ام و طی سال های گذشته دروس ادبیات عرب، تفسیر، فقه، اصول، تاریخ، اخلاق و... را در بخش بین الملل و مرکزی جامعه الزهراء، مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم و بعضی از دانشگاه‌های استان تدریس داشته ام و از سال ۱۳۸۵ در درس خارج فقه مقام معظم رهبری شرکت کردم.

شرایط پذیرش داوطلبان

وی در ادامه به نحوه و شرایط پذیرش در مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) پرداخت و عنوان کرد: جذب طلبه در تمامی سطوح مختلف با برگزاری آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی همراه است و بعد از طی این مراحل طلاب می توانند در سطوح مشغول به تحصیل شوند.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) افزود: طلاب می توانند پس از تکمیل و اتمام تحصیلات، در آینده به عنوان مادر عالمه و توانمند، در خانه و خانواده و محیط محل زندگی و در اجتماع به فعالیت بپردازند، و در شاخه‌های مختلف تدریس در حوزه و دانشگاه و آموزش و پرورش، تبلیغ در داخل و یا خارج از کشور، امور اجرایی مانند فعالیت در وزارتخانه‌ها، نمایندگی مجلس و... را در صورت تمایل احراز نمایند.

موفقیت های پژوهشی

وی در ادامه به تبیین اهم فعالیت های علمی و پژوهشی این مدرسه پرداخت و افزود: کسب رتبه برگزیده استانی و کشوری در جشنواره هایی همچون اولین جشنواره اساتید ادبیات عرب، دومین جشنواره اساتید فقه و اصول، فعالان گروه علمی در تولید محتوا در فضای مجازی اساتید و...، از افتخارات علمی این مدرسه می باشد. همچنین تشکیل کلاس های خارج فقه و اصول: کفایه الاصول مرحوم آخوند، و کتاب طهارت امام خمینی(ره) «فقه النسوان» از مهمترین فعالیت های آموزشی مدرسه محسوب می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: کسب ۳ رتبه شایسته تقدیر در جشنواره علّامه حلّی، چاپ مقالات علمی پژوهشی اساتید و طالب مدرسه و سایر حوزه های علمیه و دانشجویان در مجله علمی تخصصی مدرسه با نام «فصلنامه سَلمی»، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نشست های پژوهشی همسو با نیاز روز جامعه همچون: ظرفیت حوزه های علمیه خواهران در تمدن سازی اسلامی، بررسی راه های مقابله با شبهات علیه وحدت اسلامی، بررسی و ارائه راهکارهای ترغیب خانواده ها در ازدیاد جمعیت، واکاوی حکم مجازات پدر در قتل فرزند و... از اهم فعالیت های علمی و پژوهشی مدرسه می باشد.

۱۵ هزار ساعت فعالیت تبلیغی

خانم میرمومنی با اشاره به فعالیت های تبلیغی طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، بیان کرد: اعزام بیش از ۱۰۰ مبلغه با ۱۵۰۰۰ ساعت فعالیت تبلیغی در دانشگاه ها، مدارس، مساجد، حسینیه ها و منازل در قالب آموزش معارف دینی، و فراخوان مبلغات در راستای تربیت و تشکیل کارگاه آموزش تبلیغ در امور بین الملل و استمرار دوره به صورت مجازی در ایام شیوع بیماری کرونا و... از جمله برنامه های تبلیغی مدرسه علمیه در راستای ترویج و تبیین معارف دینی و اسلامی بوده است.

وی به برگزاری دوره های مهارت افزایی برای طلاب مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد و گفت: برگزاری سلسله مباحث اخلاق عمومی به صورت مجازی، دوره های تخصصی شیوه انتقال آموزه های دینی به کودکان و تربیت مربی فن خطابه، دوره های مهارت های زندگی پیش از ازدواج و تربیت فرزند، جلسات بهداشتی با حضور پزشکان و کارشناسان طب اسلامی- سنتی، نشست سیاسی مجازی با محوریت تبیین فضای سیاسی موجود، برگزاری دوره های مجازی قرائت قرآن کریم و... از مهمترین دوره های مهارت افزایی بود که با هدف ارتقای سطح علمی، تربیتی، سیاسی و سلامت طلاب برگزار گردید.

ارائه ۲ هزار ساعت خدمات مشاوره ای / توزیع ۲ هزار بسته معیشتی

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه توجه به نیازهای طلاب و بانوان منطقه و کمک به ارتقاء سطح کیفی معنوی و مادی زندگی ایشان از دیگر فعالیت های فرهنگی این مدرسه علمیه به شمار می آید، گفت: اجرای طرح های مختلف حمایت معیشتی و کارآفرینی در قالب اعطای وام های بلند مدت به طلاب مدرسه، تهیه و توزیع بیش از ۲۰۰۰ بسته ارزاق و ۴۰۰ پرس غذای گرم بین نیامندان، فراهم سازی بستر عرضه و فروش تولیدات بانوان کارآفرین، جمع آوری کمک های مردمی جهت یاری رساندن به سیل زدگان، و ارائه بیش از ۲۰۰۰ ساعت مشاوره تحصیلی، اعتقادی، ازدواج و روحی ـ روانی به طلاب و خانواده هایشان توسط ۴ تن از مشاوران منتخب حوزه که در راستای افزایش سطح کیفی زندگی و تحصیلی طلاب صورت می گیرد.

خدمت رسانی جهادی در جبهه سلامت

وی با اشاره به خدمات مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ایام شیوع بیماری کرونا به نیازمندان، کادر درمان و بیماران کرونایی، گفت: تولید بیش از ۶۰ هزار ماسک، شیلد، دستکش و لباس محافظ، تهیه و توزیع آبمیوه و اقلام مصرفی به بیماران کرونایی، شرکت در طرح غربالگری سلامت، حضور در سامانه ۴۰۳۰، حضور در بیمارستان ها جهت مشاوره، خدمت رسانی به کادر درمانی و بیماران کرونایی، برگزاری جشن های اعیاد و قدردانی از کادر درمان با اهدای هدایایی متبرک، تهیه و توزیع بیش از ۲۴۰۰ بسته کمک های مومنانه و پک های بهداشتی به نیازمندان و ... از مهمترین اقدامات کادر و طلاب جهادی این مدرسه در ایام شیوع کرونا می باشد.

 مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ادامه با بیان اینکه بخشی از دانش‌های طلبگی برای هر مسلمانی ضروری است، گفت: پس از بعثت پیامبر اکرم(ص) اولین آیات نازل شده مربوط به علم و دانش است «الذی علّم بالقلم / علّم الانسان مالم یعلم» و این نشان دهنده ارزش و اهمیت دانش است، از سوی دیگر از کسب علم در روایات با عنوان فریضه یاد شده است، لذا تحصیل علوم دینی برتمامی افراد واجب عینی است، علی الخصوص سطح دو حوزه‌های علمیه که در آن مطالب عمومی مورد نیاز یک مسلمان مطرح می‌شود، اما سطوح دیگر و یا علوم دیگر واجب کفایی است و آنچه پس از دریافت علوم مهم و ضروریست جامه عمل پوشاندن به آن است.

وی افزود: حضرت علی ع می‌فرمایند: «لاکنز انفع من العلم» این علم نافع همان علم به اعتقادات و احکام و اخلاقیات است که می‌تواند موجبات رستگاری و هدفمند شدن زندگی آدمی را فراهم آورد، لذاست که کسب این علم نافع برای همگان لازم است. در جهان کنونی که رویکردها در سطح بین الملل به سمت اسلام عزیز افزایش یافته و دل‌ها تمایل به حقیقت پیدا کرده اند و به قول حضرت امام (ره) که فرمود «اسلام را به جهانیان صادر میکنیم» در حال رخداد است، ضرورت قوت یافتن جوانان ایرانی که در قلب تشیع زندگی می کنند در سه حوزه‌ی اخلاق، احکام و اعتقادات هرچه بیشتر خود را نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: حضور طلاب در فضای مجازی و تبلیغ بین الملل می‌تواند - در این بحبوحه ظهور اسلام‌های جعلی- برای رساندن پیام اسلام حقیقی به مردمان جهان، کمک شایانی باشد.

وی افزود: این حضورها برای طلاب لازم و ضروری است و اگر طلاب جدیت لازم را پیدا کنند حوزه علمیه مانند شمع روشنی مسیر را برای ایشان مهیا می‌سازد، چرا که زمانه، زمانه تغییر مفاهیم و تحریف هاست پس بر هر فردی که داعیه اسلام دارد لازم است در برابر این فتنه‌ها ساکت نباشد و اولا خودش را بسازد و غنی کند و سپس مسلح به سلاح دانش در برابر این گونه اعمال شیطانی، دست به روشنگری بزنند و مسیر حق را تبیین نمایند تا زمینه برای بهره‌مندی از وجود امام معصوم برای عالمیان ایجاد شود.

مدیر مدرسه علمیه خواهران حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه هر جوان آگاهی و داشتن بصیرت است، گفت: هر جوانی در هر شرایط توجه کند که چه کاری برای ظهور مولایمان می‌تواند اثر داشته باشد، تکلیف مدارانه آن کار را با اخلاص انجام دهد. البته صبر و نهراسیدن از حیله‌ها و نا امیدی‌های شیطان و ایادی اش لازم است. و نیز جوانان مسلمان بایستی در این طریق ثابت قدم و دارای اعتماد به نفس باشند.

امتیازات و امکانات تحصیل در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع)

وی در ادامه به امتیازات و امکانات تحصیل در مدرسه علمیه حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرد و اظها داشت: ازجمله مهم‌ترین امتیازات تحصیل در این مدرسه همجواری با سیدالکریم(علیه السلام) است که از شاگردان معصومین(ع) بوده اند و محضر مبارک ۳ امام معصوم را درک کرده اند و علی رغم کبر سن، تلمذ امام معصوم با سنی کمتر را داشته اند که نشان دهنده مراقبت دائمی ایشان از دین خود و تطبیق آن با آیین حقیقی اسلام است. در زمان حال نیز فرزندان آن حضرت در حوزه علمیه باید رهرو ایشان باشند و قطعا ملائکی که بر ضریح مطهر ایشان نازل می‌شوند به همجواران و اطرافیان نیز عنایت دارند.

خانم میرمومنی ادامه داد: علاوه بر امتیار فوق؛ تلاش مسئولین مدرسه برای آموزش تربیت محور با بهره مندی از اساتید اخلاق صاحب نفس و برنامه مطالعاتی زندگی علمای اخلاق به جهت رشد عرفانی و عملی طلاب است. برنامه هایی همچون قرائت قرآن کریم به صورت همگانی و ادعیه روزانه و مراسمات مختلف از جمله امتیازات و فعالیت های این مدرسه علمیه است.

وی افزود: امکان استفاده از کتابخانه آستان مطهر، مرکز نجوم و آسمان نما، استفاده از کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث، سیستم شبکه‌ای کتابخانه ملی کاووش، سایت و کتابخانه اختصاصی حوزه، دسترسی راحت به اطلاعات و کتب مورد نیاز طلاب، فضای مفرح برای تحصیل مثلاً برگزاری کلاس‌ها در فضای سرسبز و هوای آزاد، مهد کودک قرآنی رشد برای رفاه حال طلاب متأهل با فضایی گرم و صمیمی برای نگهداری از کودکان با رعایت ضوابط اسلامی، اخلاقی و تربیتی، بهره مندی از مجموعه ورزشی با کلاس‌های ورزشی، استخر و... از جمله امکانات دیگر این حوزه متبرکه است.

خانم میرمومنی در پایان با تاکید بر تربیت دینی طلاب، گفت: تمام تلاش‌های خالصانه مسئولین مدرسه در همه سطوح متمرکز بر رشد همه جانبه طلاب با حفظ نظم آموزشی است تا بتوان خروجی‌هایی مانند بانو مجتهده امین‌ها و بانو صفاتی‌ها را در آینده این حوزه متبرکه به عنایت حضرت حق و سیدالکریم(ع) داشت. ۳۱۳/۴۲

۱۵ هزار ساعت فعالیت تبلیغی بانوان طلبه شهر ری / تولید ۶۰ هزار ماسک، شیلد، دستکش و لباس محافظ/ توزیع ۲ هزار بسته معیشتی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha