جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 953329
۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
تبلیغ حجاب در اینستاگرام

حوزه/ ظاهر غیر دینی این بلاگرها نشان می‌دهد که اگر این افراد انگیزه ترویج و گسترش حجاب اسلامی را دارند قطعا بیراهه را انتخاب کرده و این مسئله نمای اصلی حجاب را خدشه‌دار می‌کند.

خبرگزاری حوزه | بلاگر بودن یکی از شغل های جهان است که امروزه در فضای مجازی درآمد بسیار بالایی دارد.

متاسفانه تصور اشتباهی که درباره بلاگرها وجود دارد این است که هر کسی که پست زیاد بگذارد و فالوورهایش بالا برود، نامش بلاگر می‌شود و این خلاف واقع است.

یک بلاگر باید در زمینه خاصی حرفی برای گفتن داشته ‌باشد. آنها به واسطه دانشی که دارند، می‌توانند دیگران را برای انتخاب‌های گوناگون متقاعد کنند.

یک بلاگرتولید محتوا می‌کند و به اصطلاح بلاگ می‌کند. این تولید محتوا در راستای هدفی است که بلاگر دنبال می‌کند. (پس هر بلاگر یک هدفی دارد و در یک زمینه خاص فعالیت می‌کند.)

بلاگرها اغلب ارتباط خیلی خوبی با مردم دارند و خیلی سریع می توانند روی دیگران تاثیرگذار باشند. یک بلاگر واقعی می‌داند که قدرت او بواسطه توجه مردم افزایش پیدا می‌کند؛ لذا همواره تلاش می‌کند که رضایت دنبال کنندگان خود را جلب کند و مردم به او اعتماد کنند، لذا اغلب بلاگرها اگر قرار باشد محصول برند خاصی را تبلیغ کنند، به صورت شفاف به نقد و بررسی نقاط ضعف و قوت آن می پردازند و هیچ گاه بزرگ‌نمایی نمی کنند؛ همچنین برندهایی که به بلاگرها رجوع می کنند اغلب برندهای معتبر و موفقی هستند که از رسالت یک بلاگر به خوبی مطلع هستند.

این دوره، دوره‌ی تکنولوژی و ارتباطات است و اینترنت نیز جزو جدانشدنی زندگی مردم است. عده ای برای اینکه از اینترنت و این تکنولوژی نهایت استفاده را ببرند محصولات خود را به این روش تبلیغ یا به اصطلاح بلاگ می‌کنند.

به این ترتیب  بلاگر کسی است که  برای تعداد زیادی از افراد الگو است. الگو بودن بهترین واژه ای است که می توان در تعریف یک بلاگر به کار برد. یعنی مخاطبانی که وبسایت یا صفحه ی متعلق به فرد بلاگر در اینستاگرام، توئیتر، فیس بوک، یوتیوپ و ... را دنبال می کنند در تمام موارد عنوان شده در پیج، از او الگو می‌گیرند.

مثلا لباسی را می خرند که مورد توجه بلاگر باشد، به مکانی سفر می کنند که بلاگر از رفتن به آن جا راضی بوده باشد، غذایی سفارش می دهند که به مذاق بلاگر خوش آمده باشد! چیزی را دوست دارند که بلاگر دوست داشته است!

مدنویسی دیجیتالی که از سال ۲۰۱۲ وارد دنیای جدیدی شده است باعث شده روزانه هزاران نفر از افراد، دنیای جذاب و دلفریب مد و فشن را از نگاه دوربین ها تماشا کنند و می‌بینیم که رایج ترین روش تبلیغ، بلاگ کردن است. بلاگرها  در شبکه های اجتماعی فعالیت می‌کنند و به درآمد می‌رسند.

از طرف دیگر باید توجه داشت دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم روزبه‌روز تنوع پوشش در آن اضافه می‌شود و صنعت پیچیده مد و لباس به سرعت در حال تغییر و تنوع است و مهم‌ترین مشتریان این صنعت در جهان نیز از بین خانم‌ها هستند؛ به همین خاطریکی از رایج‌ترین صفحات شبکه‌های اجتماعی، صفحات مربوط به سبک زندگی و پوشاک است؛ لذا طیف گسترده‌ای از فعالان شبکه‌های اجتماعی، از آموزش آشپزی، تبلیغ کالاها تا تبلیغ و فروش پوشاک در فضای مجازی به چشم می‌خورند که در رفتار مصرف کنندگان تاثیرگذار هستند. بخاطر همین در شبکه‌های اجتماعی  شاهد ظهور اینفلوئنسرهایی هستیم که تعداد زیادی دنبال کننده دارند؛ اما هنرمند، ورزشکار یا به اصطلاح سلبریتی نیستند و با انتشار عکس و ارائه توضیحات درباره محصولات (کالا یا خدمات)، آن محصول را تبلیغ می‌کنند.

رشد چشمگیر استفاده از شبکه‌های مختلف اجتماعی سبب وقوع اتفاقاتی در این فضا شده و اینستاگرام که یکی از شبکه‌های اجتماعی رنگارنگ و پرطرفدار است در این حیطه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

در مسیرفراگیر شدن دنیای مجازی و استقبال از آن، عده‌ای اززنان محجبه و به اصطلاح بلاگرهای حجاب هم  شروع به فعالیت در فضای مجازی کردند.  

صفحات متعددی را در این شبکه اجتماعی مشاهده می‌کنیم که با عنوان مروج حجاب در حال فعالیت هستند؛ ولی متاسفانه آنچه مشاهده می‌شود مروجان این صفحات بجای ترویج فرهنگ حجاب اسلامی، بیشتر به دنبال کسب درآمد و تبلیغ سبک زندگی پرهزینه خود هستند.

اغلب فیلم‌ها و کلیپ‌های به اشتراک گذاشته شده در پیج‌های حجاب، فقط ظاهری از حجاب را دارند. در این کلیپ‌ها شاهد آرایش‌های غلیظ، رفتار و حرکاتی هستیم که مغایر با بینش یک فرد محجبه مسلمان است.

این در حالی‌ است که فتوای صریح رهبرانقلاب زمانی که از ایشان در مورد خانم‌هایی که در شبکه‌های مجازی با هدف ترویج حجاب عکس‌ها و فیلم‌های خود را منتشر می‌کنند سوال شد، ایشان فرمودند: "اگر این تصاویر موجب سوء استفاده قرار بگیرد یا تحریک آمیز باشد؛ یا مفسده‌ای برای خانم داشته باشد جایز نیست. "

بنابراین ظاهر غیر دینی این بلاگرها نشان می‌دهد که اگر این افراد انگیزه ترویج و گسترش حجاب اسلامی را دارند قطعا بیراهه را انتخاب کرده و این مسئله نمای اصلی حجاب را خدشه‌دار می‌کند.

 با توجه به عملکرد این افراد بعنوان بلاگر و مغایرت آن با تعریف بلاگر واقعی می‌توان گفت که این افراد بلاگرهای دروغین هستند؛ چراکه اگر واقعا مقصود، فعالیت مفید و تاثیرگذارباشد باید محتوای رسانه‌های  به اشتراک گذاشته شده نیز در راستای هدف واقعی تولید پیج و صفحه باشد والبته محتوای اشتراکی نیز باید در شأن یک مروج حجاب با بینش اسلامی باشد.

در نتیجه باید گفت: صنعت پوشاک حجاب نیازمند فعالیت بلاگرهایی با رعایت شئون اسلامی است.

 از دید فقهی، فعالان حوزه حجاب در فضای مجازی می‌بایست شئون دینی را رعایت کنند و برای تبلیغ محصولات از شیوه‌های مرسوم که از زن به عنوان کالای تبلیغی استفاده شده و از جاذبه جنسی آن بهره برده می‌شود اجتناب کنند.

    

مریم اختریان، عضو گروه نویسندگی صریر وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • گل نرگس IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 1
    سلام و احترام. موف باشید.
  • رهنما IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 0
    بسیار عالی بله متأسفانه همینطور هست وباید فعلان این حوزه متناسب با اهدافشون شئون دینی را رعایت کنند تاحجاب وافراد محجبه زیر سوال نروند موفق باشید
  • دهقانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۵
    0 1
    به نکته‌ی قابل توجهی اشاره شده است. متاسفاانه اخیرا حجاب که هدف آن، جلوگیری از جلب توجه است، ابزاری برای جلب توجه، شده است و مورد سوء‌استفاده گرفته است.