جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین امینی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین امینی با اشاره به یکی از دغدغه های طلاب مرکز فقه و حقوق قضا گفت: این مرکز در دوره های گذشته، مدرک تحصیلی به طلاب ارائه نمی کرد، اما در دوره جدید و از سال ۱۳۹۹ ارائه مدرک نیز از سوی این مرکز ممکن شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تأسیس جدید مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی با این عنوان، گفت: برخی از ارکان این مجتمع دارای سوابقی در حوزه علمیه هستند.

وی با اشاره به پیشینه این مجتمع، افزود: در ابتدا این مرکز در نیمه دوم دهه هفتاد با عنوان مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی در حوزه ایجاد شد که مورد حمایت رئیس قوه قضائیه وقت نیز قرار گرفت، این مرکز تعداد زیادی از فارغ التحصیلان را به قوه قضائیه داده است تا در این قوه مشغول به خدمت رسانی شوند.

برگزاری ۹ دوره فقه القضاء

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی با بیان این که تاکنون دوره های تخصصی فقه القضاء را در ۹ دوره برگزار کرده ایم، به یکی از دغدغه های طلاب مرکز فقه و حقوق قضا  اشاره کرد و گفت: این مرکز در دوره های گذشته، مدرک تحصیلی به طلاب ارائه نمی کرد، اما در دوره جدید و از سال ۱۳۹۹ ارائه مدرک نیز از سوی این مرکز ممکن شده است.

وی افزود: هر مجتمع آموزشی در حوزه های علمیه شامل چند واحد آموزشی یا پژوهشی می باشد؛ در مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی، مرکز تخصصی قضاء و مدرسه عالی قضاء با هم ادغام شده اند تا جمعی از طلاب را برای تصدی امر قضاء تربیت نماید.

کسب مجوز تأسیس پژوهشکده فقه و حقوق

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی از راه اندازی پژوهشکده فقه و حقوق نیز خبر داد و اظهار داشت: در کنار این ادغام پژوهشکده فقه و حقوق پیش بینی شد که آن هم در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ مجوزش را از شورای اعطای مجوزهای حوزه های علمیه دریافت نمود.

برگزاری دوره های تقویتی

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی با بیان اینکه برای دوره های آزاد نیز تدابیری اندیشیده شده است، گفت: مرکز آموزش های کاربردی نیز یکی دیگر از واحدهای این مجتمع است که به آموزش های پودمانی و تقویتی می پردازد.

حجت الاسلام والمسلمین امینی اظهار کرد: تاسیس مرکز تخصصی فقه و حقوق  با هدف تربیت نیرو برای تصدی منصب نیست، بلکه می خواهد برشی از درختواره دانشی  رشته های تحصیلی حوزه را که ذیل عنوان فقه و حقوق قرار می گیرد، اجرایی کند.

وی با بیان این که  این مرکز در سال تحصیلی آینده آغاز به کار خواهد کرد در ادامه، گفت: کسانی که در این مرکز تربیت می شوند علاوه بر مباحث فقهی جزائیات مبانی و استدلال های حقوقی و دانش مواجهه با مسائل نوپیدا و مستحدثه را هم می آموزند. استدلال های حقوقدانان کشور ما در مواجهه با مسائل مستحدثه و نوپیدا عمدتاً تحت تأثیر فقه امامیه هستند.

راه اندازی رشته های فقه مضاف

حجت الاسلام والمسلمین امینی با بیان این که امید هست که رشته های فقه مضاف در حوزه های علمیه جا باز کنند و ترویج یابند، گفت: اقتضائات اجرایی را مدنظر داریم ولی گام به گام پیش می رویم تا خلأ نبود رشته های فقه و حقوق در حوزه را رفع نماییم.

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی  با بیان این که بنده همیشه این نکته مدنظرم بوده است که دو حوزه فقه و حقوق اگر یک مبادله خوب فکری با هم داشته باشند، هم فقه از تلاش حقوقدانان استفاده می برد و هم حقوقدانان لاجرم از تأملات فقهی بهره می گیرند به اهمیت نقش فقه در قانونگذاری ها اشاره کرد و افزود: آن دانش حقوقی که به روش های اداره اجتماع می پردازد، باید پایه اش درون فقه باشد؛ البته منظور ما از فقه بخش های متناظر حقوق می باشد.

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی اظهار کرد: مدرسه عالی قضاوت هم مورد توجه و اهتمام حوزه علمیه می باشد که طلاب با آشنایی بیشتری وارد دستگاه قضایی شوند و هم قوه قضائیه علاقمند است که طلاب برای آمادگی بیشتر آشنایی با قوانین اساسی و مادر در نظام قانونی کشور را داشته باشند؛ تلفیق این ها برای قوه قضائیه مطلوب است.

وی گفت: افرادی که از حوزه برای کار قضایی می روند می بایست آشنایی کافی با قوانین داشته باشند و بدانند کدام قوانین با استفاده از فتاوا نوشته شده اند.

ویژگی های یک قاضی ممتاز

حجت الاسلام والمسلمین امینی، ضمن برشمردن ویژگی های یک قاضی توانمند، عنوان داشت: قاضی که اصول را به خوبی می داند و فقه را به نحو احسن در حوزه خوانده و مسلط به قوانین باشد از جهت علمی یک فرد ایده آل برای دستگاه قضا به شمار می آید، بنا بر این طور نیست طلبه ای که وارد فعالیت های قضایی می شود از ریشه طلبگی خود کنده شود و با دروس حوزوی خداحافظی کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که نزدیک شدن فقه به حوزه های کاربرد هم به فقه کمک می کند و به جامعه یاری می رساند، افزود: برنامه ریزی های آموزشی در مدرسه قضاوت باید طوری طراحی شوند که طلاب آمادگی لازم برای کار قضایی را کسب کنند.            

رئیس مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی، گفت: در رشته فقه و حقوق بیشتر دنبال این هستیم که این نظم علمی را آرام آرام در حوزه پیاده کنیم که ما حوزه های درس و بحث فقه ناظر به مسائل حقوقی را داشته باشیم، پس برنامه ریزی برای مدرسه قضاوت با برنامه ریزی برای مرکز فقه و حقوق متفاوت خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به پذیرش جدید این مجتمع، گفت: نظر به استقبال طلاب و داوطلبان  جهت ثبت نام در مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی، ثبت نام تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ تمدید گردید و طلاب داوطلب می توانند  از طریق مراجعه به سایت مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی به آدرس  http://mfeqh.ir برای ثبت نام اقدام نمایند.

آدرس مجتمع: شهر مقدس  قم، ۴۵ متری صدوق، کوچه ۵، پلاک ۴۰

شماره تماس: ۰۲۵۳۲۹۴۱۰۵۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha