پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حاج ابوالقاسمی

حوزه/ یکی از پژوهشگران قرآنی گفت: خداوند در آیه ۲۷۷ سوره بقره داستان معرفی طالوت به عنوان رهبر قوم بنی اسرائیل را مطرح می کند زیرا از نظر علم و توانایی اجرایی برتری داشت بنابراین کسانی که متصدی امور می شوند هم باید توانایی اجرایی خوبی داشته باشند و هم برای حل مسائل راه حل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء دوم قرآن کریم با موضوع ویژگی هیأت دولت اسلامی در آیین ترتیل خوانی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: دولت اسلامی دولتی است که اهل مبارزه با رشوه‌خواری و حذف ساختارهای فسادزا باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند در آیه ۱۸۸ سوره بقره مسلمانان را از اینکه با رشوه‌خواری اموال دیگران را به ناحق تصاحب کنند نهی کرده است و دولت اسلامی باید برای حذف این پدیده شوم برنامه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه پیامبر صلوات الله علیه و آله فرمودند که از رشوه بپرهیزید که کفر خالص است و کسی که اهل این گناه بزرگ باشد بوی بهشت را هم استشمام نخواهد کرد، افزود: در روایتی آمده است که به پیامبر صلوات الله علیه وآله خبر دادند که یکی از فرمانداران ایشان رشوه گرفته است؛ بلافاصله به او نامه زدند که چرا آنچه را که شایسته نیست دریافت کرده‌ای؟ او گفت هدیه بوده است و پیامبر فرمود اگر در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار نباشید هم چنین هدیه‌ای به شما می‌دهند؟ و سپس پیامبر او را از فرمانداری عزل کردند و آن هدیه را به بیت‌المال اختصاص دادند.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به پیامدهای رشوه‌خواری ابراز کرد: پیامدهای اقتصادی رشوه گسترش فساد، فاصله طبقاتی، تبعیض و انگیزه کسب مال نامشروع، پیامدهای سیاسی رشوه بی‌اعتمادی مردم و ناکارآمد نشان دادن نظام در برخورد با مفاسد، پیامدهای اجتماعی رشوه پایمال شدن حقوق عمومی مردم و رانتخواری و پیامدهای فرهنگی رشوه از بین رفتن قبح آن و تبدیل شدن به کاری عادی در جامعه است که دولت اسلامی باید از طریق شفافیت بر دریافت‌ها، نظارت بر رفتار کارکنان و برخورد قاطع با مفسدان به دنبال جلوگیری از رشوه‌خواری باشد.

وی دومین ویژگی دولت اسلامی در آیات مبارکه جزء دوم قرآن کریم را پرهیز دولت اسلامی از حرکت به سمت تولید سلاح‌های کشتار جمعی دانست و گفت: خداوند در آیه ۲۰۵ سوره بقره از بین بردن محیط زیست، مزارع و کشتار جمعی را از مصادیق فساد دانسته است و در ضمن اینکه به مؤمنین دستور داده که در برابر کفار قتال کنند ولی اجازه نداده است که از هر ابزاری استفاده کنند.

پژوهشگر قرآنی ادامه داد: امیرالمؤمنین علیه السلام در روایتی فرمودند که پیامبر صلوات الله علیه و آله اجازه ندادند که در هنگام جنگ از ابزارهای سمی که محیط را آلوده می کند استفاده شود زیرا باعث می‌شود که محیط زیست خراب شود و بی گناه و گناهکار در کنار هم نابود شوند.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری با تأکید بر همین آیه فرمودند که ما نیاز به سلاح اتمی نداریم و دنبال آن نخواهیم رفت، افزود: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر اینکه استفاده از سلام کشتار جمعی را از نظر شرعی ممنوع می داند نباید به کشور آمریکا اجازه دهد که درمسیر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای دخالت کند در حالی که خودش تنها کشوری است که در جنگ جهانی دوم بر علیه مردم بی دفاع هیروشیما و ناکازاکی از سلاح اتمی استفاده کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه ایران همواره به اخلاق و آداب اسلامی پایبند بوده و هست، افزود: در طول هشت سال دفاع مقدس، کشور عراق حدود ۶۰۰ بار حمله شیمیایی به خاک ایران انجام داد و بیش از ۱۰ هزار نفر شهید شدند ولی بر اساس اسناد سازمان ملل هیچ گاه ایران از ابزار شیمیایی استفاده نکرد.

وی سومین ویژگی دولت اسلامی بر اساس آیات جزء دوم قرآن کریم را ضرورت حمایت و توسعه صندوق های قرض الحسنه دانست و گفت: خداوند در آیه ۲۴۵ سوره بقره مردم را به قرض دادن به همدیگر دعوت کرده و فرموده است کسی که به دیگری قرض بدهد گویا به خدا قرض داده است و پاداش عطیمی خواهد گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری قرض الحسنه و وام بدون سود را در مقابل رباخواری دانست و ابراز کرد: در روایت است که اگر شخصی به مؤمنی قرض بدهد پاداشی به اندازه کوه احد خواهد داشت و اگر برای ادای قرض پافشاری نکند مانند برق از پل صراط عبور می‎کند و اگر به برادر دینی خود قرض ندهد در حالی که می تواند خداوند بهشت را بر او حرام می کند.

وی با بیان اینکه قرض الحسنه روحیه ایثار را در جامعه تقویت می کند و دولت اسلامی موظف است که از این سنت پسندیده حمایت کند، افزود: تعداد صندوق های قرض الحسنه بعد از انقلاب نسبت به قبل از انقلاب دهها و صدها برابر شده که از برکات جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم چهارمین ویژگی دولت اسلامی را در آیات جزء دوم قرآن کریم کارآمد و متخصص بودن کارگزاران دولتی دانست و گفت: خداوند در آیه ۲۷۷ سوره بقره داستان معرفی طالوت به عنوان رهبر قوم بنی اسرائیل را مطرح می کند زیرا از نظر علم و توانایی اجرایی برتری داشت بنابراین کسانی که متصدی امور می شوند هم باید توانایی اجرایی خوبی داشته باشند و هم برای حل مسائل راه حل داشته باشند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که منظور از دولت جوان دولت سرپا، با نشاط و آماده ای که بتواند کار و تلاش کند و از کار افتاده نباشد بنابراین برخی در سنین بالا هم جوان اند؛ مانند شهید سلیمانی که بیش از ۶۰ سال داشت و اگر ده سال دیگر هم زنده بود من او را در همین منصب نگه می داشتم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha