جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حال و هوای قرآنی حرم حضرت ابوالفضل العباس(ع) در ماه رمضان

حوزه/ کارشناس دینی ، ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای ایجاد و تقویت اُنس دایمی با قرآن کریم برشمرد و بر لزوم قدرشناسی از همه ساعات و لحظات این ماه عزیز تأکید کرد.

بهجت السادات شهرتاش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فرمایشی از رسول الله(ص) مبنی بر این که ماه رمضان، ماه مهمانی خداست و در طول آن، درهای رحمت الهی به سوی بندگان گشوده است، اظهار داشت: این ماه عزیز و پرفضیلت هم بهترین فرصت برای خودسازی فردی است و هم فرصتی طلایی برای خودسازی جمعی و تلاش به منظور اصلاح جامعه به سمت فضایل و رهایی از رذایل به شمار می رود و مهم هم آن است که ما پیش از هر چیز به معنای واقعی کلمه، قدردان این ماه بی نظیر باشیم.

وی افزود: واقعیت آن است که در ایام دیگر سال همچون این ماه مبارک، چنین فرصتی با این ویژگی ها و ابعاد برای ما پیش نمی آید که بتوانیم در مسیر تهذیب نفس و قرب الی الله گام برداریم، هر چند که معتقدم که برای ورود بهتر و مؤثرتر در ماه رمضان، انسان باید در ماه های رجب و شعبان خود را آماده حضور معنوی در این مهمانی عظیم نماید.

وی گفت: با نگاهی به روایات ائمه هدی(ع) به خوبی درمی یابیم که چرا در ماه رمضان این همه توصیه به مساله انس با قرآن شده، چرا که خواندن قرآن و به خصوص تأمل کردن در آیات آن و از همه مهم تر عمل به آموزه های ناب کلام وحی، ضامن سعادت دنیوی و اُخروی همه ماست.

این محقق و پژوهشگر فرهنگی همچنین در ادامه بیان داشت: حضرت فاطمه (س) در حدیثی نورانی تأکید می کنند که هر جا در درونتان احساس کردید که یک نااُمیدی و کسالتی بر شما عارض شده برای رهایی از این حالت از قرآن مدد بگیرید و با آن مأنوس شوید و حقیقتاً نیز در ماه رمضان به عنوان ماه نزول قرآن مجید، زمینه مساعد برای استمداد از کلام وحی بیش از پیش مهیاست.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر با توجه به وضعیت کرونا و شدت یافتن این مساله در این روزها و هفته ها، بسیار مناسب است که مردم در منزل، از برنامه های معارفی تلویزیون مثل برنامه "سمت خدا" که حقیقتاً در حد عالی تولید و ارایه شده و البته دیگر برنامه های مناسبتی و معارفی صدا و سیما استفاده نموده و حتی بقیه را هم ترغیب به تماشای این گونه برنامه ها کنند.

وی افزود: بنده معتقدم یکی از غفلت های ما همین است که از برنامه های خوبی که برای تهیه اش زحمت کشیده شده و انصافاً پرمحتواست تا حدودی غافل هستیم و حال آن که علاوه بر صدا و سیما می توانیم از برنامه های خوب و ارزشمند فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در این ماه عزیز بهره مند شویم و به جای آن که وقت خود را به بطالت بگذرانیم از طریق رسانه و فضای مجازی با قرآن و معارف اهل بیت(ع) بیشتر مأنوس شویم.

شهرتاش همچنین در خاتمه سخنان خود گفت: البته ما تابع دستورالعمل های صادره از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و باید همراهی کنیم اما می توانیم به نوعی دیگر محروم شدن از برنامه های جمعی را جبران کنیم و ضمن استفاده از ابزارهای رسانه ای، با رعایت مسایل بهداشتی، در جمع خانواده از فیوضات ماه رمضان بهره مند گردیم و این را هم بدانیم که اگر خدای ناکرده از فرصت طلایی ماه مبارک رمضان بی بهره شویم، دچار خسران عظیمی شده ایم و معلوم نیست که واقعاً بتوانیم شب قدر را درک کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha