جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید جعفر موسوی زاده

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی زاده، «احساس مسئولیت اجتماعی» و «رعایت مصالح عمومی» را دو ویژگی مهم رسانه اخلاق محور دانست و گفت: از آنجایی که رسانه‌ها، مرجع خبری و اطلاع‌رسانی مردم هستند، باید بیش از سایر آحاد و اقشار جامعه، درد محرومان را بفهمند و داد مظلوم را از ظالم بستانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی زاده، استاد حوزه علمیه خوزستان، در سومین جلسه از سلسله مباحث "اخلاق در رسانه"، «احساس مسئولیت اجتماعی» و «رعایت مصالح عمومی» را دو ویژگی مهم در "اخلاق رسانه‌ای" عنوان کرد و گفت: در روایتی از پیامبر اعظم(ص) آمده «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» همه انسان‌ها نسبت به یکدیگر مسئول هستند.

وی احساس مسئولیت را بر چهار بخش «مسئولیت فردی»، «مسئولیت خانوادگی»، «مسئولیت اجتماعی» و «مسئولیت الهی» دانست و اظهارداشت: احساس مسئولیت فردی یعنی اینکه انسان نسبت به خود و اعمالش آگاه باشد تا مبادا از راه صحیح خارج شود.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، اضافه کرد: «احساس مسئولیت خانوادگی» ایجاب می‌کند وقتی انسان در کانون خانواده قرار گرفت، پیرامون مسائلی که مربوط به آن خانواده می‌شود، بی‌تفاوت نبوده و احساس وظیفه کند.

بیشتر بخوانید؛

لازمه اخلاق رسانه‌ای ترویج روحیه «امیدآفرینی» در جامعه است

وی، پیرامون وظیفه انسان در جامعه، گفت: انسان‌ها از دیدگاه روایات دارای احساس مسئولیت اجتماعی بوده و به‌نوعی می‌توان گفت که مسئولیت اجتماعی، بیش از سایر مسئولیت‌های انسان، مهم و ایفای نقش در آن‌ها اهمیت دارد؛ ازاین‌رو افراد باید نسبت به مصالح عمومی مردم، همواره باید احساس مسئولیت کنند تا مبادا در جامعه محرومی مورد ظلم قرار گیرد.

این استاد حوزه، «احساس مسئولیت الهی» را همان عمل به تکلیف دینی دانست و با بیان اینکه وظیفه اصحاب رسانه و خبرنگاران، نسبت به سایر افراد جامعه در بخش‌های چهارگانه، چندین برابر است، گفت: از آنجایی که رسانه‌ها، مرجع خبری و اطلاع‌رسانی مردم هستند، باید بیش از سایر آحاد و اقشار جامعه، درد محرومان را بفهمند و داد مظلوم را از ظالم بستانند.

وی در ادامه به روایتی از امیرالمؤمنین(ع) اشاره کرد و افزود: حضرت در خطبه ۱۳۶ نهج‌البلاغه می‌فرمایند؛ «به خدا سوگند! داد مظلوم را از ظالم می‌گیرم و افسار ظالم را می‌کشم تا وی را به آبشخور حق وارد سازم, هرچند کراهت داشته باشد.»

حجت‌الاسلام موسوی زاده، در پایان تأکید کرد: وظیفه اخلاقی اصحاب رسانه، در دوران کنونی، مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی بدون هرگونه نگاه سیاسی و مصلحت‌اندیشی حزب گرایی است.

لازم به ذکر است، علاقمندان می توانند جهت مشاهده پرونده خبری اخلاق در رسانه «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha