جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 954138
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
بدحجابی

حوزه/ عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه برای تبلیغ حجاب باید فلسفه حجاب و سطح مخاطب را در نظر بگیریم، اظهارکرد: گاهی مفهوم حجاب را برای یک بد حجاب و گاهی برای یک شخص که ملتزم هست و می‌خواهد کامل تر شود، تعریف می کنیم، که این دو باهم متفاوت هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جامعه ایرانی همواره محجوب و عفیف بوده است؛ اما مانند سایر کشورهای اسلامی این  فرهنگ همواره مورد هجوم استعمارگران بوده است و زنان مسلمان ایرانی نیز همیشه مقابل آن ایستاده اند و در هیچ دوره ای نگذاشته اند این هجمه ها جایی در فرهنگ ایرانی_اسلامی باز کند؛ زیرا حجاب و پوشش اسلامی نه تنها هیچ گاه برای زنان مسلمان دست و پاگیر نبوده است بلکه مایه آرامش و اطمینان آنان نیز بوده است.

امروزه نیز مانند آنچه که در طول تاریخ رقم خورده است شاهد حملات متعدد به این  فرهنگ هستیم؛ اما تفاوت هجمه های این دوره متفاوت با سالیان گذشته است؛ زیرا به صورت مستقیم به آن حمله نمی‌شود بلکه سعی می‌شود با نشانه گرفتن یکی از این دو بال، بال دیگر را نیز از بین ببرند.

برای لمس بیشتر این هجمه ها کافی است سری در فضای  مجازی بزنید و با جست‌وجوی هشتگ هایی نظیر حجاب شیک و... این امر را مشاهده کنید؛ حجاب هایی که اغلب از  نظر پوششی کامل و پوشیده اند؛ اما هیچ گونه همخوانی با عفاف، اعتقادات و فرهنگ اسلامی و ایرانی ندارد.

ریحانه کارپرور، عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعه الزهرا(س)، در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه شیک و جدید بودن دو اصطلاح متفاوت هستند که ابتدا باید آنها را معنا کرد، عنوان کرد: آموزه های دین با هر چیز جدیدی مخالفت ندارد و چه بسا اگر این امر جدید زیبا تر و با کارایی بهتری باشد و به لحاظ شرعی نیز ممنوعیتی در آن وجود نداشته باشد، مطلوب تر است و استقبال هم می‌کند.

 وی ادامه داد: مثلا اگر شیک پوشی نوعی از پوشش برای افزایش جذابیت در چشم دیگران باشد می توانیم به عدم مطلوبیت آن در مقابل نامحرم حکم کنیم. لذا ابتدا باید این مفاهیم باز شوند و با آموزه های دینی تطبیق داده شوند تا ببینیم بر اساس این آموزه ها کجا اجازه استفاده از آن را داریم.

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعة الزهرا(س) افزود: در بحث موضوع شناسی اصل مهمی وجود دارد که بر اساس آن به تناسب افراد و جوامع ممکن است موضوع جدید بودن متفاوت شود و این موضوع شناسی به استفاده کننده بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه «بل الانسان علی نفسه بصیره» هر انسانی نسبت به خودش آگاه تر است و دین فقط به ما معیارهایی را برای نوع پوشش می‌دهد که یکی از آنها عدم تبرج است، بیان کرد: تبرج از برج می آید و به معنای ساختمان بلندی است که همه نگاه ها را به سمت خود جلب می‌کند و اگر لباسی پوشیده شود که نگاه ها را به سمت خود بکشاند، این ملاک را ندارد.

کارپرور با بیان اینکه یک حجاب ممکن است کاربردی تر و جدید تر شود؛ اما سبب جلب توجه هم نشود، اظهارکرد: اگر خانمی با حجاب خودنمایی کند تا افراد به حجاب رغبت کنند به نظر می‌رسد با توجه به آموزه های دینی آن ارزش واقعی را ندارد؛ زیرا باید به منظومه عفت توجه کنیم وهمه مؤلفه های عفت را با هم در نظر بگیریم و اگر خانمی با چادر خودنمایی کند این خودنمایی یعنی در بحث عفت کم رنگ شده و این روش صحیحی برای تبلیغ حجاب نیست و یک روش انحرافی است.

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعة الزهرا(س) با اشاره به اینکه ذائقه نسل جدید تغییر کرده است و باید به سمت تغییر نوع پوشش برویم؛ اما این به روز کردن نباید به هر قیمتی صورت گیرد، بیان کرد: مثلا در برخی از جوامع از رنگ های متفاوتی برای پوشش استفاده می کنند و وقتی خانم‌های زیادی از آن استفاده می کنند و عمومیت پیدا می کند و امری عادی محسوب می‌شود و باعث جلب توجه نیز نمی شود.

کارپرور بابیان اینکه یک زن مسلمان باید پوشش مرتبی داشته باشد و افراط و تفریط هردو اشتباه است، افزود: در آیه حجاب بیان شده است که ای پیامبر به زنان بگو حجاب داشته باشند که به عنوان زن مسلمان شناخته شوند تا اذیت نشوند و اگر نوع پوشش ما به گونه باشد که طمع نامحرم را بر انگیخته کند خطا است. در حقیقت یک دختر مسلمان باید به عنوان یک دختر عفیف شناخته شود تا امنیت اجتماعی بدست بیاورد و اگر پوشش باعث خدشه دارد شدن این امنیت شود مورد تایید نیست.

وی با اشاره به اینکه برای تبلیغ حجاب باید فلسفه حجاب و سطح مخاطب را در نظر بگیریم، اظهارکرد: گاهی مفهوم حجاب را برای یک بد حجاب و گاهی برای یک شخص که ملتزم هست و می‌خواهد کامل تر شود، تعریف می کنیم، که این دو باهم متفاوت هستند.

عضو گروه علمی مطالعات اسلامی زنان جامعة الزهرا(س) بیان کرد: برخی از گروه های اجتماعی مانند طلاب خواهر و... گروه مرجع هستند و حالت الگو دهی دارند که این افراد باید دقت بیشتری داشته باشند چون به لحاظ تاثیر اجتماعی بیشتر دارند؛ زیرا بحث عمل فردی نیست.

حجاب و عفاف دو اصل مهم در زندگی بشر به شمار می‎رود چرا که رعایت این الزامات دینی سبب می‌شود انسان از آسیب ها دور بماند همچنین یکی از کارکردهای حجاب در حوزه های اجتماعی است.

پس برای محفوظ ماندن از ترکش های این هجمه‌های خاموش بهتر است تا قبل از اینکه دیر شود کارشناسان این عرصه گام هایی موثر بردارند.

۶۲\۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha