پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 گنبد مسجد امام الشافعی قاهره پس از مرمت دوباره بازگشایی شد

حوزه/ وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر اعلام کرد که گنبد مسجد امام الشافعی در قاهره که کار مرمت آن بیشتر از خود مسجد به طول انجامیده بود، دوباره بازگشایی شده است.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از thenationalnews، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر یکشنبه در جشن «روز میراث جهانی» در این کشور، گنبد تازه بازسازی شده مسجد امام الشافعی در قاهره قدیم را افتتاح کرد.

مسجد امام الشافعی که یک اثر برجسته ایوبی در قاهره است ، پس از سه سال بازسازی در ماه نوامبر بازگشایی شده بود اما گنبد این مسجد هنوز تحت مرمت قرار داشت. گنبد مسجد که به چند قرن قبل از مسجد تعلق دارد، نیاز به کار گسترده‌تری داشت.

قرارداد مرمت گسترده مسجد و گنبد، به همت مشترک وزارتخانه‌های جهانگردی و اوقاف، به یک شرکت دولتی به نام پیمانکاران عربی اعطا شد.

خالد ال آنانی وزیر گردشگری گفت در حالی که وزارت اوقاف بودجه را تأمین می‌کرد، وزارتخانه وی بر ترمیم تزئینی و فرهنگی نظارت داشته است.

وزارت گردشگری گفت که کار فقط در این مسجد ۱۳ میلیون پوند مصر (۸۲۹۰۰۰ دلار) هزینه داشته است.

لازم به ذکر است گنبد به دلیل قرار گرفتن در منطقه به شدت پرجمعیت و آلوده قاهره ، طی سال‌ها دچار فرسودگی و تخریب زیادی شده بود. فضای داخلی و خارجی گنبد تحت نظارت کارشناسان وزارت گردشگری در فرهنگ و معماری اسلامی بازسازی گردید. کار توسط نیز توسط گروه بزرگی از تکنسین‌ها انجام شد که با موادی از جمله چوب ، گچ ، مرمر رنگی و فلز کار می‌کردند.

یک سیستم تخلیه جدید برای جلوگیری از آسیب دیدن ناشی از  آب نیز در سازه نصب شد و یک سیستم روشنایی جدید برای اهداف تزئینی اضافه شده است. کار ساختاری شامل مرمت بسیاری از ترک‌های دیوارها ، کف‌ها و سقف‌ها و جایگزینی وسایل روی گنبد مانند روکش سربی آن بود ، زیرا قابل تعمیر نبودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha