جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سید جعفر موسوی زاده معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت‌الاسلام موسوی زاده گفت: "نقد سازنده" درصورتی‌که همراه با ادب و احترام باشد، خوب و مفید است؛ از این رو همانطور که باید امانت‌دار خوبی برای انتشار محتوای اخبار باشیم؛ لازم است که جانب ادب و احترام را نیز رعایت کنیم.

به گزارش حوزه، حجت‌الاسلام سید جعفر موسوی زاده، استاد حوزه علمیه خوزستان، در چهارمین جلسه از سلسله مباحث "اخلاق در رسانه" که از سوی رسانه رسمی حوزه در خوزستان به‌صورت مجازی اجرا می‌شود، به موضوع رعایت ادب در تولید پیام و اخبار اشاره کرد و اظهارداشت: احترام به دیگران و رعایت سجایای اخلاقی در نشر اخبار، بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی با اشاره به آیات ۱۱ و ۱۲ سوره مبارکه حجرات مبنی بر «لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ... وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَکُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ...»، گفت: خداوند متعال در این آیات می‌فرماید «ادب را رعایت کنید و فرد مقابل را مسخره کنید»؛ در این راستا باید متذکر شوم که تمسخر دیگران و اجتناب از رعایت ادب حتی در جایی که انسان می‌خواهد حرف حقی را بزند، نامبارک بوده و خلاف سنت رسول خدا(ص) می‌باشد.

حجت‌الاسلام موسوی زاده، گفت: در همین راستا باید اشاره کنیم که گاهی ممکن است یک رسانه یا خبرنگار، قصد تنویر افکار عمومی و بیان اخبار حق و صحیح را داشته باشد؛ اما از آنجایی که خبرش را با عبارات تمسخرآمیز و استهزاء دیگران منتشر کرده، ارزش و بار محتوایی آن را کاهش یافته است.

این استاد حوزه علمیه، با بیان اینکه اسلام هیچ‌گاه مخالف نقد و به چالش کشیدن افراد نیست، بیان کرد: "نقد سازنده" خوب و مفید است؛ اما درصورتی‌که همراه با ادب و احترام باشد؛ پس همانطور که باید امانت‌دار خوبی برای انتشار محتوای اخبار باشیم؛ لازم است که جانب ادب و احترام را نیز رعایت کنیم.

وی در پایان اظهارداشت: قرآن کریم حتی نسبت به افرادی که با او لجاجت می‌کنند، با ادب و احترام برخورد کرده است؛ از این رو وظیفه رسانه اخلاق محور و انقلابی، نقد و به چالش کشیدن افراد و جریانات، به‌صورت منصفانه و صحیح است.

لازم به ذکر است، علاقمندان می توانند جهت مشاهده پرونده خبری اخلاق در رسانه «(اینجــــــــــا)» کلیک کنند.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha