شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
لوازم آرایش

حوزه/ ما معمولا تلاش می کنیم که روزه مان صحیح باشد و باطل نشود؛ اما گاهی تلاش نمی کنیم برای اینکه روزه مان قبول باشد؛ انجام گناه و ارتکاب گناه مانع قبولی روزه است و مثل این است که روزه نگرفتیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم نگاه شما می شود.

     

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند:

«من تأمل خلف امراة حتی یتبین له حجم عظامها من وراء ثیابها و هو صائم فقد افطر/ هر روزه داری که پشت سر زنی کنجکاو گردد تا از ورای لباس، حجم استخوان های( چارچوب بدن ) آن زن برایش معلوم شود، روزه اش را افطار کرده است».

      

خب از اینجا وارد احکام می شویم که رابطه روزه و گناه چیست؟

مطابق با این روایت، یکی از گناهان، چشم چرانی و چشم دوختن به زن نامحرم است؛ حتی از روی پوشش و حجاب.

خیلی از افراد سؤال می کنند که در روزه ماه مبارک رمضان گناهی انجام دادیم؛ آیا روزه مان باطل است یا نه؟

برای پاسخ به این سؤال، باید تقسیم بندی کنیم و بگوییم که بعضی از گناهان روزه را باطل می کند؛ اما اکثر گناهان روزه را باطل نمی کند؛ به این معنا که مثلا اگر خدایی نکرده کسی خودارضایی کرد، روزه را باطل می کند و یا دروغ به خدا و پیامبر و ... بست، گناه است و روزه را باطل می کند؛ اما خیلی از گناهان است که روزه را باطل نمی کند، مثل غیبت، ظلم به دیگران، بدحجابی، رشوه خواری و ...؛ اما باید به این نکته توجه داشت که مطابق با این روایت، حتی اگر این گناهان روزه را هم باطل نکند، اما مانع قبولی روزه می شود.

روزه دو مرحله دارد.

یک مرحله از روزه، صحیح بودن آن و مرحله دیگر، قبول شدن آن است.

ما معمولا تلاش می کنیم که روزه مان صحیح باشد و باطل نشود؛ اما گاهی تلاش نمی کنیم برای اینکه روزه مان قبول باشد؛ انجام گناه و ارتکاب گناه مانع قبولی روزه است و مثل این است که روزه نگرفتیم.

اگر فقط به دنبال صحیح بودن روزه باشیم، تکلیف روزه از ما برداشته شده؛ اما اینکه چقدر ما را به خدا نزدیک کرده، باید بگویم هیچ و روزه مان مورد قبول قرار نخواهد گرفت.

هر گناهی مانع قبولی روزه خواهد بود و ممکن است برخی گناهان مانع صحت روزه هم گردند.

    

برخلاف این مسئله هم وجود دارد؛ کارهایی هم که گناه نیستند، برخی مانع صحیح بودن روزه شود، مثل خوردن و آشامیدن که کار حلالی است؛ اما روزه را باطل می کند؛ آمیزش با همسر حلال است؛ اما مانع صحیح بودن روزه است.

     

نکته دیگری که باید عرض کنیم این است که زیاد سؤال می کنند، مخصوصا بانوان که ما در روزه ماه مبارک رمضان آرایش کرده و بیرون می رویم؛ آیا روزه را باطل می کند یا خیر؟

بانوان باید توجه داشته باشند که رمضان و غیر رمضان تفاوتی ندارد؛ آرایش زن در معرض نگاه مرد نامحرم جایز نیست.

خانم برای همسر خود می تواند آرایش کند و یا در عروسی زنانه که مرد نامحرم نیست، می تواند آرایش کند؛ اما خانمی که شاغل است و یا به دانشگاه می رود و یا به خرید می رود و در جامعه حضور دارد، چنین خانمی نمی تواند با آرایش در مجامع عمومی حاضر شود.

این خانم روزه اش صحیح است؛ اما این آرایش مانع قبولی روزه او خواهد شد.

     

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha