جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت خدیجه سلام الله علیها

حوزه/ حسن پور با بیان این که حضرت خدیجه(س) در آن روزگار تیره و تار، از زنان صاحب بینش و منش و از دانشمندان سرشناس بود، گفت: تاریخ گواهی می دهد که ام المومنین در مورد عصر خود اطلاعات فراوانی داشت و از کتاب های آسمانی آگاه و از نظر عقل و درایت و زیرکی بر تمام زنان حتی بسیاری از مردان معاصر برتری داشت و پس از ظهور اسلام، فکر و فرصت خود را در خدمت آموزش قرآن و فرهنگ و سیره پیامبر قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»  از آذربایجان غربی، حمیده حسن پور، امروز در مراسمی به صورت مجازی در مدرسه علیه الزهرا (س) شاهین دژ برگزار شد، به سبک زندگی و الگوهای رفتاری حضرت خدیجه (س) اشاره کرد و اظهار داشت: مطالعه تاریخ زندگی ام المؤمنین حضرت خدیجه(س) نشان می دهد که ایشان هم در دوران جاهلیت و هم بعد از بعثت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله دارای فضائل اخلاقی و کمالات معنوی بوده است و  در جامعه خود به عنوان یک الگوی زن برتر، تاثیر بسزایی در گسترش صفات نیک انسانی داشته است که سخاوت، کرامت، ایثار و فداکاری، عفت و پاکدامنی، دوراندیشی و درایت و توجه به مستمندان، عطوفت و مهربانی و صبر و استقامت از جمله آن هاست.

وی اضافه کرد: وفاداری این بانوی آسمانی در راه رسیدن به اهداف والای همسر خویش، مورد توجه سیره نویسان و محققان قرار گرفته است و ایشان از اولین لحظات بعثت، به رسول خدا صلی الله علیه و آله ایمان آورد و تا آخرین لحظات بر ایمان خود پای فشرد و لحظه ای شک و تردید به دل راه نداد.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ افزود: موهبت خِرد و خردورزی، یعنی نگرش متفکرانه بر پدیده های آفرینش و شناخت پیوندهای آنان؛ یعنی تعمق در سازمان وجود خود و شناخت خویشتن  در حضرت خدیجه (س) وجود داشت و ایشان خردمندترین بانوی روزگار خود بود، و این ویژگی در سراسر زندگی اش نمایان است و این زن نمونه اسلام در پرتو خِرد بلندش به جایی رسید که نخستین بانوی توحیدگرا شد، و هستی اش را برای ساختن تاریخ، به پای حق ریخت.

وی گفت: حضرت خدیجه (س) در راه هدف، فداکاری می کرد، پیامبر را دلداری می داد، به او امید می بخشید، و در برابر بی مهری و خشونت، پناهش می داد و مدیر داخلی کانون گرم و با صفایی بود که محمّد ـ صلی اللّه علیه و آله ـ از آن سنگر، به تسخیر کشور دل ها کمر همّت بسته بود، و بدین جهت، مشاور آگاه و وزیر خردمند و شجاع پیامبر ـ صلی اللّه علیه و آله ـ بود. و در جهان عرب، زنان بلندآوازه ای ظهور کرده اند که بانوی خردمند حجاز سرآمد آنان است؛ او ملکه کمال و جمال، ثروت و شکوه و دانش و بینش و آزادگی در جهان عرب بود. هم از قبیله بزرگ «هاشم» بود و هم سرشناس و دارای اقتدار، و هم از امکانات گسترده و تشکیلات منظم تجاری و اقتصادی بهره داشت و بسیاری در خدمت او، امّا پاک منش، خردمند و شایسته کردار بود و آینده نگر و ژرف اندیش و برخوردار از گوهر گرانبهای پاکدامنی و عفت؛ به همین جهت به او «طاهره» می گفتند.

حسن پور با بیان این که حضرت خدیجه در آن روزگار تیره و تار، از زنان صاحب بینش و منش و از دانشمندان سرشناس بود، ادامه داد: تاریخ گواهی می دهد که خدیجه در مورد عصر خود اطلاعات فراوانی داشت و از کتاب های آسمانی آگاه و از نظر عقل و درایت و زیرکی بر تمام زنان حتی بسیاری از مردان معاصر برتری داشت و پس از ظهور اسلام، فکر و فرصت خود را در خدمت آموزش قرآن و فرهنگ و سیره پیامبر قرار داد، و از آورندگان حدیث گردید.

وی در ادامه تصریح کرد: حضرت خدیجه (س) با آن که غرق در زر و زیور، جمال و کمال، شور و شعور، شهرت و آوازه نیک و ستایشگران فراوان و نعمت استقلال بود، خود را از آفت ها و مستی های آن ها محفوظ داشت و دارای روحی حق جو و حق پذیر بود و در ارزش های فکری و معنوی آبشار انفاق و بخشش بود.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ گفت:  پیامبر همواره از بخشندگی بانوی حجاز یاد می کرد و می فرمود: او با شریک ساختن من در دارایی اش، مرا در راه هدف هایم یاری رساند.

وی گفت: اگر شرایط آن روز جهان عرب را بنگریم، پی می بریم که خدیجه از روح ابتکار و نواندیشی ویژه ای بهره ور بود و از فرهنگ و آیین و مدیریت روزگارش بسیار پیش تر و مخالف سرسخت جنبه های ظالمانه باورها و آداب و رسوم آنها بود، و در اندیشه راهی نو و دنیایی نو و فرهنگ و منشی خردمندانه می زیست.

حسن پور اضافه کرد: زندگی درس آموز حضرت خدیجه (س) از آغاز تا آشنایی با پیامبر و از پیشگامی در اسلام و ایمان تا واپسین لحظات زندگی، عبادت و نیایش بود و از ویژگی های حضرت در زندگی، درک شکوه و معنویت حضرت محمّد ـ صلی اللّه علیه و آله ـ و همراهی با او در راه کمال و پیام رسانی خدا بود.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha