جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 954992
۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۷
حجت الاسلام حاجیلویی محب

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه انسان‌های رشد یافته و برخوردار از سلامت روح و روان از موفقیت انسان‌های دیگر خوشحال می‌شوند، گفت: این افراد به طور طبیعی از رنج، سختی و بیماری دیگران آزرده خاطر می‌شوند و از موفقیت و پیشرفت دیگران خوشحالند.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با بیان اینکه انسان‌های رشد یافته و برخوردار از سلامت روح و روان از موفقیت انسان‌های دیگر خوشحال می‌شوند، اظهار داشت: این افراد به طور طبیعی از رنج، سختی و بیماری دیگران آزرده خاطر می‌شوند و از موفقیت و پیشرفت دیگران خوشحال.

وی با اشاره به اینکه وجود این زاویه نگاه در انسان باعث می‌شود هیچگاه دچار حسادت و کینه نشویم، گفت: نقل است که روزی پیامبر گرامی اسلام در جمع اصحاب فرمودند: هم اکنون فردی وارد می‌شود که او اهل بهشت است، همان لحظه یکی از صحابه وارد مسجد شد و شروع به گرفتن وضو کرد و رفت و این اتفاق تا سه روز دیگر نیز ادامه پیدا کرد تا اینکه عبدالله از یاران پیامبر، برای آنکه از راز این مرد آگاه شود تصمیم گرفت تا به دنبال او برود و چند روزی را در منزل او ساکن شود.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه پس از سه شبانه روز که عبدالله رفتار خاصی از این مرد ندید، حقیقت ماجرا را برای او بیان کرد، گفت: در این مدت عبادت و رفتار خاص و ویژه‌ای از تو مشاهده نکردم و لذا این سوال که چگونه تو اهل بهشت هستی برای من بی پاسخ مانده است.

وی تصریح کرد: این مرد در جواب بر این موضوع تاکید کرد که در تمام رفتارها و برخورد هایم خود را نسبت به دو ویژگی پایبند می‌دانم و از آن سرپیچی نمی‌کنم و آن دو عبارتند از این که از هیچ مسلمانی کینه در دل خود نخواهم گرفت و اینکه نسبت به خیری که خداوند به کسی مرحمت کرده حسد نخواهم ورزید.

حجت الاسلام حاجیلویی با تاکید بر اینکه دستیابی به سعادت دنیا و آخرت در گرو آراسته شدن به فضائل اخلاقی و ویژگی‌های پسندیده است، یادآور شد: متاسفانه گاهی کینه و حسادت باعث می‌شود انسان شایستگی‌های دیگران را نادیده بگیرد و روی به تمسخر و شماتت دیگران بیاورد.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) خاطر نشان کرد: بنابر این روایت اگر شخصی، فرد دیگری را به دلیل مصیبت و یا مشکلی مورد شماتت قرار دهد، قطعا خود در همین دنیا گرفتار آن بلا و مصیبت خواهد شد و به همین دلیل است که گفته شده، انسان در قیامت بر سر سفره گفتار و رفتار خود نشسته است.

شنیدم من از عالم نکته دانی                به من گفت در عنفوان جوانی
دلی را بدست آر اگر اهل حالی             وگرنه مرنجان دلی تا توانی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha