پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار مدیر حوزه های علمیه خواهران با سرپرست جامعه الزهرا(س)

سرپرست جامعة الزهرا علیهاالسلام با اشاره به ضرورت به‌روز، کارآمد و کاربردی بودن دوره‌های معارف اسلامی گفت: مأموریت اصلی ما مسلح کردن طلاب به مبانی و معارف دینی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد دیانی و حجت‌الاسلام والمسلمین هادی اندیشه از مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی جامعة الزهرا علیهاالسلام بازدید کردند و با فعالیت‌های این مرکز آشنا شدند.

در این بازدید، حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی از فعالیت‌های مدیر و کارشناس این مرکز در ترویج معارف اسلامی قدردانی کرد و اظهار داشت: ما باید در تصمیم‌گیری‌ها انسجام دقیقی داشته باشیم.

سرپرست جامعة الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه ما باید از اساتید مجرب جامعه الزهرا علیهاالسلام در دوره‌ها استفاده کنیم، تأکید کرد: جامعة الزهرا علیهاالسلام با ۳۷ سال سابقه و به عنوان «بزرگترین حوزه علمیه خواهران در جهان تشیع» دارای اساتید مجرب و ارزشی است که می‌توانند همگام با آموزش و تدریس، فرهنگ دینی را نیز نشر دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی به بسته‌های مناسبتی اشاره و خاطرنشان کرد: این مرکز در مناسبت‌های مختلف مانند ماه مبارک رمضان، ماه محرم و صفر و غیره می‌تواند بسته‌های آموزشی معارفی مناسبتی طراحی و برنامه‌ریزی کند و در اختیار مخاطبان قرار دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ما باید در شأن جامعة الزهرا علیهاالسلام باشد، افزود: دوره‌ها باید دارای جذابیت بوده و ناظر به نیاز مخاطبان باشد، به طوریکه مخاطبان ما همواره مشتاق این برنامه‌ها و دوره‌ها باشند.

سرپرست جامعة الزهرا علیهاالسلام همچنین به برگزاری جلسات درس اخلاق این مؤسسه اشاره کرد و گفت: درس اخلاق جامعة الزهرا علیهاالسلام باید به عنوان برند باشد، به عنوان مثال ماهی یک جلسه درس اخلاق با یکی از اساتید مجرب داشته باشیم که عموم مردم از اقصی نقاط جهان بتوانند از این جلسه بهره مند شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دیانی با بیان اینکه مأموریت اصلی ما باید مسلح کردن طلاب به مبانی و معارف دینی باشد، تصریح کرد: بانوان طلبه با شرکت در این دوره‌ها باید توانمند شوند و دوره‌ها باید به‌روز، کارآمد و کاربردی بوده و جریان سازی صورت بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری این دوره‌ها ویژه اساتید، گفت: این دوره‌ها را می‌توان به صورت ویژه برای اساتید در نظر گرفت، اما مأموریت اول این است که طلبه‌های ایرانی و غیرایرانی را مسلح کنید.

شرکت بیش از هزار و ۷۰۰ فراگیر در ۴۳ دوره آموزشی

در ابتدای این جلسه، خانم فهیمه الیاسی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی پرداخت و اظهار داشت: یکی از مأموریت‌های اصلی جامعة الزهرا علیهاالسلام، تبلیغ و ترویج معارف و فرهنگ اسلام ناب محمدی با تأکید بر موضوع زن و خانواده است و این مرکز با همین نگاه و ذیل همین مأموریت، فعالیت‌های خود را از سال ۹۷ به صورت جدی شروع کرده است.

سرپرست مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی جامعة الزهرا علیهاالسلام یادآور شد: پیش از سال ۹۷، این مرکز به عنوان دفتر دوره‌های کوتاه مدت بین‌الملل فعالیت می‌کرد که ویژه بانوان غیرطلبه خارج از کشور به صورت محدود بود، پس از آن به مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی ارتقا یافت و مخاطبان مرکز هم عموم بانوان طلبه و غیرطلبه ایرانی و غیرایرانی هستند.

وی با اشاره به نحوه برگزاری دوره‌های کوتاه مدت معارف اسلامی، گفت: دوره‌ها تا سال ۹۸، به صورت حضوری بود و فراگیران وارد جامعة الزهرا علیهاالسلام می‌شدند و موضوعات ارائه شده ذیل معارف اسلامی و در حوزه زن و خانواده ارائه می‌شد.

الیاسی افزود: دوره‌های معارف اسلامی یا به صورت تک درس و یا به صورت بسته‌های آموزش متشکل از چند درس ارائه می‌شود، همچنین دوره‌های یکساله شامل ۶۰ واحد درسی است که برای نخستین برای برای بانوان غیرایرانی برگزار شد.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ که حضوری بود، ۲۰ دوره آموزشی برای ۷۲۰ نفر برگزار شد و در سال ۹۹ که به صورت مجازی برگزار شد، به ۴۳ دوره افزایش یافت و هزار و ۷۰۰ نفر از بانوان در این دوره‌ها شرکت کردند.

سرپرست مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی تصریح کرد: دوره‌های معارف اسلامی کاملا اختیاری است، شرط سنی و محدودیت زمانی ندارد، از آنجا که دوره‌ها به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می‌شود، بسیاری از بانوان که در شهرها و روستاهای دورافتاده زندگی می‌کنند، از دوره‌های آفلاین استقبال زیادی داشتند.

 وی همچنین به ارتقای زیرساخت‌های این مرکز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۷، تمرکز بر ارتقای زیرساخت بود و سایت مرکز به نشانی http://borhan.jz.ac.ir راه اندازی شد، همچنین شورای تخصصی آموزش‌های کوتاه مدت تشکیل و سند راهبردی ۱۴۱۰ تدوین و در سه بازه چهارساله طراحی شد.

وی یادآور شد: در ماه مبارک رمضان، دوره‌های مناسبتی مانند احکام روزه ویژه بانوان، بانوی نمونه قرآنی و آداب تغذیه درماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی شد که در مرحله ثبت نام است؛ دوره‌هایی نیز به صورت رایگان ارائه در کانال مرکز ارائه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با عضویت در کانال از مباحث بهره‌مند شوند.

دوره‌های کوتاه مدت معارف اسلامی کاملا کاربردی و ناظر به نیاز مخاطبان هستند

خانم اشرفی در ادامه با بیان اینکه مرکز آموزش‌های کوتاه مدت معارف اسلامی ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج معارف اسلامی است، اظهار داشت: سال گذشته، دوره‌هایی که برای بانوان بین الملل برگزار شد، قدم مهمی در راستای شکل‌گیری تفکر بنیادی بانوان جوان صورت گرفت.

کارشناس مرکز دوره‌های کوتاه مدت معارف اسلامی تصریح کرد: در حوزه بانوان ایرانی هم دوره‌ها کاملا کاربردی و ناظر به نیاز مخاطب هستند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha