سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی موسوی نیا

حوزه/ معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان با بیان اینکه عمل صالح، آن چیزی است که مطلوب خداوند متعال است، گفت: انجام کاری که وظیفه من نیست، اما چون مطلوب خداوند است و با انجام دادن آن خدا را خشنود کرده ام این همان عمل صالح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام سیدمهدی موسوی نیا، در جمع روزه داران مسجد جامع امام حسن مجتبی(ع) لواسان، با بیان اینکه ایمان به خداوند متعال از شاخصه های مهم بنده مومن است، اظهار داشت: خداوند متعال در سوره مبارکه توبه آیه ۱۱۹ میفرماید «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِین» یعنی ای کسانی که ایمان آورده اید تقوا داشته باشید و با صادقین و راستگویان باشید.

معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) لواسان افزود: ابتدا باید بدانیم منظور آیه شریفه از «اتقو الله» چیست؟ در اینجا می توان گفت تقوا برای انسان مثل ترمز می ماند، البته ترمز برای همیشه نیست، یعنی اگر مسیر هموار و فاقد هرگونه خطر باشد نیاز به ترمز نداریم، اما در بعضی اوقات مثلاً در جاده چالوس که پر از پیچ و خم است ماشین باید از ترمز استفاده کند تا دچار خطر و آسیب نشود.

وی ادامه داد: در ادامه آیه می فرماید «کونوا مع الصادقین» مع یعنی با - همراهی – معیّت یعنی بوده باشید با صادقین - همراه صادقین. امام صادق(علیه السلام) در تفسیر آیه می فرمایند «همانا الصَّادِقِینَ در اینجا، همان ائمّه‌ی پاک از آل محمّد(ص) می‌باشند». پس کسی که با خدا و اهل بیت(ع) باشد می‌شود مع الصادقین و اگر غیر از این باشد، مع الشیطان و با شیطان می شود و جایی که شیطان ورود کند اهل بیت جمع نمی‌شوند و بلعکس.

خانه چو یک بیش نیست   دوست یکی بس بود

آن یک بی اشتراک           ذات مقدس بود

حجت الاسلام موسوی نیا در ادامه با اشاره به آیه ۲۵ سوره بقره، ابراز داشت: در این آیه شریفه بهشت به کسانی وعده داده شده است که اولا ایمان بیاورند و ثانیا عمل صالح داشته باشند. اما مراد از ایمان چیست؟ و ما باید به چه چیزی ایمان بیاوریم؟ انتظار خداوند متعال از بنده ای که به او می فرماید ایمان بیاور چیست؟

وی با بیان اینکه ملاک ایمان در قرآن سه چیز است، تصریح کرد: اولین ملاک ایمان؛ ایمان به خدا یعنی اعتقاد به توحید است. دوم؛ ایمان به انبیا یعنی نبوت است و سوم؛ ایمان به یوم الآخر یعنی قیامت و موعود است. پس کسانی که این سه عنصر را داشته باشند، ایمانشان کامل است.

استاد حوزه ادامه داد: پس من نمی توانم بگویم خدا را قبول دارم اما انبیاء را قبول ندارم، این ایمان نقصان دارد. همچنین من نمی توانم بگویم خدا و انبیاء را قبول دارم اما مسئله معاد را قبول ندارم، این ایمان نقصان دارد. بنابراین ایمان به هر سه عامل است که موجب می شود ایمان انسان کامل شود.

حجت الاسلام موسوی نیا در پایان با بیان اینکه منظور از عمل صالح، آن چیزی است که مطلوب خداوند متعال است، گفت: مثلا انجام کاری که بر من تکلیف نیست، اما چون مطلوب خداوند است و با انجام دادن آن خدا را خشنود کردم این می شود عمل صالح. امیرالمؤمنین علی(ع) در این خصوص می‌فرماید «با سه کار خداوند را خوشحال کنید؛ زیاد صدقه بدهید، زیاد استغفار کنید و بسیار به پدر و مادر خویش احترام و احسان کنید. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha