دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آموزش مجازی

حوزه/بانوان طلبه مدرسه علمیه خواهران حضرت زهرا سلام الله احمدآباد اردکان در یک کرسی آزاداندیشی، دغدغه های خود در خصوص تجربه آموزش مجازی در دوران طلبگی را به اشتراک گذاشتند.

خانم عصمت محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، از برگزاری کرسی آزاداندیشی «آموزش در فضای مجازی، آری یا خیر» به صورت مجازی در مدرسه علمیه حضرت زهرا سلام الله علیها احمدآباد خبر داد.

در این کرسی، خانم دهقانی نماینده گروه موافق گفت: آموزش در فضای مجازی بهتر از آموزش حضوری است و در واقع یک فرصتی که محدودیت زمانی و مکانی ندارد و می توان در هرزمان و مکانی در مسافرت، در محل کار، در منزل و در راه از کلاس درس استفاده کرد.

وی افزود: کلاس های مجازی نسبت به حضوری و فیزیکی هزینه بسیار کمتر و اتلاف وقت کمتری دارد و انسان از زمان بیشتری استفاده می کند زیرا خیلی وقت ها می بایست وقت خود را صرف رفت و آمد کنیم تا در کلاس درس به صورت حضوری شرکت کنی ولی کلاس مجازی این رفت و آمدها و این هزینه های رفت و آمد را در بر ندارد.

موافق موضوع کرسی آزاداندیشی ادامه داد: اگر مطلبی از درس را خوب نفهمیدیم می توان از صدای ضبط شده استاد استفاده کرد و چندین بار گوش داد تا خوب درس را بفهمیم و علاوه برآن با توجه به حضور در کنار خانواده و فرزندان، دغدغه فرزندان را در ساعات برگزاری کلاس نداریم و هزینه نگهداری فرزندان خردسال در مهد کودک ها هم حذف می شود و در بعضی مواقع که انتخاب استاد با دانش ­پژوه است می­ توان از بهترین اساتید بهره مند شد.

گروه مخالف آموزش مجازی: وسایل آموزش مجازی گران است

خانم ابوطالبی نماینده گروه مخالف آموزش مجازی هم اظهار داشت: آموزش حضوری بسیار بهتر از آموزش مجازی است و یکی از مهترین مشکلات نبود اینترنت مناسب و کارامد و قطع و وصل سامانه است.

وی تصریح کرد:  خانواده­ هایی هستندکه توان خرید لوازم آموزش مجازی مانند گوشی هوشمند و تبلت را ندارند و در آموزش مجازی تعامل بین استاد و دانش پژوه کم است و سئوالات و بحث هایی که سر کلاس درس پیش می آید دیگر وجود ندارد و درس ها هم به صورت تئوری ارائه می شود.

مخالف آموزش مجازی ابراز کرد: می توان گفت سطح یادگیری کمتر و سطح علم و سواد پایین می آید و در این نوع آموزش ها تمام حواس در کلاس درس نیست، چون در منزل یا هرجای دیگر که هستیم ممکن است ناخواسته کارهای دیگری هم برایت پیش بیاید.

وی یکی دیگر از معایب آموزش مجازی را افزایش وزن دانش پژوهان است و افزود: زیرا در این نوع آموزش ها تحرک بسیار کمتر است علاوه بر آن یک نوع دلزدگی و خستگی بوجود می آید و به نظر می آید کار والدین هم چند برابرشده مخصوصا آنهایی که فرزندان پایه ابتدایی دارند و اگر مادری خود شاغل باشد مشکلات او چند برابرمی شود و نیز ارتباط با اساتید و معلم که یکی از عوامل اصلی یادگیری است در فضای مجازی وجود ندارد.                 

 خانم عصمت محمدی به عنوان داور این کرسی آزاداندیشی گفت: آموزش مجازی یا آموزش آنلاین یک سبک جدید از آموزش که در دنیا آغاز شده است و روز به روز هم در حال گسترش است که البته عدم آشنایی مردم یا به عبارتی عدم داشتن سواد رسانه ای و مجازی موجب مشکلاتی دراین زمینه برای کاربران می شود.

وی بر آموزش فضای مجازی تأکید کرد و گفت: باید در این زمینه آموزش های لازم را دید؛ توسعه زیرساخت ها، آموزش سواد رسانه ای و تأمین لوازم آموزش های مجازی از جمله موضوعاتی است که در این نوع آموزش باید مورد توجه قرار گیرد.

در این نوع آموزشها مدرس باید بتواند کلاس مجازی را اداره کند و آموزش های لازم را در این زمینه دیده باشد تا دانش پژوه کلاس مجازی را هم مانند حضوری بدانددر غیر این صورت آموزش های مجازی کارایی چندانی ندار، ولی این نوع اموزشها برای کسانی که شاغل هستند بسیار مناسب است.                        .

به این نکته هم باید توجه داشت که برخی از دروس ارائه آن به صورت مجازی مناسب است و برخی دروس هم اگر به صورت حضوری ارائه شود بهتر است پس شاید میتوان گفت آموزش مجازی در کنار حضوری عالی میشود.  

بانوان طلبه از مزایا و معایب آموزش مجازی می گویند

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

                                            

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha