شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
امام حسن مجتبی

حوزه/ استاد جامعه الزهرا(س) گفت: امام حسن مجتبی(ع) با افرادی که فقر فرهنگی داشتند برخورد مناسبی داشتند و این رفتارهایشان باعث می شد که افراد احساس پشیمانی کنند.

معصومه بهرامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) اظهار داشت: رفتار کریمانه حضرت با کسانی که با ایشان برخورد داشتند همه را به تحیر واداشته است نقل شده است که فردی چادر نشین به خدمت حضرت می رسد قبل از اینکه نیازش را بیان کند حضرت می فرماید هر چه در خزانه است به او بدهند و ۲۰ هزار درهم را به سائل می دهند مرد که از این رفتار شگفت زده می شود می گوید چرا به من فرصت ندادید تا نیازم را بیان و یا شما را مدح کنم که حضرت در پاسخ فرمودند ما گروهی هستیم که بخشش هایمان تازه و بدون درنگ صورت می گیرد.
وی افزود: نقل شده است که وقتی سائلی به درب خانه حضرت مراجعه می کرد از پشت درب کمک می کرد وقتی از دلیل این رفتار سوال کردند فرمود من نمی خواهم که سائل چشمانش به من بیافتد و خجالت زده شود این رفتار خاضعانه حضرت با زیردستان نیز بسیار معروف است که ایشان دارای جود و کرم بسیار زیادی بودند.
این استاد حوزه، خاطر نشان کرد: ایشان بخشنده ترین، با سخاوت ترین، حلیم ترین و با گذشت ترین فرد در میان مردم بوده است و سینه بسیار گشاده ای داشته است و بسیار اهل عبادت بوده است و با این که امکانات داشته اند ولی مسافت مدینه تا مکه را برای اعمال حج زیر آن گرمای آفتاب ۲۵ مرتبه پیاده طی کردند. همچنین امام مجتبی(ع) ۲ بار تمام اموالشان را در راه خدا بخشیدندو سه بار ثروتشان را نصف کردند و به فقرا دادند.

وی با اشاره به تولد امام حسن مجتبی(ع) گفت: ایشان در نیمه رمضان سال سوم هجری در میدنه متولد شدند و نام ایشان را پیامبر اسلام از سوی خداوند نامگذاری کردند و گوسفند قربانی کردند و موی سر ایشان را تراشیدند و به وزن آن نقره صدقه دادند.
استاد جامعه الزهرا(س) افزود: این امام همام در ۳۷ سالگی به درجه امامت نائل شدند و سال ۴۱ قمری مجبور به صلح با معاویه شدند که دوره حکومت ایشان ۶ ماه و سه روز بود همچنین بعد از صلح به مدینه رفتند و ۱۰ سال تا هنگام شهادتشان در آنجا بودند.
وی به فضایل امام حسن مجتبی(ع) اشاره کرد و گفت: فضایل این حضرت بسیار زیاد بود که از مهمترین آن این است که از اصحاب و اهل بیت پیامبر بودند که در روایات آمده است وقتی سوال کردند اهل بیت چه کسانی هستند حضرت فرمودند حضرت فاطمه، همسرش و پسرانش.
بهرامی ادامه داد: حضور در جریان مباهله نشان می دهد که ایشان اهمیت بسیار زیادی برای پیامبر اسلام داشته است که همراه ایشان بوده است.
وی با بیان اینکه اهل بیت را به عنوان ثقل در کنار قرآن داریم گفت: سعی کنیم امامان معصوم را بشناسیم و از کرامت و بخشندگی حضرت استفاده کنیم چرا که ایشان دست همه را خواهد گرفت و همه را در مسیر حق هدایت می کند.
استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: تمام ابعاد زندگی این امام معصوم باید برای مردم تبیین شود تا با شناخت سیره ایشان راه درست زندگی کردن را بیاموزند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha