شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سریال برادر

سریال "برادر" با رویکرد پرداختن به مقوله حمایت از تولید داخلی به ویژه در زمینه برنج، به بحث رباخواری در میان برخی بازاریان همچنین برخی از مباحث اخلاقی و خانوادگی ورود خوبی داشته، هر چند گاه دچار کلیشه گرایی و شعارزدگی هایی هم شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سریال "برادر" به کارگردانی جواد افشار، یکی از سریال های پرمخاطب رمضانی سال ۱۳۹۵ بود که در آن هنرپیشگان شاخصی چون حسن پورشیرازی، حسین یاری، پوریا پورسرخ، سوگل طهماسبی، سهیلا رضوی، گلاره عباسی، کاظم بلوچی، کاوه خداشناس و رضا توکلی به ایفای نقش پرداختند.

به طور خلاصه، قصه سریال از این قرار بود که حاج کاظم پهلوان با بازی حسن پورشیرازی از خیرین و یکی از تجار سرشناس برنج ایران است و اتفاقاً موضوع سریال هم، تجارت برنج ایرانی و چالش فراروی این عرصه به جهت معضل برنج‌های وارداتی است.

حاج کاظم که تاجر خوشنامی به شمار می رود، هیچ گاه وارد عرصه تجارت برنج خارجی نشده و در عین حال رابطه خوبی هم با شالیکاران شمال کشور دارد و با توجه به خوشنامی و خوش حسابی توانسته محصولات برنج آن ها را به شکلی مناسب وارد چرخه توزیع بازار نماید.

او به همراه پسرش مسعود با بازی خوب حسین یاری و دخترش مریم با بازی سوگل طهماسبی که دست بر قضا یک روزنامه‌نگار فعال است، علیه واردات قاچاق برنج های تاریخ گذشته و مسموم به داخل کشور مبارزه می‌کند که همین اقدام نیز باعث می شود دشمنیِ دلالان و قاچاقچیان این تجارت با او بیشتر شده و دردسرهایی برای حاج کاظم و خانواده اش رخ دهد.

نکته حائز اهمیت درباره سریال برادر آن است که به طور مشخص درباره اهمیت التزام انسان ها به مباحث اخلاقی و دینی صحبت می کند و در آن به محورهای در حال کمرنگ شدن در جامعه همچون اصل احترام به بزرگ‌تر، غیرتمند بودن مرد نسبت به خانواده اش و غیره می پردازد.

از سوی دیگر، وارد مقوله تولید ملی و نیز معضل ربا خواری در میان برخی بازاریان می شود و گرچه گاه دچار شعارزدگی در این زمینه می شود، اما اجمالا در بستر قصه و درام می تواند رسالت خود را در این عرصه به سرانجام مطلوبی برساند.

با این وجود به نظر می رسد که کلیت کار در برخی قسمت ها به آفت شتابزدگی دچار شده که متأسفانه در این سال ها بسیاری از محصولات تلویزیونی مبتلا به آن هستند و لذا اگر با دقت و حوصله بیشتر به آن ها پرداخته می شد، قطعاً خروجی این سریال بسیار چشم نوازتر و حرفه ای تر بود.

به اذعان منتقدین و اهالی فن در سریال برادر، هنرپیشگانی چون حسین یاری، کاظم بلوچی، سوگل طهماسبی و تا حدی حسن پورشیرازی، درخشش بهتری در ایفای نقش خود نسبت به دیگر بازیگران داشته اند، هر چند که در کل بازی های نسبتاً یک دست و روانی از آن ها شاهد هستیم، منتهای مراتب ضعف نسبی فیلمنامه به ویژه کمبود تعلیق های داستانی برای ایجاد کشش و جذابیت در سریال را نمی توان نادیده گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha