جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / رئیس شورای حوزه حوزه علمیه استان قزوین گفت: بی توجهی به شب قدر خسارت  جدی به انسان به بار می آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین،  حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، صبح امروز در دیدار صمیمی با جمعی از طلاب حوزه علمیه استان قزوین، که در مسجدالنبی (ص) قزوین برگزارشد ، ضمن تبریک ولادت کریم اهل بیت(ع) گفت: در زمان حیات امام حسن مجتبی(ع) آنقدر این امام بزرگوار را دنیایی معرفی کرده بودند که اکنون هم با گذشت ۱۴۰۰ سال هنوز در کتاب‌های ما رد پای این نقشه‌های شیطانی و تبلیغات اموی وجود دارد؛ و این مظلومیت مضاعفی است که امام حسن(ع) داشته‌اند.

 وی با اشاره به نزدیکی شب قدر و اعمال این ایام افزود: سه عمل برای این شب سفارش شده است، اول اینکه ارتباط با خدا را در خود تقویت کنیم تا در شب قدر در محضر خداوند حاضر باشیم به طوری که شب قدر و بندگی برای خدا را درک کنیم و به خوبی با پروردگار ارتباط برقرار کنیم.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: باید در شب قدر ببینیم که کجا ایستادیم و چه قدمی در مسیر کمال برداشته‌ایم؛ مطلب سومی که در شب قدر باید انجام دهیم تا نتیجه خوبی بگیریم این است که برای آینده خود پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنیم.

 وی ادامه داد: می‌بینیم که امروزه کشورهای پیشرفته و دولت‌ها برای خود طبق قوانین، مقررات، فرصت‌ها و سرمایه‌هایی که دارند نیز چشم انداز پنج ساله و حتی پنجاه ساله تعیین می‌کنند که این نگاه به آینده است، لذا آن چیزی که اکنون در پیشرفته‌ترین نظام‌های مدیریتی جهان رایج است نیز قرآن به عنوان شب قدر برای ما مطرح کرده است.

 رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: در قرآن کریم و روایات لیلةالقدر مطرح شده اما متاسفانه در اذهان عمومی از لیالی قدر استفاده می‌شود در حالی که نه در قرآن و نه روایات چنین تعبیری نداریم؛ بنابراین ما فقط یک شب قدر داریم.

 وی ادامه داد: این شعر تحت عنوان "هر شب، شب قدر است اگر قدر بدانیم"؛ خسارت زیادی وارد کرده است چراکه اگر سراینده هر منظوری هم که داشته باشد اما ممکن است این تعبیر باعث شکسته شدن اهمیت "شب قدر" در اذهان مردم شود؛ بی‌توجهی به شب قدر و تصور اینکه هر شب غیر از این شب را هم می‌توان شب قدر دانست نیز خسارت جدی به همراه دارد که یک سال انسان را دچار خسران می‌کند.

امام جمعه قزوین افزود: نکته مهم دیگر درباره لیلةالقدر این است که در روایت آمده است که لیلة القدر آغاز سال و پایان سال است؛ که این یک سال انسانی است که باید ببینیم کجا بودیم و اکنون چه وضعیتی داریم و به کجا خواهیم رفت.

بی توجهی به شب قدر خسارت محض است

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: شب احیا یعنی ما شب را زنده نگهداریم تا در بستر حیات شبانه نیز حیات معنوی و رشد و کمال معنوی خود را فراهم کنیم؛ شب بیست و سوم ماه رمضان بسیار مورد عنایت روایات و مورد عنایت بزرگان دین قرار گرفته که این شب را به عنوان شب قدر، محتمل دیدند.

 وی ادامه داد: برخی روایات هم این سه شب را در طول هم دیدند به طوری که در شب نوزدهم اندازه‌ها را مشخص می‌کنیم، در شب بیست و یکم نیز این اندازه‌ها برش خورده و تفکیک می‌شوند و در شب بیست و سوم نهایی و ثبت می‌شوند؛ یک دسته از روایات فقط می‌گویند که در طول سال یک لیلة القدری وجود دارد اما قضاوت نمی‌کنند که در کدام ماه قرار دارد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: دسته دوم از روایات می‌گویند که این لیلةالقدر در ماه شعبان و ماه رمضان است، دسته سوم نیز لیلةالقدر را فقط در ماه رمضان می‌دانند و دسته چهارمعتقد هستند که این‌لیلة القدر در شب‌های فرد ماه رمضان است، دسته پنجم لیله القدر را در اواخر ماه رمضان می‌دانند.

 وی افزود: دسته ششم از روایات هم می‌گویند که لیلةالقدر در شب نوزدهم، بیست و یک و بیست و سوم قرار دارد؛ روایات دسته هفتم هم بیان می‌کنند که شب قدر در شب‌های بیست و یکم و بیست و سوم قرار گرفته و در آخر هم دسته هشتم معتقدند که شب بیست و سوم، شب قدر است.

 نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: در قرآن به طور صریح نیامده که لیلةالقدر در ماه رمضان است اما بیان شده که قرآن در شب قدر نازل شده است که می‌توانیم با تفسیر آیه به آیه قرآن به این نتیجه برسیم؛ خداوند در سوره بقره فرمود "شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن"، قرآن در ماه مبارک رمضان نازل شده و از طرفی هم می‌فرماید " انا انزلناه فی للیه القدر" این قرآن را در شب قدر نازل کردیم، وقتی ما این آیات را کنار هم می‌گذاریم نیز به این نتیجه می‌رسیم که شب قدر می‌تواند در ماه رمضان باشد.

وی عنوان کرد: اینکه ماه شعبان و شب نیمه شعبان هم عطر لیلةالقدر را استشمام می‌کنیم نیز قابل فهم است، چراکه میلاد امام حی و امام قائم(عج) است؛ و آن امامی که باید به او اعتقاد داشته باشیم نیز امام قائم است چون قیام و مقاومت و ایستادگی و به داد مستضعفین رسیدن را هم به همراه دارد.

 امام جمعه قزوین عنوان کرد: این مسئله برای دشمن خطرناک است که به همین دلیل پدیده‌هایی مثل انجمن حجتیه را درست کردند تا اندیشه ناب انتظار ظهور را خنثی کنند و ما زیبایی‌های انگیزه بخش و زیبایی‌های حماسی و معنوی و انسجام و اتحاد جهانی برای احیای عدالت و معنویت و ایمان و حیات طیبه به فراموشی بسپاریم

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha