شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام محسن ملک  پور
حجت‌الاسلام محسن ملک‌پور امام جمعه فارسان

امام جمعه شهرستان فارسان، شایعه را رایج‌ترین شیوه جنگ روانی در انتخابات‌ دانست و گفت: اگر مردم و گروه‌های مورد هدف شایعه، نسبت به موثق بودن اعلامیه‌ها و اخبار رسمی کشور اعتماد داشته باشند، شایعات کمتر گسترش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری حوزه در شهرکرد، حجت‌الاسلام محسن ملک‌پور در جمع  مردم و نماینده مردم فارسان، کیار، اردل و کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شایعه در لغت از «شَیعَ» به معنای رواج یافتن و منتشر شدن اخذ شده و کلمات شیوع و شایعه به معنای انتشار و بیان خبر است. در اصطلاح نیز خبری است که فاش شود ولی صحت و نادرستی آن معلوم نباشد.

وی افزود: قرآن مجید از شایعه با لغت «ارْجاف» نام برده و شایعه‌پراکنان را به نام «مُرجِفون» می‌خواند. ارجاف از ریشه رَجْف به معنی لرزیدن است و آن دروغ‌پراکنی و انتشار اخباری است که دل‌های مردم را لرزانده و نگران کرده باشد.

امام جمعه شهرستان فارسان بیان کرد: قرآن، شایعه‌سازان را با منافقین و کسانی که در دلشان مرض و ناپاکی است برابر می‌داند و درباره آنان می‌فرماید: اگر منافقین و بیماردلان دست از فسادانگیزی برندارند و کسانی که اخبار و شایعات دروغی در بین مردم انتشار می‌دهند تا از آب گل‌آلود، اغراض شیطانی خود را به دست آورند، ما تو را مأمور می‌کنیم تا علیه ایشان قیام کنی و نگذاری در مدینه در جوارت زندگی کنند

ملک‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: اگر [این‌] سه طایفه (منافقان، شایعه‌پراکنان و آنان که در قلوبشان مرض است) دست از فساد بر ندارند، تو را علیه آنان می‌شورانیم در حالی که این سه طایفه در هرجا یافت شوند ملعون باشند و خونشان برای همه مسلمانان هدر باشد: «لَئِنْ لَمْ ینْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَالَّذینَ فی‌ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدینَةِ لَنُغْرِینَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لا یجاوِرُونَکَ فیها الَّا قَلیلًا. مَلْعُونینَ اینما ثُقِفُوا اخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتیلًا.»(احزاب: ۶۰- ۶۱)

وی تصریح کرد: همچنین قرآن کریم برای جلوگیری از زمینه‌های بروز شایعه با صراحت از مردم می‌خواهد: «از آنچه به آن علم ندارید پیروی مکنید، چون گوش و چشم و دل، همه‌ اینها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.»(وَ لا تَقْفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ انَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ اولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْئُولا.»(اسراء: ۳۶))

امام جمعه شهرستان فارسان با اشاره به تاریخ و سابقه شایعه گفت: شایعه از ترفندهای تاریخی در عملیات روانی است. در تاریخ اسلام "پس از شکست نمایندگان قریش در دربار پادشاه حبشه، آنان با ناامیدی و سرشکستگی به مکه بازگشتند و مهاجران به سرپرستی جعفر بن ابی‌طالب در آنجا ماندند و به ترویج دین اسلام پرداختند.

حجت‌الاسلام ملک‌پور اظها داشت: در ماه مبارک رمضان سال پنجم بعثت، یعنی سومین ماه اقامت مهاجران، مسافرانی از مکه به حبشه آمدند، شایع کردند که تمامی اهالی مکه در صحن کعبه به محمد(ص) گرویدند و با وی به درگاه خدا به سجده افتادند. وی افزود: این خبر در دل‌های آنان چراغ امیدی روشن کرد، زیرا از غم دوری‌ها خسته شده بودند از این رو، تصمیم به بازگشت گرفتند.

امام جمعه شهرستان فارسان یان کرد: در اصل، شایعه نیز به همین منظور ترویج گشته بود.»(پیامبر(ص)، زین‌العابدین رهنما، ص ۳۷۱) همچنین مسلمانان از شایعه کشته شدن پیامبر(ص)، ضربات سنگینی را در جنگ احد متحمل شدند؛ تا جایی که قدرت جنگیدن از دست مسلمانان گرفته شد و موجب عقب‌نشینی آنان گردید.

محسن ملک‌پور خاطرنشان کرد: در دوران انقلاب اسلامی نیز شهادت استاد مطهری، مغز متفکر و استوار انقلاب اسلامی، هنگامی صورت گرفت که هنوز دشمن دست به جنگ روانی به عنوان یک حربه قوی نزده بود. با ترور استاد، افکار و اندیشه‌ها و آثار شهید مطهری که تا زمان حیاتش تقریباً ناشناخته بود، انعکاس و انتشار وسیعی پیدا کرد و دشمنان به اهداف خود نرسیدند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مرحله دوم، دنبال راهی بودند که به اشتباه اول نیانجامد. از این رو، پس از بررسی، دست به اسلحه‌ای بردند که بسیار خطرناک‌تر از ترور بود و آن شایعه‌پراکنی و تبلیغات مسموم درباره شخصیت‌های مسلمان و ارزنده انقلاب اسلامی بود.

امام جمعه شهرستان فارسان ادامه داد: در این مرحله، شهید مظلوم بهشتی اولین هدف رگبار تهمت‌ها و شایعات قرار گرفت. تهمت‌هایی از قبیل: وابستگی به رژیم شاه، اتهام کاخ‌نشینی و ... و بدتر از همه، تهمت انحصارطلبی به‌ ایشان که وجودشان و روحشان مالامال از عشق به اسلام و پیاده شدن آن در جامعه اسلامی بود، زدند.

ملک‌پور گفت: هدف آنها از این اعمال، لکه‌دار کردن شخصیت این‌گونه افراد به منظور خلع سلاح حضرت امام(ره) و تضعیف جبهه حق بود.

 عوامل شایعه‌پراکنی‌

امام جمعه شهرستان فارسان با اشاره به عوامل و علل شایعه‌پراکنی اظهار داشت: از علل مهم گسترش شایعه، فقدان اطلاعات در مورد موضوعات مهم است. مردم خواهان اطلاعات در مورد موضوعاتی هستند که بیش از همه آنها را نگران می‌کند. هرقدر نگرانی آنها بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری را طلب می‌کنند. در این وضعیت، شایعه به راحتی گسترش می‌یابد.

وی افزود: همچنین نارضایتی، سرخوردگی، ملال و بیکاری موجب گسترش شایعه در اجتماعات کوچک می‌شود.

ملک‌پور یکی دیگر از علل گسترش شایعه را انتظارات مردم دانست و بیان کرد: غالب انسان‌ها مشتاق خبرهایی نظیر اخبار عملیات، شنیدن پیروزی، پایان جنگ و ... هستند. اگر کسی واقعیات را به آنها نگوید آنها اخبار نیمه‌واقعی را بر هیچ ترجیح‌ می‌دهند.

امام جمعه شهرستان فارسان خاطرنشان کرد: افراد بدبین، شایعات آمیخته با اضطراب را باور و نقل می‌کنند و افراد خوش‌بین، شایعات آمیخته با امید را؛ و افراد بیکار ملالت‌زده و پریشان شایعاتی را که موجب برانگیختگی و رهاسازی از یکنواختی می‌شود باور و نقل می‌نمایند.

حجت‌الاسلام ملک‌پور تصریح کرد: وجود سانسور در رسانه‌های همگانی نیز به گسترش شایعات کمک می‌کند؛ زیرا اگر اخبار از منابع اصلی انتشار خبر، یعنی وسایل ارتباط جمعی به طور دقیق منتشر شود، شایعه زمینه انتشار پیدا نمی‌کند.

وی ادامه داد: از علل نقل شایعه می‌توان به ترس، خصومت، آرزو، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران، اطمینان‌آفرینی و حمایت عاطفی، فرافِکنی و پرخاشگری اشاره کرد.

امام جمعه شهرستان فارسان بیان کرد: تخریب روحیه ،وسیله پوشش، بی‌اعتبار کردن منابع خبری‌، وسیله کشف حقیقت‌، دلسرد کردن مردم و افزایش نگرانی‌های عمومی، جبران شکست‌ها، ایجاد جوّ بدبینی و بدگمانی و ایجاد رعب و هراس بین مردم از کاربردها و اهداف شایعه می‌باشد.

ملک‌پور خاطرنشان کرد: شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد، با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است و چون مخاطب و فرستنده یکدیگر را نمی‌بینند، به تقویت شایعه کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: راه‌های پیشگیری از شایعات از جمله بالا بردن سطح آگاهی مردم، برطرف کردن نقاط ضعف، تبلیغات صحیح و ایجاد حس اعتماد بین مردم و حاکمیت‌ است.

امام جمعه شهرستان فارسان اظهار داشت: تحقیق و بررسی اخبار و گزارش‌ها، رجوع به مطّلعان و آگاهان‌، معاشرت نکردن با شایعه‌پراکنان، کنترل زبان و بیان‌، افشا و رسوا نمودن شایعه‌پراکنان‌ و اجرای حدود الهی‌ و اعتمادسازی نسبت به ارتباطات رسمی از جمله راه‌های مقابله با شایعه می‌باشد.

محسن ملک‌پور اضافه کرد: اگر مردم و گروه‌های مورد هدف شایعه، نسبت به موثق بودن اعلامیه‌ها و اخبار رسمی کشور اعتماد داشته باشند، شایعات کمتر گسترش خواهد یافت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha