شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خانواده

حوزه/ زندگی‌ای که از سه نعمت سکینت، مودّت و رحمت یا برخی از این‌ها خالی باشد، لنگان و کم‌توان یا ناتوان بوده و از «قانون تکوینی» الهی، کم بهره یا بی‌بهره است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، از آنجا که خانواده به عنوان اولین نظام اجتماعی بشریت از اهمیت و جایگاه مهمی برخوردار است، کتاب «فرهنگ خانواده» نوشته حجت الاسلام علی اکبر مظاهری با بررسی همه جانبۀ مسائل خانواده به تبیین بایدها و نبایدهای زندگی خانوادگی می پردازد؛ در شماره های مختلف بخشی از متن این کتاب با هدف ارتقای دانش مخاطبین در مدیریت هرچه بهتر خانواده ها منتشر می شود:

خانواده و حکمت آفرینش

اگر چه همۀ پدیده‌های جهان، آیت‌های خداوند سبحان‌اند و همۀ قوانین تکوینی، سنت‌های خدای رحمان‌اند؛ امّا خداوند برخی پدیده‌ها و آیت‌ها و بعضی از قانون‌ها و سنّت‌های خود را برجسته می‌کند تا بهتر دیده شوند و از آن‌ها بهرۀ افزون‌تر برده شود.

یکی از آن آیت‌ها و قانون‌هایی که خداوند به رخ بشر کشیده و اندیشۀ آدمی را به سوی آن معطوف داشته است، زوجیت زن و مرد و وجود سکینت، مودّت، رحمت (آرامش، محبّت، نیکخواهی) میان آن دو است. این آیه را بنگرید:

وَ مِن آیاتِهِ أَن خَلَقَ لَکُم مِن أَنفُسِکُم أَزواجاً لِتَسکُنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحمَة(سوره روم،آیه۲۱)؛

و از آیت‏های خداوند (و از نشانگان حکمت او) آن اسـت‏ که برای شمایان از جنس خـودتان، همسرانی آفرید تا نزدشان بیاسـایید و میـانتان مودّت و رحـمت (و مهربانی وعطـوفت) نهـاد.

زندگی‌ای که این سه نعمت: سکینت، مودّت، و رحمت یا برخی از این‌ها را نداشته باشد، لنگان و کم‌توان یا ناتوان است و معلوم می‌شود که از آن «آیت» و «قانون تکوینی» الهی، کم بهره یا بی‌بهره است. معیار و میزان سامان‌داری زندگی خانوادگی، همان است که در این آیه بیان شده است. این ملاک اصلی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha