پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام یاسین حسین آبادی

حوزه/معاون فرهنگی مسجد جمکران گفت: مسجد مقدس جمکران در سند چشم انداز خود مرجعیت عبادی و مرجعیت مهدوی در تراز جهانی را دنبال می کند.

حجت الاسلام یاسین حسین آبادی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به برنامه های فرهنگی و رفاهی مسجد مقدس جمکران به ویژه در ایام کرونا اظهار داشت: توسعه مکانی مسجد مقدس جمکران به ویژه پس از انقلاب بسیار گسترده و چشمگیر بود و شبستان های متعدد و صحن های بزرگی در مسجد ایجاد شد تا بتواند پذیرای انبوه زائران در مناسبت های ویژه به خصوص در ایام شعبان باشد.

معاون فرهنگی مسجد جمکران افزود: برنامه های فرهنگی متعددی در مسجد در طول سال برگزار می‌شود که شامل دعای توسل و کمیل و ندبه و آل یاسین در مناسبت های متعدد است، همچنین مراسم هایی در شبهای رمضان و شبهای محرم و فاطمیه و اتفاقات مهم دیگری در مسجد مقدس جمکران رقم می خورد.

وی تصریح کرد: همچنین در این مکان مقدس نمازهای باشکوهی از جمله نمازهای یومیه و یا ویژه ایام عید فطر و قربان و غدیر برپا می شود و اتفاقات ویژه ای نیز در حوزه قرآن در مسجد رقم می خورد، در روایات داریم که مساجد را برای قرآن تاسیس کردند، لذا براساس این روایت، فعالیت های ویژه قرآنی و محافل قرآنی و مسابقات قرآنی در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

حجت الاسلام حسین آبادی بیان کرد: افراد متعددی با دغدغه ها و مشکلات مختلف به مسجد مقدس مشرف و متوسل به حضرت می شوند، از این رو ضرورت تاسیس مرکز مشاوره تخصصی را در مسجد احساس کردیم که براین اساس مرکز مشاوره تخصصی مسجد مقدس به راه افتاد.

وی در مورد راه اندازی گروه راویان انتظار در مسجد مقدس جمکران عنوان کرد: این گروه، مجموعه‌ای از مبلغینی هستند که براساس روایت "طبیب دوار بطبه"در صحن های مسجد حضور دارند و سعی دارند از مشکلات مردم در حوزه های فرهنگی و اجتماعی گره گشایی کنند.

معاون فرهنگی مسجد جمکران خاطرنشان کرد: اتفاقات متعددی در حوزه خدمات معارفی در مسجد رقم می خورد و در حوزه تکریم زائرین اعم از زائران ایرانی و غیرایرانی که بیش از ۵۰ ملیت در جمکران حضور یافتند برنامه هایی داریم.

وی گفت:در حوزه کاروان ها نیز اتفاقات خوبی شاهد بوده ایم و بیش از ۵۰۰ کاروان ثبت شده در مسجد مقدس جمکران حضور دارند که تحت عنوان راهیان جمکران شبهای چهارشنبه و شبهای جمعه به این مکان مقدس مشرف می شوند و کارگاههای آموزشی کوتاه مدت و برنامه های متنوعی برای کودکان و نوجوان از سوی مرکز گل نرگس و جوانه های انتظار برگزار می شود، ضمن اینکه برنامه های متعددی برای خانواده ها در مسجد مقدس جمکران انجام می شود و در حوزه رسانه و خبر رویدادهای ویژه ای داریم.

حجت الاسلام حسین آبادی افزود: مسجد مقدس جمکران در سند چشم اندازی خود مرجعیت عبادی و مرجعیت مهدوی در تراز جهانی را دنبال می کند و در این راستا ارتباطات وِیژه ای با مراکز مهدوی از جمله مسجد کوفه با انعقاد تفاهم نامه داریم، همچنین با مسجد سهله و سامرا نیز در ارتباطیم و به دنبال این هستیم که یک شبکه مهدوی تحت عنوان مردمی یاوران مهدی شکل بگیرد و انتظار فرج یک اتفاق جهانی باشد و این افق چشم انداز در ۷ ساحت راهبردی و سه منزل گاه در دستور کار داریم که در پرتال جمکران تشریح شده است.

وی تصریح کرد: به طور ویژه در این یک سال و چند ماهی که درگیر کرونا هستیم مسجد مقدس جمکران یکی از بهترین مجموعه هایی است که همکاری های لازم را با ستاد ملی مقابله با کرونا داشت و ما از بهمن سال ۹۸ که کرونا مشخص شد از همان ابتدا دستورالعمل ها را رعایت کرده ایم.

معاون فرهنگی مسجد جمکران بیان کرد:  از ۹ ربیع قبل از کرونا پویشی را در مسجد مقدس جمکران به نام همدلی برای ظهور راه انداختیم و اعتقادمان این بود برای اینکه در مسیر ظهور قدمی برداریم باید به سمت همدلی برویم و ناظر به روایت شیخ مفید بر اجتماع قلوب بود، براساس این اجتماع قلبها در وفای عهد به اهل بیت، همدلی برای ظهور را در نظر گرفتیم و در نیمه شعبان آن سال مقام معظم رهبری بر رزمایش مواسات و همدلی تاکید کردند و ما در واقع خوشحال شدیم مسیری که انتخاب کردیم مسیر درستی بود.

وی اظهار داشت: براین اساس ما در مسجد مقدس جمکران قرارگاه مردمی گامی به سوی جامعه مهدوی را شکل دادیم که در این قرارگاه تا چند ماه گذشته بیش از ۸۰ هزار خانواده از گوشت تبرکی مسجد مقدس جمکران متنعم شدند، همین طور سبدهای غذایی متعدد و کالاهای معیشتی به ویژه در محله های جمکران توزیع شد و در حوزه فضای مجازی و رسانه ملی برنامه ها را پیش بردیم.

حجت الاسلام حسین آبادی عنوان کرد: در حوزه های مختلف نسبت به رعایت شیوه نامه بهداشتی در مسجد مقدس جمکران به طور ویژه توجه داشتیم و سریعا خادمین سلامت را شکل دادیم، برنامه های فرهنگی و مناسکی و مراسمی مسجد مقدس جمکران در محرم الحرام سال گذشته که اجازه برگزاری مراسم ها با رعایت پروتکل ها داشت در ایران درخشید و صحن جامع مهدوی و صحن ۴۰ هزار مترمربعی مسجد با رعایت فواصل طبق مستندات یک اتفاق ویژه ای بود.

وی تصریح کرد: خادمین سلامت شکل پیدا کردند تذکرات ماسک و پیگیری افرادی که دارای علائم کرونا بودند و خدمات به بیمارانی می داد که علائمی داشتند مرکز دارالشفای ما به طور ویژه در کنار مسجد فعال شد و خدمات به بیماران دارای علائم می داد فضاسازی و اطلاع رسانی ها سعی شد در این ایام بیشترین کمک را در قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا داشتیم.

معاون فرهنگی مسجد جمکران خاطرنشان کرد: در عین حال اینکه بتوانیم سطح معنویت را بالا نگه داریم طبق اعلام ستاد استانی کرونا در قم، مسجد مقدس جمکران یکی از بالاترین امتیازها را در رعایت دستورالعمل های بهداشتی داشت بالای ۸۵ درصد و مراسم ها از فضای مجازی و هم جاهایی که اجازه داده شده از از ظرفیت صحن جامع امام مهدی برنامه هایی رقم خورد و امسال نیز با همان دستورالعمل های بهداشتی ویژه شبهای قدر در صحن های جامع امام مهدی و صحن های مجاور برگزار خواهد شد که براساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست.

وی بیان کرد: حمل و نقل زائران نیز هماهنگ شده است برای اینکه هم ناوگان حمل و نقل شهری بتواند زائرین حرم مطهر و جمکران را جابه جا کند با نیم ساعت اختلاف با حرم مطهر حضرت معصومه در ساعت ۲ و سی دقیقه ناوگان اقدام به جابه جایی زائران می کند تا از بار ترافیکی بکاهد و ناوگان حمل و نقل بتواند در دو نقطه در پایان مراسم خدمات بدهد.

انتهای پیام / پوست چیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha