چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 956284
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۷
تصاویر/مراسم میلاد کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی(ع) در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه

حوزه/ حجت‌الاسلام طباطبایی گفت: زنگار قلب‌ها به‌وسیله خواندن دعای سحر زدوده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام سید عبدالطیف طباطبایی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، در ادامه سلسله جلسات تفسیر «دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان»، اظهار داشت: در دعای روزانه ماه مبارک رمضان آمده که «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین» یعنی اینکه خدایا در این روز مرا به برکات سحرهایش آگاه کن و دلم را به تابش انوارش روشن کن و همه اعضایم را به پیروی آثارش بگمار به نور خودت ای روشن‌کننده دل عارفان.

وی با اشاره به بخش نخست دعای این روز مبنی بر «اللّهمّ نَبّهْنی فیهِ لِبَرَکاتِ أسْحارِهِ»، بیان کرد: در فراز اول این دعا ما از خداوند متعال طلب می‌کنیم که ما را متنبه و آگاه کند تا از برکات سحرهای ماه مبارک رمضان استفاده کنیم و این‌گونه نباشد که فقط برای خوردن سحری از خواب بیدار شویم و اهل خواندن دعای سحر، تلاوت قرآن و خواندن نماز شب نباشیم چراکه زنگار قلب‌ها به‌وسیله خواندن دعای سحر زدوده می‌شود.

حجت‌الاسلام طباطبایی، افزود: باید سعی کنیم از سحرهای ماه مبارک رمضان غفلت نکنیم حتی کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند روزه‌بگیرند و عذر شرعی دارند سعی کنند از برکات سحر غافل نشوند و سحر بیدار شوند و مشغول دعا و نماز شوند(هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یمن دعای شب و ورد سحری بود).

مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات معراج نیروی زمینی سپاه، به عبارت «ونوّرْ فیهِ قلبی بِضِیاءِ أنْوارِهِ»، اشاره و خاطرنشان کرد: در این فراز ما از خداوند می‌خواهیم که قلب ما را به روشنایی انوار سحر  نورانی کند؛ چراکه سحر یک نورانیت خاصی دارد. قدیمی‌ها خیلی به دعا، قرائت قرآن و نماز در سحر اهمیت می‌دادند و ساعت‌ها مشغول عبادت بودند ولی محیط امروزی، هجمه‌ها و شبیخون فرهنگی دشمن سبب شده که دیگر حال و هوای قدیم را نداشته باشیم و از برکات این دعاها محروم شویم ازاین‌رو باید مواظب شبیخون‌های فرهنگی دشمن باشیم. 

وی با اشاره به عبارت «وخُذْ بِکُلّ أعْضائی الی اتّباعِ آثارِهِ »، ابراز داشت: در دعای کمیل می‌خوانیم که «قوّ عَلی خدمتک جوارحی» یعنی خدایا اعضاء و جوارح من را برای خدمت به خودت قرار بده چراکه اعضای بدن انسان فردای قیامت شهادت می‌دهند که ما از آن‌ها درراه پیروی از کفر استفاده کردیم یا درراه خدا و اهل‌بیتش... در همین راستا ما می‌بینیم که جوانانی برای دفاع از حرم آل الله مدافع حرم می‌شوند و تمام اعضاء و جوارح خود را برای خدمت از حرم قرار می‌دهند و این‌گونه اعضاء و جوارحشان ارزشمند می‌شود.

وی در پایان با اشاره به عبارت «بِنورِکَ یا مُنَوّرَ قُلوبِ العارفین»، گفت: در فراز پایانی این دعا ما خدا را به نورش قسم می‌دهیم و می‌گوییم ای خدایی که با نور خودت قلب عارفان را روشن کرده‌ای دعای ما را استجابت فرما. در اینجا ممکن است سؤالی در ذهن بعضی افراد خطور کند که مگر خداوند نور دارد؟ در جواب باید گفت بله خداوند نور دارد ازاین‌رو قرآن کریم در آیه ۳۵ سوره نور می‌فرماید: «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» یعنی خداوند نور آسمان‌ها و زمین است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha