جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 956315
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
تصویری رپورٹ| جوار حرم حضرت فاطمہ معصومہ قم میں پہلی شب قدر کی مناسبت سے دعا اور راز و نیاز

حوزه/ استاد حوزه علمیه همدان با بیان اینکه شب قدر بهترین زمان برای دعا، استغفار، قرآن بر سر گرفتن، مطالعه و به طور کلی انجام کار خیر است، گفت: شب نورانی قدر، شب نزول فرشتگان و شب رحمت الهی است و لذا به این دلیل تا صبح امنیت و سلامتی حاکم است.

حجت الاسلام بیت الله افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، با تاکید بر لزوم استفاده از لحظه لحظه شب قدر، اظهار داشت: یکی از معانی قدر که در کلام محاوره نیز بسیار از آن استفاده می‌کنیم، استفاده بردن و قدر دانستن است، همانند قدر دانستن از زندگی و سلامتی.

وی با تاکید بر اینکه شب قدر نیز شب بهره بردن است، گفت: آنچه در این شب مهم است، آن است که چه طور می‌توانیم قدر آن را بدانیم و لذا در این باب گفته شده که شب قدر بهترین زمان برای دعا، استغفار، قرآن سر گرفتن، مطالعه و به طور کلی انجام کار خیر است.

حجت الاسلام افشاری با اشاره به آیه ۳ سوره قدر که در آن، شب قدر بهتر از هزار ماه بیان شده است، مطرح کرد: در جایی دیگر، از شب قدر به عنوان اندازه گیری نیز یاد شده، چرا که در این شب سرنوشت انسان برای یک سال آینده مشخص می‌شود.

لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿قدر، آیه ۳﴾

وی افزود: از آنجایی که این شب‌ها، شب مقدرات و نوشتن سرنوشت انسان است، بنابراین گفته شده است تا در آن بسیار دعا بخوانیم، چرا که اگر برای فردی قضا و قدر بدی نوشته است می‌توان بوسیله دعا کردن آن را برطرف کرد.

 استاد حوزه با بیان اینکه در کنار دعا، صدقه نیز دور کننده بلاها و قضا و قدر بد است، گفت: انسان می‌تواند با دعا کردن بهترین مقدرات را برای خود رقم بزند و با پرداخت صدقه قبل از برگزاری مراسم شب احیا، بلا را از خود دور کند.

وی با اشاره به اینکه شب قدر به معنای تنگی نیز مطرح شده است، یادآور شد: در سوره فجر خداوند می‌فرماید، در شب قدر آنقدر فرشته بر زمین نازل خواهد شد که از شدت نزول فرشتگان، کره زمین تنگ می‌شود.

وَأَمَّا إِذَا مَا ابْتَلَاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهَانَنِ  ﴿فجر، آیه ۱۶﴾

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه هر جا فرشته باشد، رحمت نیز در آن جا وجود دارد، خاطر نشان کرد: شب نورانی قدر، شب نزول فرشتگان و شب رحمت الهی است و لذا به این دلیل تا صبح امنیت و سلامتی حاکم است.

سَلَامٌ هِیَ حَتَّی مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿قدر، آیه ۵﴾

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha