پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
امام علی(ع)

حوزه/ احمد بن حنبل در مسند روایتی که سند آن صحیح است، نقل کرده که پیامبر می فرمایند: « اگر علی خلیفه شود آن چنان نعمتها بر سر شما جاری می شود که دیگر محتاج کسی نخواهی بود و مردم آن چنان مساوی می شوند که دیگر روحیه زیاده خواهی در آنها کشته می شود.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در نشست مجازی  «انتخاب علوی» که با مدیریت حوزه های علمیه خواهران  استان یزد و با همکاری مدارس علمیه شهرستان میبد و اردکان و احمدآباد برگزار شد، بیان کرد: آنچه سبب مظلومیت  و به یغما رفتن حق امیرالمومنین علی(علیه السلام) و عدم بهره مندی امت از وجود ایشان شد، خیانت کسانی بود که در حق حضرت ظلم کردن و در واقع این ها افراد عادی نبودند و عمدتا خواص بی بصیر بودند.

وی با اشاره به اینکه حضرت امیر با همه تاکیدات رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در روز غدیر که ایشان را ولی، اخی و وصی معرفی کردند و بعد هم در فرصتهای متعددی خلافت ایشان را مطرح می کردند، ذیل آیه پنج سوره مائده در تفاسیر اهل سنت همچون تفسیر طبری تفسیر آلوسی  و تفسیر روح المعانی از قول عبدالله بن مسعود، تفسیر شوکانی و ...  تأکید شده که این آیه در شأن حضرت علی(علیه السلام) و بعد از نصب امیر مومنان برای خلافت نازل شده است.

رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) اضافه کرد: در رابطه با خلافت علی(علیه السلام) کتاب های زیادی  همچون مستدرک، بدایه و ... نگارش شده  و جدای از این روایات، اگر اصلا بگوییم آیه ای نیامده، در حالی که به تعبیر ابن عباس ۳۰۰ آیه در مورد حضرت امیر (علیه السلام) آمده است، کتاب «مواقف از آقای عضدالدین» که از قهرمانان علم کلام است، مؤید این مطلب است.

وی افزود:  در مقصد دوم این کتاب  که در رابطه با شرایط امامت است گفته شده جمهور اهل سنت در امامت سه شرط را بیان کرده اند؛ اعلمیت؛ که باید در اصول و فروع مجتهد باشد، شجاع؛ تا بتواند از حوزه اسلام دفاع کند وعدالت.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی ادامه داد: آقای جرجانی در شرح مواقف در صفحه ۳۸ از جلد ۸ می فرماید: «اگر رسول اکرم کسی را برای خلافت مشخص نکرده بود و قرار بود مردم انتخاب کنند، آقایان اولین شرط را اعلمیت دانسته اند تا بتواند شبهات را جواب بدهد و بصیرت در تدبیر در امور داشته باشد اگر خود رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) نفرموده بود حضرت علی خلیفه است، پس باید شایستگی علی(علیه السلام) را بررسی کرد در میان خود اصحاب باید اعلم اصحاب را شناخت یعنی اعلم اصحاب به کتاب و سنت.»

وی افزود: بنا بر نقل ابن عباس، حضرت علی(علیه السلام) ۹۰درصد از علوم را دارد و اعلمیت علی (ع) را مخالف و دشمن و هم پیمان همه قبول دارند و تمام گذشتگان و آیندگان می دانند فهم کتاب خدا، فهم علی (علیه السلام) است و اگر چنانچه بنا بر این بود که پیامبر(ص) علی(ع) را انتخاب نکرده و ما باید شایسته ترین فرد را مشخص کنیم، آیا از علی(علیه السلام) شجاع تر، صالح تر و عادل تر داشتیم؟

رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) تصریح کرد: «ابن تیمیه» مقایسه می کند در عصر نبی اکرم هر کجا فتحی ثبت شده به نام علی(علیه السلام) است، در حالی که از خلیفه دوم و سوم، هیچ اثر و نامی نیست و وقتی گفته می شود شماها یه جایی بیاورید که نام از شرکت خلفا در غزوه، جنگ و یا فتحی باشد، نمی توانند بیاورند و ابن تیمیه در اینجا شجاعت را به دو قسمت تقسیم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در بیان تقسیم شجاعت از دیدگاه ابن تیمیه گفت: این شجاعت به دو قسمت شجاعت شمشیر و  شجاعت قلبی تقسیم می شود  و می گوید اگر علی در میان پیروز می شد چون ابوبکر دعا می کرد و این دعا کردن دلیل بر شجاعت ابوبکر است و همچنین در آخرین لحظه خلیفه دوم قبل از آنکه مساله را شورایی کند ویژگی های خلافت علوی جالب است که در جلد سوم تاریخ مدینه منوره از ابن عباس آورده که می گوید نزد خلیفه دوم رفتم ایشان گفت: تنها کسی که در میان صحابه، اگر ولایت را بپذیرد مردم را به کتاب و سنت وادار می کند علی بن ابیطالب است، یعنی شایسته ترین فرد ایشان است. پس یکی از ویژگی های انتخاب علوی کتاب و سنت است که باید پیاده شود .

وی با بیان اینکه نظام جمهوری برخاسته از کتاب و سنت است،  افزود:  مسئولان تمام تلاششان این است که سنت و قرآن درجامعه پیاده شود و این تفاوت نظام جمهوری با دیگر نظام هاست، اگر رئیس جمهوری، قوه قضاییه ای بخواهد از سنت تخطی کند دیگر ویژگی انتخاب علوی در او نیست.

رئیس موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر(عج) در بیان بارزترین ویژگی های حکومت علوی،  گفت:  در کتاب مستدرک بیان شده که رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «اگر ولایت امر را به دست علی(علیه السلام) بدهید هم هدایت گر است و هم هدایت شده» به این معنی که اگر کسی هدایت نشده باشد و ویژگی های حاکم اسلامی نداشته باشد شایستگی حکومت ندارد بنابراین یکی از بارزترین ویژگی های حکومت علوی، شایستگی رساندن به صراط مستقیم است  و اینکه در این  جامعه جز رأفت و رحمت و تساوی چیز دیگری نیست.

وی  در ادامه گفت: احمد بن حنبل در مسند روایتی که سند آن صحیح است، نقل کرده که پیامبر می فرمایند: « اگر علی خلیفه شود آن چنان نعمتها بر سر شما جاری می شود که دیگر محتاج کسی نخواهی بود و مردم آن چنان مساوی می شوند که دیگر روحیه زیاده خواهی در آنها کشته می شود.» و روایتی از مرحوم مجلسی در کتاب بهار ذکر شده که  هنگامی که حضرت علی(علیه السلام) وارد کوفه شدند، فرمودند: «داخل شهر شما شدم با همین دلایلی که دارم و با این اسب و با این شمشیر؛ اگر روزی از شهر شما رفتم به جای یک اسب، دو اسب و با یک شمشیر دوشمشیر بردم، بدانید خائن هستم.» و این موضوع باید برای همه مسئولان جامعه الگو باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قزوینی در پایان تاکید کرد: لازم است در  انتخابات پیش رو،  فردی بصیر، اصلح، یار رهبر و دلسوز مردم  انتخاب شود و به تعبیری عمار انقلاب باشد تا پرچم این انقلاب  به دست صاحب اصلی اش  رسانده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha