پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/نشست کمیته رسانه ستاد حوزوی بحران وحوادث غیرمترقبه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: اگر دشمن وارد خانه ملتی شود و در آن جامعه بجنگد آن ملت ذلیل خواهد شد؛ قبل از آمدن دشمن باید به سراغش رفت و این یکی از خط فکرهای مواجهه با دشمن جهانی ماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی در ششمین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار می شود، با اشاره به دو رویکرد کلی در کشور ما در زمینه مقابله با دشمن گفت: مواضع ما باید برگرفته از آیات و احادیث باشد؛ ما در کشور خود دو جریان فکری «مقاومت، جهاد و شجاعت» و «سازش، برجام و تسلیم» را در نحو مقابله با دشمن جهانی خود می بینیم.

وی عنوان داشت: در حدیثی از مولا امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است: "همانا من به راستی در شب و روز و نهان و آشکار، شما را به نبرد با این گروه دعوت کردم و به شما گفتم پیش از آن که آنها با شما به جنگ برخیزند، بر ایشان حمله ببرید، به خدا سوگند هیچ گروهی در میان خانه (و در خاک) خود گرفتار حمله دشمن نگردیدند، جز اینکه خوار و سر افکنده شدند؛  أَلَا وَ إِنِّی قَدْ دَعَوْتُکمْ إِلَی قِتَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَیلًا وَ نَهَاراً وَ سِرّاً وَ إِعْلَاناً وَ قُلْتُ لَک معاویه مُ اغْزُوهُمْ قَبْلَ أَنْ یغْزُوکمْ فَوَاللَّهِ مَا غُزِی قَوْمٌ قَطُّ فِی عُقْرِ دَارِهِمْ إِلَّا ذَلُّوا.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: اگر دشمن وارد خانه ملتی شود و در آن جامعه بجنگد آن ملت ذلیل خواهد شد؛ قبل از آمدن دشمن باید به سراغش رفت و این یکی از خط فکری های مواجهه با دشمن جهانی ماست.

وی گفت: نتیجه و محصول تعیین تکلیف میدان عقب نشینی دشمن در جریان دیپلماتیک می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی اظهار کرد: در نگاه دوم قرآن نقل می کند: «وَدُّوا لَوْ تُدْهِنُ فَیُدْهِنُونَ»،کافران بسیار مایلند که تو با آنها مداهنه و مداراکنی تا آنها هم (به نفاق) با تو مداهنه و مدارا کنند؛ بر اساس آیات اینچنینی اعتقاد ما این است که اگر در برابر دشمن کوتاه بیایم آنها کوتاه نمی آیند.

وی با اشاره به چالش های فراروی انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ما سه چالش بزرگ پیش روی انتخابات داریم.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه بیان داشت: چالش اول پیش روی ما نگرانی از تلاش دشمن و احیاناً موفقیت دشمن در به حداقل رساندن حضور مردم در انتخابات است.

وی چالش دوم پیش روی کشور در انتخابات را رأی آوردن فرد غیر اصلح دانست و تصریح کرد: در این زمینه انتظار ما این است که شورای نگهبان کسانی را تایید کند که صد درصد پای اسلام، دین، انقلاب، ولایت فقیه، استقلال و عزت ملت می ایستد.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: بنا بر فرمایش رهبری، که در این زمینه بارها به شورای نگهبان تأکید کرده اند، باید برای تأیید صلاحیت از همه جناح ها نامزدهایی در انتخابات حضور داشته باشد تا مردم نیز از همه طیف ها در انتخابات حضور پیدا کنند و دامنه انتخاب برای آن ها گسترده باشد.

وی افزود: چالش سوم و عمده ای که ما داریم مسئله تبلیغات انتخاباتی خلاف اخلاق اسلامی است؛ آنچه که متأسفانه در گذشته و در برخی موارد شاهد آن بوده ایم.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه گفت: در مناظرات انتخاباتی سال های گذشته حرف علیه همدیگر زدن و تخریب یکدیگر را دیدیم؛ و این در حالی است که مقام معظم رهبری تصریح دارند به همدیگر تهمت نزنید، خبرهای نسنجیده ای را که در فضای مجازی در حال انتشار است در مناظرات نگویید و بخشی از مباحث را که مصداق غیبت است بر زبان جاری نکنید.

وی با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که تصریح دارند تبلیغات انتخاباتی باید به صورت ایجابی بوده و هر کاندیدایی به جای تخریب دیگران ویژگی های مثبت خودش و برنامه هایش را بیان کند گفت: تبعاً اگر ادب و علمیت حاکم شود جریان های انحرافی و بی اخلاقی در انتخابات قابل جمع کردن است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: مدیر محترم حوزه های علمیه در نامه ای به رئیس سازمان صدا و سیما از ایشان خواستند تا جایی که به دست صدا و سیماست در مناظرات انتخاباتی از بی انصافی و نقد غیرمؤدبانه کاندیداها نسبت به همدیگر جلوگیری نماید.

وی ضمن تأکید بر لزوم رعایت اخلاق اسلامی گفت: آنچه مهم است حاکمیت اخلاق می باشد؛ تا جامعه ما جامعه ای مانند آمریکا نشود و از ایجاد نفرت و دوگانگی پرهیز گردد.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: انتخابات در نظام اسلامی «رقابت سالم انتخاباتی» است؛ یعنی کاندیداها در عین نقد همدیگر، به یکدیگر احترام بگذارند.

وی افزود: در زمینه انتخاب اصلح آیات متعددی در قرآن داریم که به ما الهام می دهند «اصلح» به چه معنی است.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی عنوان داشت: یکی از این آیات در سوره مبارکه یوسف آمده که حضرت یوسف علیه السلام وقتی حاضر شده است وزارت و مسئولیت اقتصادی نظام را قبول کند می فرماید: «قَالَ اجْعَلْنِی عَلَیٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ»، من را قرار بده تا خزائن ارض و سرمایه مملکت را به دست بگیرم.

وی افزود: سپس می فرماید: «إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ»؛ دو شاخص لازم است که حضرت یوسف می فرماید این دو شاخص را من دارم؛ ایشان می فرماید من هم «امانت دار» اسرار و منافع این ملت هستم و آن ها را به دیگران نمی فروشم و هم «علم» و تخصص مدیریت را دارم.

مسئول دفتر اجتماعی سیاسی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: در آیه دیگر که مربوط به حضرت موسی علیه السلام است می فرماید؛ «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ»؛ دختر حضرت شعیب به پدرش عرض کرد موسی را به کار بگیر زیرا قابلیت و شایستگی پذیرش مسئولیت را دارد؛ چونکه دو شاخص اساسی که «قوی بودن» و «امین بودن» می باشد را داراست.

وی گفت: در کلام امامین انقلاب اسلامی ویژگی هایی که برای شخص اصلح گفته شده است در ذیل همین دو شاخص قرآنی قرار می گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha