جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هلال

حوزه / در سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع )، سوگواره سنتی کاشانی ها در حرم هلال بن علی(ع) آران و بیدگل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، همزمان با سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع)، سوگواره سنتی کاشانی ها در حرم مطهر حضرت محمد هلال بن علی (ع) آران و بیدگل، با رعایت فاصله گذاری و پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

این سنت بیش از ۱۰۰ساله حضور مردم شمال استان اصفهان در سالروز شهادت امام علی(ع) در حرم مطهر هلال بن علی(ع)، ریشه در رؤیای صادق یکی از علمای صاحب‌نام و با فضیلت شهر کاشان دارد که در آن آیت‌الله «ملا حبیب‌الله شریف کاشانی» گلایه امیرالمومین از عدم زیارت فرزندی از فرزندانش را در خطه آران و بیدگل می‌شنود.

روزی ملا حبیب الله شریف در عالم رویا امیرالمومنین (ع) را دید که به ایشان فرمود چرا به زیارت فرزندم محمد هلال نمی روید؟ این مسئله سبب شد که روز بعد این عالم بزرگوار خود همراه کاروانی از مؤمنان کاشانی برای عرض ارادت به آستان مقدس فرزند علی بن ابیطالب(ع) با پای پیاده به راه می‌افتد و زائر بارگاه نورانی حضرت محمدهلال بن علی(ع) می‌شود.

از آن پس، این آئین سنتی هر ساله از سحرگاهان روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان پس از اقامه نماز صبح، آغاز می‌شود و مردم روزه‌ دار در قالب دستجات عزاداری و هیئت مذهبی به زیارت حضرت محمد هلال بن علی(ع) می‌شتابند و تا هنگام افطار و اقامه نماز مغرب و عشا به عزاداری مولی الموحدین امام علی(ع) می‌پردازند.

 ملا حبیب‌الله شریف کاشانی سال ۱۲۶۲ قمری (۱۲۲۴ خورشیدی) در شهر کاشان دیده به جهان گشود. پدرش ملا علی مدد ساوجی (درگذشته ۱۲۷۰ قمری) فرزند رمضان ساوجی نیز از علمای شیعه و مادرش فرزند مرحوم میرزا حبیب‌الله معروف به میرزابابا حسینی نطنزی فرزند میرزا رفیع الدین از شاگردان ملا احمد نراقی بوده است.

ملا حبیب‌الله فردی زاهد و باتقوا و گریزان از شهرت بود و کراماتی نیز از او نقل کرده‌اند. در عین گوشه‌گیری، از فعالیت سیاسی در راستای تحقق احکام اسلامی غافل نبود. از نکات برجسته زندگی او زهد و ساده زیستی و بی اعتنایی به دنیا و همت بلند اوست. او در تاریخ مشروطه کاشان نقش چشمگیری داشته‌است.

این عالم در سن ۷۸ سالگی در روز سه شنبه ۲۳ جمادی الثانی ۱۳۴۰ قمری (اسفند ۱۳۰۰ خورشیدی) در شهر کاشان بدرود حیات گفت و مقبره وی در مزار دشت افروز کاشان واقع است.
 

سوگواره سنتی کاشانی ها در حرم هلال بن علی(ع) برگزار شد


ایه این گزارش

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha