جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رستم نژادمعاون آموزش حوزه های علمیه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: از آیات قرآن کریم به سه معیار در انتخاب مسئولین کشور می رسیم؛ اول داشتن علم، دوم توانمندی و شرط سوم که بسیار مهم است امانت دار بودن می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد در هشتمین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار می شود، گفت: دختران شعیب به پدرشان درباره گوسفندچرانی به پدرشان پیشنهاد دادند؛ «قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ».

وی افزود: یوسف پیغمبر را وقتی که آن عظمت، علم و کمالش بر عزیز مصر روشن شد از زندان آزادش نمودند و عزیز مصر گفت از این به بعد در نزد ما منزلت داری؛ در آنجا قرآن کریم تعبیر دارد که «إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مَکِینٌ أَمِینٌ».

معاون آموزش حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حضرت یوسف خودش پیشنهاد داد و فرمود: «اجْعَلْنِی عَلَیٰ خَزَائِنِ الْأَرْضِ»، مرا مأمور خزائن ارض کنید؛ برخی مفسران گفته اند که مراد از ارض، مصر است؛ اما حاکمیتی مانند حاکمیت فرعون فقط در مصر وجود داشته و سایر حاکمیت ها در آن زمان بیشتر به شکل ملوک الطوایفی بوده اند و احتمالاً به این جهت لفظ ارض را ایشان بر زبان جاری کرده است.

وی گفت: حضرت یوسف خودش در ادامه می فرماید « إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ»؛ حضرت دو معیار را در این جا بیان نموده اند؛ یکی اینکه امانت دار هستم و خیانت نمی کنم و دیگر اینکه دانش این کار را دارم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد تصریح کرد: در سوره مبارکه بقره، آیه ۲۴۷ آمده خداوند وقتی که می خواهد طالوت را به فرمانروایی مردمانی انتخاب کند پیامبر آن قوم از قول خداوند می فرماید: «زَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ»؛ یعنی شخصی که خداوند انتخاب کرده است هم علم این کار را و هم توانایی آن را دارد.

وی افزود: جمع این آیات به سه نکته بر می گردد که معیار هستند؛ اولاً داشتن علم، ثانیاً توانایی داشتن و شرط سوم که بسیار مهم است امانت دار بودن می باشد.

معاون آموزش حوزه های علمیه بیان داشت: در همه اهل عالم از ابتدا تا انتها اشبه الناس به پیامبر اکرم و اعلم الناس، اعرف الناس و اتقی الناس بعد از پیامبر اسلام بالاتر از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیامده و نخواهد آمد.

وی گفت: در منابع اهل سنت آمده است که در جنگ احد صدای منادی آمد که «لافتی إلّا علی» و این انتخاب خدا بود؛ چگونه اهل سقیفه این همه فضائل را ندیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha