پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
کد خبر: 956968
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
واکنش طلاب به افطاری رئیس جمهور

حوزه/ پس از واریز مبلغ نامتعارف دو میلیون تومانی به حساب طلاب و روحانیون متأهل و مبلغ یک میلیون تومانی به حساب طلاب مجرد که از سوی رئیس جمهور با عنوان «افطاری رئیس جمهور» انجام شد، واکنش های بسیاری پیرامون این موضوع اتفاق افتاد و طلاب و فضلا چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی، گفت و گوهای بسیاری را داشته و واکنش های متفاوتی را از خود بروز دادند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پس از واریز مبلغ نامتعارف دو میلیون تومانی به حساب طلاب و روحانیون متأهل و مبلغ یک میلیون تومانی به حساب طلاب مجرد که از سوی رئیس جمهور با عنوان «افطاری رئیس جمهور» انجام شد، واکنش‌های بسیاری پیرامون این موضوع اتفاق افتاد و طلاب و فضلا چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی، گفت و گوهای بسیاری را داشته و واکنش‌های متفاوتی را از خود بروز دادند.

برخی این واریزی را حرکتی سیاسی در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ عنوان کرده؛ برخی آن را در راستای بدنام کردن طلاب و روحانیون دانسته و برخی نیز مسئولان حوزوی مورد انتقاد قرار داده و این واریزی را توطئه ای برای تخریب شخصیت و فعالیت‌های اجتماعی طلاب عنوان کردند.

پس از این گفت و گوهای حقیقی و مجازی، بیانیه‌ها، دلنوشته ها و نامه‌های گوناگونی از سوی اساتید، روحانیون، فضلا و طلاب منتشر شد و همگان نسبت به این واریزی واکنش نشان دادند که چرا در ایام انتخابات و در زمانی که مردم کشور با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه هستند و گاهی ساعت‌ها باید در صف مرغ بایستند، چنین واریزی برای طلاب انجام شده است تا این قشر پاسخگوی عملی باشد که با اراده آنان انجام نشده است.

واکنش دیگری که جمع بسیاری از طلاب و فضلا انجام دادند، عودت این مبلغ به حساب خزانه کشور و یا واریز آن به حساب گروه‌های جهادی، گروه‌های درمانی و … بوده تا مبلغ دو میلیون تومانی که به حساب آنان واریز شده، در این راه صرف شود.

رسانه رسمی حوزه‌های علمیه در راستای ارائه گزارش از این حرکت خودجوش طلاب و فضلا، به ارائه گزارشی از این بیانیه‌ها، دلنوشته ها، اعتراضات، نامه‌ها و واریزی‌ها خواهد پرداخت.

** اولین واکنش رسمی نسبت به این واریزی از سوی آیت الله اراکی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه صورت گرفت و این استاد حوزه گفت: «از ابتدای پیدایش حوزه‌های مقدسه علمیه بنا نبوده و نیست که طلاب جیره خوار دولت‌ها باشند، در شرایطی که مردم در فشار سخت اقتصادی قرار دارند اگر دولت امکاناتی برای کمک به قشر مستضعف جامعه دارد بهتر است به عامه مردم رسیدگی کند و طلاب با همه‏ ی شرایط سختی که بر آنها می‌گذرد همراه مردم و همدرد مردمند و نیازی به این هدایای مشکوک ندارند».

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** همچنین جمعی از اساتید، طلاب و روحانیون حوزه‌های علمیه نیز در اعتراض به این بی تدبیری بیانیه‌ای صادر کردند و در بخشی از آن نوشتند:

«مایه ننگ است که امروز، جناب رئیس جمهور به جای آنکه برای رفع دغدغه‌های معیشتی و مشکلات مردم، چاره اندیشی کند، در حرکتی مکارانه و عوام‌فریبانه، در آستانه انتخابات، مبلغی را با نام شریف و مقدس افطاری!! به حساب طلاب و روحانیون واریز کرده است، تا به خیال خام خویش، روحانیت را در بدنامی‌های هشت ساله خود شریک گرداند و دامن پاک روحانیون مردمی و ساده‌زیست را بدین لکه ننگ آلوده نماید. چه شده است دولتی که در طول هشت سال، از هر فرصتی برای ضربه به حوزه علمیه انقلابی استفاده کرده و نسبت به پرداخت بودجه‌های مصوب حوزه نیز مضایقه نموده، ناگهان به یاد زندگی سخت طلاب علوم دینی افتاده است؟! تحمل سختی‌های زندگی طلبگی شرف همیشگی طلاب بوده و در این برهه تاریخی نیز، ایستادگی و مقاومت طلاب و روحانیون در کنار مردم صبور ایران، شرافتی مضاعف برای آنان است».

** خانه طلاب جوان نیز در نامه‌ای آورد: «رئیس‎ جمهور به منظور کمک به طلاب، مبلغی را تحت عنوان افطاری به حساب آن‌ها واریز کرده اما بیش از فشار معیشتی، بار مسئولیت ناشی از دردهای مردم بر شانه ما سنگینی می‌کند. اعضای خانه طلاب وجه مذکور را به حساب پویش نذر سلامتی ستاد کرونا واریز می کنند».

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** طلبه دیگری در فضای مجازی با انتشار عکس عودت این مبلغ نوشت:

«مبلغ دومیلیون واریزی رئیس جمهور را به حساب کمیته امداد واریز نمودم تا به عنوان یک طلبه اعتراضم را به مسئولین حوزه علمیه رسانده باشم».

** گروه دیگری از طلاب اعتراض خود را با عنوان «بازی دولت با آبروی روحانیت و هوشیاری طلاب» بیان کردند و نوشتند:

«در حالیکه دولت از دادن سبدهای کمک معیشتی، وام یک میلیونی سری دوم و … به طلاب -که به اقشار محروم و کم درآمد تعلق گرفت- امتناع کرد به یکباره در آستانه انتخابات مبلغ ۲ میلیون تومان به عنوان هدیه افطاری رئیس‌جمهور را در نظر گرفته است که مورد اعتراضات شدید طلاب قرار گرفت. رئیس جمهور زخم خورده از روحانیت انقلابی که در مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ گفت: «طلبه ها را فرستادید علیه دولت و سند ۲۰۳۰ تبلیغ کنند» این بار قصد داشت پاس گلی به کاندیدای مطلوب خود در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشد و همچنین مردم را نسبت به روحانیون بد بین کرده و با یک شانتاژ رسانه‌ای توسط زنجیره‌ای ها تبلیغات آنها را بی اثر و حتی معکوس کند؛ اما این بار با بصیرت و هوشیاری طلاب، دام پهن شده و فتنه آینده در نطفه خفه شده است».

** طلبه دیگری نسبت به این واریزی اینگونه واکنش نشان داد و نوشت:

«رئیس جمهور لطف کردند ۲میلیون تومان به من طلبه با عنوان افطاری واریز کردند. بنده هم در راه آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد هزینه اش کردم. گفت: از خیر تو به ما امیدی نیست، شر مرسان».

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** گروهی از طلاب و فضلای پردیسان قم نیز پویشی را با عنوان «پویش حوزوی مثل مردم» راه اندازی کرده و اعلام کردند:

«طلاب و اساتید ساکن محله هزاره هشتم پردیسان قم مبلغ افطاری رئیس جمهور را برای نهضت مواسات و همدلی اهدا خواهند کرد. در حالیکه به خاطر بی تدبیری‌های دولت، صف‌های طولانی مرغ و روغن تشکیل شد، طلاب و روحانیون، صف‌های طولانی مواسات برای برطرف کردن گوشه‌ای از فشارهای معیشتی نیازمندان و آسیب دیدگان تشکیل می‌دهند. وعده ما ۲:۳۰ بامداد سحرگاه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰، مسجد امام حسن عسگری هزاره هشتم پردیسان قم».

** اقدام بعدی، حرکت اساتید، طلاب و فضلای مدرسه علمیه معصومیه قم بود که مبلغ افطاری رئیس جمهور را برای مواسات و فعالیت جهادی در مناطق محروم اهدا کردند و صف طویلی برای واریز این مبلغ کشیدند تا اینگونه اعتراض خود را نسبت به این حرکت اعلام کنند.

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** مدیران مدارس علمیه شهرستان همدان و مدرسه علمیه بهار نیز در پیامی نسبت به افطاری رئیس جمهور واکنش نشان دادند و به جهت همدردی با عموم مردم که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، ضمن واریز این مبلغ به حساب امور خیریه، از دیگر طلاب استان نیز برای پیوستن به کمپین دعوت کردند.

** واکنش بعدی، پویش اختصاص افطاری رئیس جمهور به طلاب برای آزادی زندانیان نیازمند بود که طلاب مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با همکاری مرکز نیکوکاری اداره کل زندان‌های استان قم جهت اختصاص مبالغ افطاری رئیس جمهور برای آزادی زندانیان نیازمند راه انداختند.

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** مدرسه انقلاب اسلامی و تعدادی از اساتید و طلاب حوزه علمیه قم نیز با ارسال نامه‌ای به حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان، مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر رهبری نسبت به این واریزی واکنش نشان داده و در بخشی از آن نوشتند:

«خبر واریزی دو میلیون تومانی رئیس جمهور به حساب طلاب، قلب بسیاری از آنان و مؤمنین را به درد آورد. این رفتار به قدری ذلّت‌بخش و اسارت‌بخش بود که بسیاری را در حیرت فرو برد.

در شرایطی که به خاطر وضعیت بد اقتصادی و آشفتگی در مدیریت کرونا روح و روان مردم زخمی شده است شنیدن قبول هدیه از سوی دولتی که نزد مردم بسیار منفور است، علاوه بر تقویت انگاره دولت‌زدگی حوزه علمیه، چه تصوری را در اذهان ایجاد می‌کند؟!».

** گروه دیگری از طلاب و فضلا نیز اعلام کردند که این پول را برای کمک به نیازمندان و صرف در امور خیریه خرج خواهند کرد.

** طلبه دیگری اینگونه واکنش نشان داد و نوشت:

«شرمنده‌ام از رفتار آقایان! مرکز خدمات حوزه پیامک داده: افطاری رئیس جمهور به کارتتون واریز شد، خب مبلغ چقدره؟ ۲ میلیون تومن! برابر با ۳ ماه شهریه! مدیونید اگر برداشت انتخابات کنید!».

** برخی از طلاب نیز در فضای مجازی اینگونه به آقای رئیس جمهور پاسخ دادند:

به نام خدای رسوا کننده منافقان

آقای رئیس جمهور حسن فریدون (روحانی)؛

اخیراً در اقدامی عجیب پولی را به عنوان پول افطاری به طلاب و روحانیون سراسر کشور داده‌ای که لازم است توضیحاتی رو در این زمینه بدهی.

اول اینکه اگر این پول بابت افطاری و روزه داری است چرا به بقیه مردم نداده‌ای؟ مگر بقیه مردم روزه نمی‌گیرند و افطاری نمی‌خورند!!!؟؟؟

دوم اینکه این پول رو شما از کجا آورده‌ای؟

اگر این پول مال تو نیست، به چه حقی در مورد مال دیگران تصمیم گرفته‌ای؟ پول رو به صاحبانش برگردان تا خودشان در مورد مالشان تصمیم بگیرند.

و اگر این پول مال تو و در اختیار توست باید طبق قانون و عدالت آن را تقسیم کنی، نه اینکه تبعیض قائل شوی و با این کار، مردم را به روحانیت بدبین کنی و ما را شریک دزد و رفیق قافله خود نمایی.

ما طلاب و روحانیت انقلابی از تو و اربابان انگلیسی ات بیزاریم و برائت می جوییم».

** طلبه دیگری اعتراض خود را اینگونه بیان کرد:

«از ابتدای پیدایش حوزه‌های مقدسه علمیه بنا نبوده و نیست که طلاب جیره خوار دولت‌ها باشند، در شرایطی که مردم در فشار سخت اقتصادی قرار دارند اگر دولت امکاناتی برای کمک به قشر مستضعف جامعه دارد بهتر است به عامه مردم رسیدگی کند و طلاب با همه‏ ی شرایط سختی که بر آنها می‌گذرد همراه مردم و همدرد مردمند و نیازی به این هدایای مشکوک ندارند؛ لذا مبلغی که توسط رئیس جمهور تحت عنوان افطاری به حساب این جانب واریز شده، به حساب خیریه مسجد و حسینیه امام جواد علیه السلام واریز گردید تا مرهمی بر زخم نیازمندان محله باشد».

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** از دیگر واکنش‌هایی که با آن مواجه شدیم، متن منتشر شده از سوی یکی از طلاب بود که نوشت:

«سلام علیکم؛ آن مبلغی که رئیس جمهور به عنوان افطاری به حساب بنده ریخته بود، به نیابت از همه شما عزیزان به مؤسسه حضرت خدیجه سلام الله علیها (برنامه سمت خدا) واریز کردم».

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** اعتراض بعدی، عودت مبلغ یاد شده از سوی یکی از اساتید حوزه آخوند (ره) بود که نوشت:

«با توجه به اعتقاد به شیطنت آمیز بودن افطاری دولت غربگرا به طلاب! و عدم سابقه این مسأله در تاریخ انقلاب و احتمال سو استفاده دولت و رسانه‌های خارج نشین جهت تخریب چهره مظلوم طلاب! این وجه را به خزانه دولت عودت دادم!»

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** طلبه دیگری از حوزه علمیه قم اینگونه اعتراض خود را انعکاس داد:

«این حقیر وجه ۲ میلیون تومانی را به مؤسسه خیریه دست‌های مهربان واریز نمودم تا ان شاءالله به نیازمند واقعی برسد!»

** جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این واریزی نوشت:

پیرو تأکید چندباره مقام معظم رهبری بر رواج روحیه و اقدامات مواساتی در جامعه برآن شدیم مبلغ غیرمتعارفی که تحت عنوان هزینه افطاری رئیس جمهور به حساب طلاب وروحانیون واریز شد را به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۵۰۲۵۵۶۷۰ بنام مرکز نیکوکاری سراج همدلی اختصاص دهیم.

** واکنش بعدی برای طلاب و روحانیون بهبهانی بود که در بیانیه‌ای نوشتند:

«طلاب و روحانیون بهبهان کلیه‌ی این مبلغ را به حساب گروه‌های جهادی به جهت رسیدن به دست مستضعفین واریز می‌نمایند و از پذیرش آن امتناع می ورزند».

** یکی از مسئولین فرهنگی نیز اینگونه واکنش نشان داد:

«حوزه علمیه صاحب دارد و هرگونه خدماتی از جانب مراجع و رهبری عزیز پذیرفتنی است. در شرایط سخت معیشتی، طلاب و روحانیان کنار مردم بوده و مدد رسانند. ستاد کرونا شماره حساب بدهد تا پول افطاری رئیس جمهور عودت داده شود».

** طلبه دیگری با انتشار عکس واریزی خود نوشت:

«عصر امروز سه شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۰ دقیقه مبلغ دومیلیون تومان واریزی تحت عنوان افطاری رئیس جمهور بابت توزیع شیر رایگان در روز میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام به حساب فروشگاه لبنیات کوثر، خیابان شهید نجات خواه، هزاره دهم پردیسان استان قم واریز شد. علی برکت الله!».

** یکی از اساتید مدرسه علمیه آیت الله العظمی سبط الشیخ الانصاری دزفول نیز طی نامه‌ای عنوان کرد:

«از لحظه‌ای که متوجه شدم مبلغ دو میلیون تومان تحتِ عنوان افطاریِ رئیس جمهور حسن روحانی به کارت بنده واریز شده است از جهاتِ عدیده ملتهب و از آمیخته شدن آن با پولی که در حسابم وجود دارد، آشفته و در فکر تطهیرِ حسابم بودم. ضمن تأیید و تحسین پیامِ روشنگرانه حضرت آیت الله حاج شیخ محسن اراکی زید عزّه، این جانب نیز با اقتداء به اقدامِ خردمندانه ایشان آن مبلغ کذایی شبهه ناک را " بِأیّ نحوِِ یُمکِن " عودت خواهم داد».

** جمعی دیگر از طلاب حوزه علمیه قم نیز نسبت به بهره برداری رسانه‌ای برخی افراد واکنش نشان داده و نوشتند:

«افطاری ۲ میلیونی ارزانی سفره رنگین هیئت دولت کدخداپرست. سفره ما طلاب، شبیه سفره مردمی که گرفتار دولت ناکارآمدند خالی بماند زیبنده‌تر است. طلاب از خدعه های انتخاباتی آگاه اند. آقای دهباشی لطفاً وجه واریزی آقای روحانی در انتخابات ۹۲ برای کلیپی که ساختید و روحانی را در دامن ملت گذاشتید، به حساب هلال احمر واریز کنید و فیشش را منتشر کنید تا باور کنیم».

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

** بسیج مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام و جمعی از اساتید نیز در بیانیه‌ای آوردند:

«آقای رئیس جمهور! بر شما لازم است در مدت کوتاه باقیمانده از عمر دولت خویش، توبه‌ای نموده و واقعاً به فکر مردم باشید و اموال بیت‌المال و توان مجموعه دولت را به جای بکار انداختن در حیله‌گری‌های رسانه‌ای و انتخاباتی، صرف حل مشکلات اولیه مردم نمائید. مردمی که در نتیجه تدبیرهای! دولت جنابعالی، به امید خرید روغن و مرغ و تخم مرغ از صفی به صفی و از مغازه‌ای به مغازه‌ای سرگردان هستند و رنج تورم افسار گسیخته، عدم حمایت از تولید داخلی، قیمت سر به فلک کشیده مسکن و ده‌ها مشکل دیگر را که در این هشت ساله بی هیچ تدبیری رها کرده‌اید، با سختی فراوان تحمل می‌نمایند».

** طلبه دیگری به مسئولان حوزه اعتراض کرد و نوشت:

«دریافت این پول توسط مرکز خدمات و پرداخت به طلبه‌ها و اینکه اسمش رو بزارن افطاری رئیس جمهور کار بدی بود و واقعاً احساس شرم کردیم؛ چون قرار بود ما طلبه‌ها زیر سایه مرجعیت و رهبری با پول حلال دنیامونو پیش ببریم؛ اما چرا زعمای حوزه و مسئولین آن از بی خونگی و بی پولی و عذاب زندگی طلبه‌ها احساس شرم و در پی اون اقدامی نمی‌کنند؟؟!!».

** بخش فرهنگی مدرسه علمیه ثامن الائمه نیز در بیانیه‌ای آورد:

«بسیاری از اساتید و طلاب و فرهیختگان حوزوی که در این دو روز مواجه با این دسیسه شده‌اند در پی عودت‌دادن آن به مراکزی همچون شیرخوارگاه‌ها، امور زندان‌ها، امور درمانی و بیمارستانها و طرح بسیار نیکوی مواسات می‌باشند. بی تردید مردم نجیب و نازنینی که این هشت سال سخت دولت لیبرال را تحمل کرده‌اند، بین روحانیت مردمی و درد کشیده و دولت‌روحانی بی‌دردغرب‌گرا تفاوت قائل هستند».

** فاضل دیگری بر عودت این مبلغ به حساب مبدأ یا خزانه کشور تأکید کرد و نوشت:

مبلغ نامتعارف و مشکوکی که رئیس جمهور به عنوان افطاری به حساب طلاب واریز کرده است موجب محل اتهام واقع شدن طلاب در شرایط اقتصادی دشوار کشور شده است و شائبه حق السکوت و حتی تخریب روحانیت ایجاد کرده است؛ لذا از یک سو باید پرسید مسئولان مرکز خدمات حوزه وقتی این مبلغ غیرمتعارف و این حرکت مشکوک را می‌بینند چرا بدون مشورت با بزرگان حوزه، نقشه برجام زدگان را اجرایی می‌کنند و شک نمی‌کنند که نکند نیت سوءی پشت چنین بذل و بخششی قرار دارد؟! از دیگر سو واریز این مبلغ از سوی طلاب به حساب نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و … مسبوق به «قبول» آن قلمداد می‌شود؛ بنابراین اگر کسی می‌خواهد از روحانیت رفع اتهام کند، پیشنهاد می‌شود این مبلغ را به حساب مبدا یا خزانه کشور بازگرداند.

** برگزاری نشست هم اندیشی عمومی طلاب و حوزویان نیز از دیگر واکنش‌ها به این واریزی بود و جمعی از طلاب و فضلا نشستی را در مسجد قبای پردیسان برای جلوگیری از سو استفاده‌های تبلیغاتی در آستانه انتخابات برگزار کردند.

** طلبه دیگری با تیتر «ظاهراً بیانیه کافی نیست» به این حرکت اعتراض کرد و گفت:

«حقیر با افتخار مبلغ افطاری رو به حساب خزانه ملی عودت دادم. دوستان اگه خواستید، فقط به یکی از روش‌های زیر عودت بدید.

حساب شماره ۴۰۰۱۰۰۰۹۰۱۰۰۱۰۸۲ به نام خزانه داری کل، نزد کلیه شعب بانک ملی ایران

یا شماره شناسه شبا IR۵۴۰۱۰۰۰۰۴۰۰۱۰۰۰۹۰۱۰۰۱۰۸۲

** طلاب بسیجی مدرسه علمیه شهید برونسی نیز با دیگر طلاب و فضلا همراه شده و در نامه اعتراض آمیزی نوشتند:

«یقیناً طلاب دردمند و دردکشیده‌ای که در همه‌ی حالات در کنار مردم بوده‌اند و سطح زندگی آنها از سطح معمول جامعه هم به مراتب پایین‌تر است، به نیکی می‌دانند که این کار در شرایطی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم غیر از فرار دولت از پاسخگویی، یقیناً شائبه‌های سیاسی نیز در پی دارد. بسیاری از اساتید و طلاب و فرهیختگان حوزوی که در این دو روز مواجه با این دسیسه شده‌اند در پی عودت‌دادن آن به مراکزی همچون شیرخوارگاه‌ها، امور زندان‌ها، امور درمانی و بیمارستانها و طرح بسیار نیکوی مواسات می‌باشند.

** برخی از طلاب و اساتید حوزه نیز در بخش «فارس من» خبرگزاری حوزه، پویش «نه به افطاری رئیس جمهور» را راه اندازی کرده و اعتراض خود را به این حرکت اعلام نمودند.

دست رد طلاب حوزه های علمیه به یک افطاری پرحاشیه

بیانیه‌ها، نامه‌ها و اعتراضاتی که از نظر گذراندید، تنها بخشی از واکنش‌های طلاب، روحانیون، اساتید و فضلای حوزه‌های علمیه بود و با مراجعه به فضای مجازی می‌توان به واکنش‌های بسیاری که به این واریزی وجود داشته، دست پیدا کرد.

گزارش از: محمد رسول صفری عربی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 0
    مبلغ افطاری رئیس جمهور، به هیچ عنوان به حساب شخصی بانکی طلاب واریز نشده بود. مرکز خدمات حوزه شماره حساب بانکی شخصی تمام طلاب را در اختیار دارد، ولی عامدانه از واریز وجه افطاری به شماره حساب شخصی طلاب خودداری کرد. و پول افطاری به هیچ عنوان به شماره حساب شخصی طلاب واریز نشد. این مبلغ به یک شماره حساب خیریه قرض الحسنه تحت عنوان «خدمات کارت» طلاب حوزه علمیه واریز شده است. کسانی که کارمند باشند یا در هر جائی حقوق بگیر باشند مطلع هستند که برخی سازمان ها برای کارگران یا کارمندان یک حساب خیریه قرض الحسنه در بانک افتتاح می کنند که ویژگی خاصی دارد. یک شماره حساب است ولی هزاران کارت بانکی مستقل به همان شماره حساب خیریه قرض الحسنه متصل می شود. یعنی به تعداد کارمندان یک کارت بانکی جداگانه صادر می شود که همه آنها به یک حساب مشترک قرض الحسنه مربوط می شوند. مثلاً اگر ده هزار نفر کارمند باشند برای هر کدام از این ده هزار نفر یک کارت بانکی با رمز عبور و شماره مستقل صادر شده است که می توانند از آن در عابربانکها استفاده کنند. ولی تمام این ده هزار کارت بانکی متصل به یک حساب بانکی قرض الحسنه هستند با بتوان موجودی هر ده هزار کارت را یکجا جمع کرد. به این ترتیب مبلغ موجودی کارت بانکی تمام این ده هزار نفر کارمند در سیستم بانک روی هم جمع شده و در یک حساب بانکی محاسبه شده و بر اساس موجودی عظیمی که جمع می شود می توان به این ده هزار نفر وام قرض الحسنه خیریه داد. چیزی شبیه یک صندوق های قرض الحسنه خیریه خانگی . هدف مرکز خدمات حوزه و دیگر سازمانها از این شیوه کار خیریه است، مثل همان کار صندوق های قرض الحسنه خانگی یعنی دادن وام قرض الحسنه خیریه به اعضای یک صندوق قرض الحسنه. بنابراین اگر این طلاب محترم پول را در همان حساب قرض الحسنه «خدمات کارت» باقی می گذاشته اند و آن را به حساب دیگری منتقل نمی کردند. بطور اتوماتیک مبلغ مذکور به مصرف کار خیر می رسید و کار خیر را انجام داده بودند و نیازی به اهدای این مبلغ به فرد یا حساب دیگری نبود و نیست.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
    1 0
    به طلاب مجرد و متأهل در دو ماه گذشته کمک کالایی معیشتی ایام کرونا از قبیل کیسه برنج، مرغ، روغن حیوانی، روغن نباتی و حبوبات ... توسط همین مرکز خدمات حوزه اختصاص یافت و در بین تمام طلاب توزیع شده است و مشخص نیست چرا دریافت کالاهای معیشتی ایام کرونا مثل برنج و مرغ و روغن حیوانی و روغن نباتی و حبوبات از مرکز خدمات حوزه بدون اشکال بود ولی پرداخت نقدی همان کمک معیشتی کرونا تحت نام افطاری شبهه ناک اعلام شده است. این کمک های معیشتی کالایی ایام کرونا که با بودجه دولتی مرکز خدمات حوزه تأمین نشده بود زیرا جزء برنامه ریزی بودجه ای قبلی مرکز خدمات حوزه نبود چون هیچ کس پیش بینی نمی کرد که بیماری کرونا بیاید لذا این مسأله در بودجه مرکز خدمات پیش بینی نشده بود بنابراین مثل همین افطاری بطور ویژه خارج از بودجه سالانه مرکز خدمات هزینه آن دریافت و توسط مرکز خدمات حوزه این سبدهای کالایی معیشتی ایام کرونا تأمین شده بود. این بسته های معیشتی بطور مثال در شهر قم در فروشگاه رضوان قم در نزدیکی امامزاده سید علی توزیع می شد و به طلاب از طریق پیامک ارسالی توسط مرکز خدمات زمان مراجعه به فروشگاه اعلام می شد.
  • عبدالله IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    احسنت به طلاب انقلابی و بابصیرت