شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مریم جعفری-هرمزگان

حوزه/مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه(س)بندرعباس گفت: حقیقت شب قدر و درک عمیق این شب تنها به خواندن ادعیه و مجموعه‌ای از تلاوت ها نیست و بانوان طلبه باید سعی کنند بهترین استفاده از این شب ها را ببرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در هرمزگان، مریم جعفری، ظهر امروز در نشست اخلاقی مجازی ویژه ماه مبارک رمضان، با حضور طلاب و دانش آموختگان مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه (س) بندرعباس با بیان آیه «لیلة القدر خیر من الف شهر»، بیان کرد: شب قدر از هزار ماه برتر بوده که معادل با ۸۰ سال عمر است و همه درصدد بهره بردن از این برکت و بهترین تقدیرات هستند.
 
وی، اولین توصیه علمای دین در شب قدر را مباحثه علمی عنوان کرد و افزود:  مباحثه علمی برای یادگیری معارف دین از بهترین و مهمترین اعمال در شب قدر است، چرا که اعمال ظاهری زمانی ثمربخش بوده که شخص از هدف آگاه باشد.
 
استاد حوزه خواهران ادامه داد: اعمال شب قدر در صورتی ثمربخش خواهد بود که شخص به مسلمانی خود کمال داده، با معارف دین و اعتقادات آشنا و با عشق، آن‌ها را یاد بگیرد.
 
 خانم جعفری با ارائه راهکار برای آشنایی با اعتقادات، تصریح کرد: حلقه گرفتن در فضای مجازی، خانه یا مراکز و بیان شبهات، پاسخ به آن‌ها، گفتن تفسیر، مباحث اخلاقی و غیره یکی از راهکارها برای آشنایی با اعتقادات است، بنابراین مهمترین عمل در این شب بررسی و اصلاح عقب‌ماندگی های علمی، معرفتی، ذهنی و فکری است.
 
 وی، استغفار و توبه حقیقی را دومین عمل شب قدر دانست و افزود: فرد با استغفار و توبه حقیقی در این شب ظرف وجودی خود را از آلودگی‌ها پاک و موجبات بخشش خداوند و سرازیر شدن انواع رزق مادی و معنوی به سمت خود را فراهم می آورد، بنابراین زیبایی ها با بیرون راندن آلودگی ها از ظرف وجودی نصیب انسان می‌شود.
 
 استاد حوزه در پاسخ به این سؤال که چطور با استغفار و توبه حقیقی می‌شود ارتباط خود را با خداوند حفظ کرد، افزود: انسان باید در این شب محاسبه نفس و پشیمانی قلبی از گناهان را در دستور کار خود قرار دهد؛ چرا که با عقب انداختن استغفار ظرف وجودی انسان آلوده شده و ارتباط واقعی با خدواند شکل نمی‌گیرد.
 
خانم جعفری ادامه داد: آشتی با خدا لازمه‌ هر حرکتی است، چرا که خواندن قرآن و ادعیه صحبت کردن با خداوند بوده و صحبت در حالت قهر معنا ندارد، بنابراین باید با استغفار و توبه حقیقی با خداوند آشتی کرد.
 
وی در پایان، سومین عمل را انجام اعمال وارده مخصوص هر شب در مفاتیح بیان و اظهار کرد: انسان باید ببینید به کدام یک از اعمال و ادعیه وارده رغبت بیشتری دارد به سراغ آن رفته و به دنبال کمیت نباشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
    0 0
    خیر چنین توصیه ای از علما وجود ندارد الان وقت عبادت و استغفار و تفکر در اعمال و ... است ان علمی هم که برخی گفتند علم واجب عینی است مثلا مساله رساله و یا درمان فلان رذیله را که الان نیاز ضروری دارد بله این افضل است نه مباحثه کفایه و رسائل و ... از علوم کفایی