جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تمدن اسلامی

حوزه/ مسئول نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان، با بیان اینکه بانوان در مسئله تمدن نوین اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، گفت: منظور از تمدن نوین اسلامی، احیای ارزش‌ها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، ویژه برنامه سالروز شهادت امام علی علیه السلام با حضور جمعی از کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان برگزار شد.

در این نشست، خانم مهدیه محمدی بیان کرد: کسی که مسئولیت اداره جامعه را به عهده می‌گیرد، در دستگاه قسط و عدل خداوند مسئول است و نباید به کسی ستم کند و حق خدا را ضایع نماید.

وی به عدالتخواهی امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت در پاسخ به شکایتی درباره نوعی بی‌عدالتی فرمودند: «بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم قد جاءتکم بیّنة من ربّکم فأوفوا الکیل والمیزان بالقسط ولا تبخسوا النّاس أشیاءهم ولا تعثوا فی الأرض مفسدین بقیّة اللَّه خیر لکم ان کنتم مؤمنین و ما أنا علیکم بحفیظ»،

مسئول نظارت و ساماندهی حوزه علمیه خواهران گلستان در تشریح بیان امام علی(ع) توضیح داد: اشاره امام(ع) به آیه، دلیل آن است که آیه مخصوص امور مالی نیست زیرا در کنار آن یک اصل کلی به عنوان سالبه کلیه را مطرح می‏کنند: «ولا تبخسوا النّاس أشیاءهم»، که هیچ اصلی به این عظمت گسترده نیست، به این معنا که حق هیچ‏کسی را نقض نکنید خواه در مسائل مالی باشد و یا در مسائل عِرضی و حقوقی و این خود به معنای احیای ارزش ها است.

محمدی ادامه داد: این یک اصل کلی است که به عنوان جامع‏ترین اصل قرآنی در مسائل رعایت حقوق ارائه شده است؛ (ولا تبْخسوا الناس أشیاءهم)، "الناس" حدلالت بر عمومیت دارد که حق کسی خواه مسلمان و یا کافر را ضایع نکنید.

وی اضافه کرد: اسلام یک سری حقوق خاص دارد که در قلمرو ایمان، اسلام و در مجاورت اینها است و یک حقوق جهان‌شمول و بین‏المللی دارد که به مسلمین، مؤمنین، همسایگان و مانند آن اختصاص دارد.

استاد حوزه خواهران خاطرنشان کرد: امام علی(ع) روحیه شهامت و شجاعت را در بین پیروانش زنده کرد که تنها به فکر خود نباشند بلکه از حقوق قبیله، عشیره و جامعه خود نیز دفاع نمایند.

محمدی اذعان کرد: در محیط پیرامون و جامعه ما بسیاری افراد مثل "سوده همدانی" هستند که زمینه‌های رشد معنوی را در خود ایجاد کرده بودند و خواستار عدالتخواهی در گفتار، رفتار و عمل بودند؛ نه تنها برای خود بلکه حتی برای دیگران.

وی با بیان اینکه بانوان در مسئله تمدن نوین اسلامی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، گفت: منظور از تمدن نوین اسلامی، احیای ارزش‌ها است.    

انتهای پیام 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha