جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شهادت امام علی

حوزه/ مشاور امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضرت علی(ع) مصداق تجلی صفات الهی و قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، حجت الاسلام علی اصغر فضیلت در نشست علمی با عنوان «بررسی شخصیت امام علی(ع) از منظر قرآن کریم» که روز گذشته از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با حضور کارکنان و شماری از اساتید این مدرسه برگزار شد، با استناد به کلام علامه حسن زاده آملی" معلم را مظهر اسم شریف "محی" دانست که نفوس مستعده را با آب حیات علم احیاء می کند".

وی افزود: علم از زبان مترجمان قرآن به آب حیات تعبیر و تفسر شده است، چرا که آب مایه حیات اشباح و علم مایه حیات ارواح است.

 مشاور امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، کسی که علم بیاموزد، بدان عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد در ملکوت آسمان ها عظیم خوانده می شود.

حجت الاسلام فضیلت، عظیم را از صفات خداوند متعال برشمرد و افزود: این اسماء زمانی به مخلوق تعلق می گیرد که قابلیت تجلی صفات و اسماء الهی را در خود ایجاد نماید.

وی، در بحث از ارتباط اسماء و صفات الهی با انسان، قرآن را دارای چهار وجود دانست و خاطر نشان کرد: وجود عینی قرآن در واقع قابلیتی است که می تواند در قالب انسانی با اوصاف و کمالات الهیه تجلی کند.

مشاور امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیر مومنان علی(ع)  را مصداق تجلی صفات الهی و قرآن کریم معرفی کرد و ادامه داد: تمامی اولیای الهی قرآن ناطق هستند، البته بعضی از انسان ها می توانند شمه ای از قرآن ناطق بودن را داشته باشند.

حجت الاسلام فضیلت اضافه کرد: در بررسی شخصیت امام علی(ع)، تنها به بررسی آیاتی که در شأن حضرت بود، اکتفا نشده چرا که ولی اللهی، عینیت قرآن است و محدود به یک دسته از آیات نمی شود.

وی، در بیان راه های تبیین شخصیت امام علی(ع) اشاره داشت: بیان دیگران از جمله راه های شناخت شخصیت هر انسانی است؛ البته باید اِشراف به شخصیت انسان داشته باشد. همچون نبی مکرم اسلام(ص) که در توصیف امام علی(ع) می فرمایند: «من شهر علم و علی دروازه این شهر است ».

مشاور امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلام و رفتار خود امام و نیز مراجعه به کلام خدا و قرآن را از دیگر راه های بررسی شخصیت امام علی (ع) برشمرد و گفت: در کلامی از امام علی (ع) وارد است که حضرت می فرماید: «حق را با انسان نشناسید، بلکه معیارهای حق با شاخصه هایی که دارد باید شناخته شود ».

حجت الاسلام فضیلت در پایان تصریح کرد: آیات فراوانی پیرامون امام علی (ع) وارد است که برخی به صورت عمومی بیان شده به طوری که از شهدا و صدیقین سخن به میان آورده و برخی نیز به صورت ویژه به تمثیل ولایت امام علی (ع) پرداخته است و بخش عظیمی از آیات همچون آیه 8 سوره مبارکه انسان، به طورمستقیم درباره خود حضرت نازل شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمدرضا IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۷
    0 0
    حضرت علی چیه؟! امام علی علیه السلام یا امیرالمؤمنین علیه السلام
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۸
      0 0
      حضرت یک اصطاح عامیانه است که برای همه به کار می برند مثلا می گویند: حضرتعالی تشریف بیار منزل ما پس باید لقب امام یا امیرالمؤنین بیان شود