جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ماه رمضان

حوزه/ خانم موسوی گفت: همه موجودات، مظهر اسمی از اسماء پروردگار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، خانم سیده طاهره موسوی، در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان بصورت مجازی برگزار شد، با استناد به آیات ۳۰ تا ۳۹ سوره مبارکه بقره، بر مقام خلیفة اللهی انسان اشاره کرد.

وی، با اشاره به این مطلب که خلیفه باید در مقام مظهریت، تمامی اوصاف الهی را دارا باشد، ادامه داد: همه موجودات، مظهر اسمی از اسماء پروردگار و وصفی از اوصاف او هستند، ولی براساس آیه امانت؛ بین موجودات پروردگار، هیچ موجودی قابلیت دارا شدن تمام مظهریت را ندارد.

موسوی، ذات انسان را خلیفه و کسی که مقام خلیفة اللهی را احراز می کند، انسان کامل دانست و در بیان ملاک خلیفه شدن، عنوان کرد: هر انسانی قابلیت خلیفة اللهی را دارا است، ولی باید علم به اسماء پروردگار را به دست آورد، چنانچه خداوند در پاسخ اعتراض ملائکه فرمود: «وَ عَلَّمَ الآدمَ الاسماءَ...»، لذا محور خلیفه شدن از بین انسان ها است اما با محوریت تعلیم اسماء.

وی تصریح کرد: انسان به عنوان خلیفه حق در مقام مظهریت باید همه اسماء الهی را به فعلیت برساند تا به مقام خلیفه اللهی برسد، چنانچه با توجه به آیه "إِنِّی أَعْلَمُ غَیْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ..." خلیفه خداوند باید عالِم به غیب سماوات و ارض باشد.

استاد حوزه خواهران در ادامه ماه رمضان را ماه تجلی رحمت ویژه پروردگار دانست و گفت: همان گونه که برای بذرپاشی در رسیدن به محصول، زمین مساعد نیاز است، برای جذب رحمت نیز زمینه مساعد می خواهد؛ هشدار پیغمبر اکرم(ص) نیز چنین است که «خودتان را آماده کنید، سرزمین وجودتان را از آلودگی ها تطهیر کنید تا زمینه جذب رحمت حق برای شما حاصل شود».

وی اضافه کرد: ترک حرام؛ زمینه وجود انسان را برای جلب منفعت و پذیرایی این رحمت حق آماده می کند و همین را باید به عنوان شرط ورود به ضیافت الله به حساب آورد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha