جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حمید ملکی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: یکی از کارهایی که بنا به فرمایش امیرالمؤمنین که فرمودند "کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً" باید انجام دهیم و هرکسی حاضر به انجام این کار نیست و هزینه بر می باشد و آن سر سازش نداشتن با ظالم و ایستادن در مقابل ستمکاران است؛ لازمه این کار این است که دنیای دنی را دنی ببینیم و دل به این دنیا و موقعیت آن نبندیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در دهمین جلسه از سری جلسات تفسیر آیات و روایات مرتبط با موضوع انتخابات که در ماه مبارک رمضان، در مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با مشارکت پایگاه بسیج این مرکز با معاونت منابع انسانی حوزه برگزار می شود، گفت: در خطبه شقشقیه حضرت امیرالمؤمنین می فرمایند مردم آمدند و از من خواستند که امامت و خلافت را به دست بگیرم؛ " فَلَمّا نَهَضتُ بِالأَمرِ"، همین که من تصمیم گرفتم و قیام کردم، " نَکَثَت طائِفَةٌ و مَرَقَت اُخری و قَسَطَ آخَرونَ " همین که یک امامِ به حق قیام کرد خیلی از مسلمان ها ریختند و ناکثین، مارقین و قاسطین شدند.

وی افزود: آنان انگار این کلام خدا را که می فرماید: « تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ » نشنیده بودند؛ اگر این کلام را می شنیدند عاقبت به شر نمی شدند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حضرت امیر علیه السلام می فرمایند "و اللّه لقد سمعوها و وعوها، و لکنّهم حلیت الدّنیا فی اعینهم"؛ شنیدند و فهمیدند اما دنیا خیلی برایشان تزیین و زیبا جلوه گری کرد؛ زیرا اینها دنیای دنی را بزرگ دیده و آخرت بزرگ را یا ندیدند یا کوچک دیدند گرفتار این مسئله شدند.

وی گفت: یکی از معیارهای انتخاب یک شخصیت در نظام اسلامی که مهمترین معیار از نگاه امیر بیان حضرت علی بن ابی طالب است، عدم وجود حس برتری جویی در شخص مورد نظر می باشد؛ اگر این خصلت در شخص بود تقوا در وجود او از بین رفته و فساد را به دنبال خواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین در لحظات آخر عمر شریفشان فرمودند " أُوصِیکُمَا بِتَقْوَی اللَّهِ "، شما را به تقوای الهی توصیه می کنم؛ مصداق تقوای الهی این است که "اَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَ إِنْ بَغَتْکُمَا"، این همان بحث دنبال برتری و علو نرفتن است.

وی افزود: حضرت می فرمایند " وَ لَا تَأْسَفَا عَلَی شَیْ‏ءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا "، و اگر چیزی هم در این دنیا از دست دادید غصه آن را نخورید.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: در این دنیا باید ما چند کار را انجام دهیم؛ "قُولا لِلحَقّ" در دنیا باید حرف حق بزنیم چون در جهان آخرت میزان وجود دارد.

وی گفت: دومین کار که بنا به فرمایش امیرالمؤمنین که فرمودند "کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً" باید انجام دهیم و هرکسی حاضر به انجام این کار نیست و هزینه بر می باشد سر سازش نداشتن با ظالم و ایستادن در مقابل ستمکاران است؛ لازمه این کار این است که دنیای دنی را دنی ببینیم و دل به این دنیا و موقعیت آن نبندیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار کرد: اینکه حضرت امام خمینی رحمة الله علیه و مقام معظم رهبری در این خط مقدم خط شکنی می کنند و قرص و محکم سیلی به صورت ظالم می زنند به این دلیل است که تربیت یافته مکتب اهل بیت علیهم السلام هستند؛ آن هایی که از لبخند جان کری یک ماه اظهار خوشحالی کردند دست پرورده مکتب اهل بیت نیستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha