سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 957677
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
فطریه سال 1400

حوزه/ دفاتر مراجع عظام تقلید، مقدار و مبلغ فطریه رمضان سال ۱۴۰۰ را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراجع عظام تقلید، نظر خود را درباره مبلغ و مقدار فطریه رمضان ۱۴۰۰ اعلام کردند که بدین شرح است:

    

دفتر آیت الله العظمی خامنه ای:

     

گندم: ۲۰ هزار تومان

برنج: بر اساس قیمت محل زندگی روزه دار

*************

     

دفتر آیت الله العظمی سیستانی:

     

از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد بیست و یک (۲۱) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی یکصد (۱۰۰) هزار تومان و فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان تعیین شده است.

*************

    

دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:

     

بسمه تعالی

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات روزه‌داران گرامی، نظر مرجع عالیقدر آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی، پیرامون میزان زکات فطره و کفاره روزه به شرح ذیل می‌باشد:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیرعمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم است.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هرکدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

*************

     

دفتر آیت الله العظمی وحید خراسانی:

      

باسمه‌تعالی

پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مد ظله العالی) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، به اطلاع می‌رساند میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم یا برنج و مانند اینها - از طعام های متعارف در محل - است که مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

از آنجا که قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به هفت هزار تومان  و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریبا بیست و پنج هزار تومان می باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریبا، بیست هزار تومان و به حساب برنج، هفتاد و پنج هزار تومان می باشد و دفتر معظم له به این مبلغ زکات فطره را قبول می‌کند.

در مسأله۲۰۳۱ توضیح المسائل در مورد مصرف زکات فطره چنین بیان شده است: مشهور فرموده اند: مصرف زکات فطره، مصرف زکات مال(مسأله ۱۹۴۲)است، ولی احتیاط واجب آن است که به فقرا داده شود، و باید این فقیر شیعه دوازده امامی باشد، مگر این که مؤمنی پیدا نشود، در این صورت به غیر ناصبی هم می شود داد.

*************

    

دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

       

زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ بیست هزار تومان (۲۰۰۰۰ تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ هفتاد هزار تومان (۷۰۰۰۰ تومان) اعلام شده است. مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ پنج هزار تومان (۵۰۰۰ تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ سیصد هزار تومان (۳۰۰۰۰۰ تومان) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را بدهد کافی است.

در ضمن بنابر فتوای معظّم له اگر کسی فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

*************

      

دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

    

گندم:  ۲۵۰۰۰ تومان

کفاره عذر: روزی ۶۵۰۰ تومان

*************

     

دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی:

    

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مؤمنین و مومنات به اطلاع می رساند طبق نظر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی دامت برکاته میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٢، برای هر نفر، یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم گندم یا برنج و یا اجناسی که در رساله عملیه ذکرگردید می باشد، مکلّف می‌تواند پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گندم در بعضی مناطق نزدیک به هفت (۷) هزار تومان، و قیمت هر کیلو برنج متعارف تقریباً بیست و پنج (۲۵) هزار تومان می باشد، فطریه هر نفر به حساب گندم تقریباً بیست (۲۰) هزار تومان و به حساب برنج هفتاد و پنج (۷۵) هزار تومان می باشد.

  

   

مبلغ فطریه رمضان ۱۴۰۰ از سوی مراجع تقلید اعلام شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالله IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    7 0
    سلام علیکم چون خوراک مردم ناهمسان است لذا ابلاغ قیمت فطریه خطاست و به اشتباه انداختن مقلدین جایز نیست و باعث ضمان است فرمول فطریه کاملاً واضح است = برای هر نفر 3 کیلو از خوراک غالب خانوار و السلام
    • مهدی IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      5 1
      دوست عزیز خوراک مورد نظره، نه خوراک. و خوراک غالب خانواده در ایران یا برنجه یا نان، یعنی خوراکی که در غالب وعده ها صرف شود. لطفا قبل از اظهار نظر و ایرادگیری بیجا کمی دقت و تعقل کنید. سپاس.
    • عبدالحی IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      1 1
      امیدوارم که از این حقیر دلخور نشوید. هر کس وظیفه دارد که طبق نظر مرجع تقلید خودش عمل کند. سپاس از درج پیام بنده کمترین
    • محمد IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۵
      0 0
      حالا یعنی تو فهمیدی و این همه مراجع بزرگوار تقلید و رهبر انقلاب ، متوجه صواب یا خطا بودن ابلاغ فطریه و ضامن شدن و.... نیستند؟ اگه طلبه ای واقعا برای حوزه و روحانیت متاسفم.
  • عباسی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
    4 1
    فطریه حکم نیست که مراجع تعیین کنند آنهم هر کسی یک قیمت؛ فطریه را هر مکلفی از بازار می پرسد و قیمتش را می دهد و این همه تشتت آرا هم برای مردم بیان نمی شود
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    1 0
    آخرش چند شد؟
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    6 0
    سلام علیکم بله همانطور که دوستان فرمودن تعیین قیمت مختلف برای فطریه کاری خطاست و اصلاً چه معنا دارد که یک بزرگواری بفرماید 20 و دیگری بگوید 21تومان... لطفا بیش از این مردم را نسبت به احکام الهی مردد نکنید و همان سقفی که مشخص شده است (3کیلو از قوت غالب) را بطور کلی بیان کنند و خود مردم از بازار قیمت را به دست بیاورند نه از مرجع، اصلا مگر کار مرجع هست که برای جنس در بازار قیمت گذاری کند؟! علیکم بالتأمل جدّاً
  • مجاهد IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
    7 1
    امسال گرانی مایحتاج کمر خانواده هایی کار آزاد دارن حقوق بگیر نیستن از کارگر تا راننده و غیره رو خم کرده پس بر هر مومنی واجب است هر چقدر در توان دارد و معقول است
  • Parsa IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
    0 0
    با سلام منظور از اینکه برنج ۷۰ هزار تومان است طبق نظر آیت‌الله مکارم یعنی هر کس به هر مقدار که برنج مصرف کرده حتی خیلی کم، باید برای هر نفر ۷۰ هزار تومان بدهد؟
  • مهدوی IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 1
    سلام علیکم جای تاسف هست که از خبرگزاری حوزه مساله را اشتباه بیان کنند مگر کفارهء عذر را پول قرار میدهند یا طعام؟ وقتی پول را بیان می کنند مشروط هست که مستحق را وکیل کنند تا با آن طعام خریداری کنیدو این روش بیان مساله در فضای مجازی ممکنه ضمان شرعی به همراه دارد.لطفا تجدید نظر ف مایید.یاعلی مدد
  • کشاورز IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    0 0
    دولت محترم داره گندم رو از کشاورز کیلویی4000تومن +1000تومن جایزه گندم کاری میخره ولی نمیدونم چطوریه از ملت میگیرن حدودی7000تومنه ولی به ملت میدن حداکثر5000تومنه؟؟؟؟؟ حداقل با هم هماهنگ بشین واز حق کشاورزان دفاع هم بکنید!!!!!! برای کشاورز گندم تقریباً کیلویی5500 تا6000تومن درمیاد .ما کشاورزان هم داریم توی این مملکت با این همه گرونی زندگی میکنیم.یک کیسه کود پتاس خریدم375000تومن 1لیتر علفکش1000000تومن و...
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    3 0
    اونی که طول سال قوت غالبش نیم دانه هست چی؟
  • ستار IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۲
    5 0
    سلام ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات تمام روزه داران عزیز عارضم اینکه این دوست عزیزمان میفرمایند کار مراجع تعیین قیمت بازار نیست ،درست ولی راهنمایی که کار ایشان هست .ضمن اینکه با دادن قیمت تکلیف ما روشن میشود و از آنجاییکه بشر دنبال توجیه کردن کار خود است ممکن است سه کیلو گندم را برود از بدترین و نامرغوب تربت نوع انتخاب کند (مثلاً گندم کبوتر)بعد بگوید وظیفه من ۳ کیلو گندم بود که دادم خدا قبول کند از آن طرف کسی هیچ کس را مجبور به گرفتن مرجع تقلید نکرده خودشان بروند دنبال مسایل دینی خودشان و لازم هم نیست به بهانه های مختلف این همه صغری و کبری بچیندد و خواسته و یا ناخواسته آب به آسیاب بدخواهان که دین مردم رو هدف قرار دادند نریزند و کاسه داغ تر از آش نشوند با تشکر