سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
کد خبر: 957719
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
انتخابات

حوزه/ با گشت و گذاری در فضای مطبوعات کشور خصوصا روزنامه های منتسب به جریانات سیاسی، شاهد پدیده ای به نام مهندسی تیتر هستیم که درصدد ساخت دستور روز و مدیریت‌افکارعمومی با تکیه بر ضریب دهی و زاویه نگاه و نوع روایت از یک موضوع و به اصطلاح شیوه خبرسازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، علیرضا محمدلو طی یادداشتی با موضوع «القای دوقطبی، رقیب هراسی و بحران افکنی، محورهای عملیات رسانه ای اصلاح‌طلبان» نوشت:

    

با گشت و گذاری در فضای مطبوعات کشور خصوصا روزنامه های منتسب به جریانات سیاسی، شاهد پدیده ای به نام مهندسی تیتر هستیم که درصدد ساخت دستور روز و مدیریت‌افکارعمومی با تکیه بر ضریب دهی و زاویه نگاه و نوع روایت از یک موضوع و به اصطلاح شیوه خبرسازی است.

محورهایی که امروز مدنظر روزنامه های اصلاح طلب قرار گرفته را مرور کوتاهی می کنیم تا به آنچه به عنوان مقدمه ذکر شد، بیشتر پی ببریم:

       

۱. تقریبا تمامی روزنامه ها به آزادی نیشکر هفت تپه پرداخته اند ولی اعتماد اصلاح‌طلب کجا که از یک پروژه شکست خورده سخن گفته و با یک تیترمنفی و ناامیدکننده نوشته: خصوصی سازی نافرجام و روزنامه جوان اصولگرا کجا که تیتر زده: بازگشت شیرین هفت تپه. یکی به دنبال امیدآفرینی و دیگری القای ناامیدی.

    

۲. محور دیگری که روزنامه اصلاح‌طلب عموما کار کرده اند، رونمایی از آخوندی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری است. تیتر مشترک این روزنامه عبارت" یک دولت یک ملت" است. شاید تحلیل و واکاوی این شعار، ادامه ادبیات دیپلماسی میدان جناب ظریف باشد که از دولت در سایه و حاکمیت دوگانه سخن گفت و امثال آخوندی با این سرنخ، می خواهند که با یک شعار سیاسی یا بهتر بگویم شو آف انتخاباتی، دوقطبی سازی را عمق ببخشند.

     

۳. محور سوم حمله به شورای نگهبان است که تقریبا مخرج مشترک تیترهای صفحه یک اصلاح‌طلبان را شکل می دهد. برای نمونه، آرمان ملی از قول سیدحسین موسوی تبریزی که با تکنیک اعتباربخشی به کلام، آیت الله هم خطابش کرده، نوشته: نگذارید نخبگان حذف شوند و شرق هم تیترزده: شروط بی پایان شورای نگهبان و اعتماد نیز از حدودنامحدود نظارت استصوابی سخن رانده و آن‌را انحصارطلبی خوانده است.

    

۴. محور چهارم کلیدزدن اعتراضات صنفی است که این بار نوبت "دکه‌داران" بعد از برجسته کردن اعتراضات دانش آموزان رسیده است. همین رویه را شبکه های بیگانه فارغ از دلسوزی برای اصناف و اقشار مختلف اجتماعی دنبال می کنند و صرفا به دنبال القای بحران و نارضایتی در فضای اجتماعی هستند و نقش دولت بی تدبیر را به راحتی فاکتور گرفته بر طبل ناامیدی و عصبی سازی ملت می کوبند.

     

۵. محور پنجم هم جمله عجیب رئیس جمهور است که مطبوعات همراهش نوشته اند: واکسیناسیون را سیاسی و جناحی نکنید. آنچه که تابحال مشهود بوده، معلق کردن واکسیناسیون به تحریم و مذاکرات و از طرفی متاثر کردن انتخابات از مذاکرات از جانب دولت روحانی است. این فرافکنی و توپ در زمین رقیب انداختن را باید از رئیس جمهور آموخت.

    

۶. محور ششم بحث فیلترینگ است که همچنان چراغ خاموش و تحت الحفظ، برای بهره برداری انتخاباتی پیش می رود که در حاشیه صفحه یک آرمان ملی براحتی قابل مشاهده است.

    

۷. محور هفتم مساله کم آبی و برجسته کردن مساله خشکسالی در کشور است که در روزنامه های اصلاحات و به تبع یا متبوع در شبکه های ماهواره ای، کارکردی جز القای بحران و وضعیت منفی در ذهنیت اجتماعی ندارد. اگر چه مساله ای است که باید مورد کار کارشناسی قرار بگیرد ولی دستاویز بحران سازی واقع شدنش محل شک و تامل است.

    

۸. محور هشتم هم رقیب هراسی و تخریب مستقیم یا تلویحی کاندیداهای جناح مقابل است که در این میان، تخریب قالیباف و نامزدهای نظامی، بیشترین سهم را در سبد انتخاباتی مطبوعات اصلاح‌طلب دارا هستند.

     

۹. موضوع مذاکرات وین و همچنین مذاکرات ایران و عربستان نیز از محور نهمی است که در صفحه نخست غالب روزنامه های اصلاح‌طلب دیده می شود که عبارات تاییدآمیز از طرف سیدحسن نصرالله را نیز جهت اعتباربخشی  به موضوع مذاکرات، به همراه دارد.

     

۱۰. محور دهم نیز عبارتی از سیدحسن خمینی است که چنین برش خورده: ایران بزرگ تر از یک جمع چندنفره است. الیگارشیک و بسته نشان دادن سیستم سیاسی کشور و تیتر مکملی چون" مشارکت اصل است" توسط روزنامه شرق، تحریک و تهاجمی کردن بخشی از افکارعمومی و بی اعتماد و منفی کردن بخشی دیگر از ملت است که نتیجه ای جز دلسردی برای شرکت در انتخابات ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha